Meslek lisesi öğrencilerine yapılan uygulamaya katılmıyorum. Büyük haksızlık olarak görüyorum. İnsanların eğitim özgürlüğünün olması gerekiyor.
Genç 12, 13 yaşlarında ilgi, istek, yeteneklerini ve kendini tanıyamıyor.
Ancak ailelerinin ekonomik durumlarından dolayı kısa yoldan meslek sahibi olması düşüncesiyle bu meslek liselerine gönderiliyor. Ailelerin yönlendirmesiyle o meslek liselerine giden çocukların, belli bir yaşa geldiği zaman tercihi değişebiliyor. Ancak o çocuğa istediği bölümde okuma hakkı vermediğimiz takdirde, bu defa aileyle çocuk karşı karşıya geliyor. Genç, istemediği halde okuduğu o meslek dalında hayat biçimini zorla belirlemiş oluyor.
Çocuklarımızın gittiği okulun türü ne olursa olsun, bunlar bizim çocuklarımız. Mutlu olacakları geleceği sunmak ve bu çocukları kazanmak bizim görevimiz.
Eğitimin geleceğine yön veren 17. Eğitim Şurası'nda meslek lisesi öğrencilerine üniversiteye girişte ağırlıklı ortaöğretim başarı puanlarına uygulanan katsayılar damgasını vurdu.
Genel kurula katılan üyelerin yüzde 95'inin kabul ettiği bir önergeyle; meslek lisesi öğrencilerinin, kendi puan türlerinde öğrenci kabul eden yükseköğretim programlarına genel liselerle aynı koşullarla girmesini sağlayan düzenlemenin yolu açılıyor.
Meslek lisesinden iki yıllık meslek yüksekokuluna sınavsız geçiş sürecek. Bu liselerden kendi puan türünde dört yıllık fakülteyi seçtiklerinde verilen düşük katsayı, liselerin eşit şartlarda sınava girmesi fikrinden dolayı kaldırılacak. Örneğin: Endüstri Meslek, Sağlık Meslek Sayısal Bölüm'de, Ticaret Meslek, Otelcilik ve Turizm Meslek Eşit Ağırlıklı Bölüm'de, Kız Meslek, Sekreterlik Meslek, İletişim ve İmam Hatip Sözel Bölüm'de olabilecek.
Ülkemizin okul türlerinin yüzde 35'ini meslek liseleri oluşturuyor. Bunun yüzde 4'ü imam hatip liseleri.
Üniversiteye girişte bugün sistemde kullanılan katsayılar neredeyse onlara "Siz 456 yıllık fakülteleri kazanmayın" mesajını veriyor. Artı şu noktayı kesinlikle atlamayalım. Üniversiteye giriş bir sıralama sınavı. Kim kimden daha çok net yaparsa, onun kazanacağı bir sınav.
Ancak meslek lisesi öğrencileri müfredatlarından dolayı soruların çıktığı ana dersleri az görüyor.
İki cendere
Kısacası bu mağdur gençler bir taraftan katsayı, bir taraftan bilgi kaybıyla iki cendere arasında sıkışıyor. Eğitim sistemimizin içerisinde bu gençlere yapılan haksızlık değil de nedir? Demokratik şekilde öğrenciyi mutlu edecek bir sistem kurmak istiyorsak, öğrencileri eşit koşullarda sınava sokmalıyız.
Üniversite giriş sisteminde yapılacak değişiklik çok basit. Meslek lisesi öğrencisi; 'kendi alanlarıyla ilgili' 4 yıllık fakülteleri (mesleki öğretmenlik... vb.) tercih ettiklerinde, ağırlıklı ortaöğretim başarı puanları 1.04 katsayısıyla, 'yine kendi alanlarındaki' 4-5-6 yıllık fakülteleri tercih ettiklerinde 0.8 katsayısıyla, 'kendi alanları dışında' seçimlerinde ise 0.3 katsayısıyla değerlendirilebilir.
Üniversiteye girişte meslek lisesi öğrencileri için kabul edilen önerge kamuoyunda tartışma yarattı. Hükümetin, MEB'in, YÖK'ün, Sivil Toplum Örgütleri'nin değeri mensupları konuyla ilgili olumlu ya da olumsuz açıklamalar yaptılar. Şunu sakın unutmayın!.. Bu açıklamalar, binde bir puanın dahi önemli olduğu sınav sistemine girecek meslek lisesi öğrencilerini çok gerdi. Ne yapacaklarını... Kime inanacaklarını şaşırdılar. Lütfen... Kendinizi bu gençlerin yerine koyunuz.