13 ilde lise son sınıflar, mezunlar, üniversiteliler ile aileler ve öğretmenler arasında bir araştırma yapan Türk Eğitim Derneği (TED), sistemin ÖSS'ye odaklandığı, ortaöğretimin üniversiteye girebilmek için diploma veren bir kuruma dönüştüğü sonucuna vardı. Araştırmaya göre:
* Üniversiteyi bitiren her 3 gençten 1'i işsiz.
* Geçen yıl sınava giren 1 milyon 902 bin 132 öğrenciden 86 bini yeni kayıt yaptırdı.
* Lise son sınıfların yüzde 54'ü, üniversite öğrencilerinin yüzde 50'si üniversiteye meslek sahibi olabilmek için gidiyor.
* Sınava girenlerin yüzde 70'inin genel lise mezunu olmasından dolayı, kazanamayan kitle hiçbir bilgi ve beceri sahibi olmadan vasıfsız şekilde hayata atılıyor.
* Lise son sınıfların yüzde 48'i, lise mezunlarının yüzde 53'ü, annebabaların yüzde 49'u ve öğretmenlerin de yüzde 53'ü dershaneye gitmeden üniversite sınavını kazanmanın çok zor olduğunu belirtiyor.
* Başarılı olabilmenin koşulu "üniversite" olarak algılandığı için yığılmalar yaşanıyor.
* Üniversitelerin sınırlı kapasitesi ise rekabeti artırıyor ve milyonlarca öğrenci için büyük ve masraflı bir sınav yarış başlıyor.
* Son 15 yılda 34.5 milyar dolar, 2004'te 11.7 katrilyon lira, öğrenci başına 2 milyar 305 milyon lira harcandı. (Bu meblağla 69 üniversite açılabilir, 241 bin 500 kişilik yükseköğretim kapasitesi yaratılabilirdi.) Üniversite giriş sistemini temel alan TED, eğitimin uluslararası standartlara kavuşturulması için
'Hayat=180 dakika?' kampanyasını başlattı.