Gaziantep Üniversitesi'nin düzenlediği kültür ve sanat şenliğine katılmak üzere Rektör Prof. Dr. Yavuz Coşkun tarafından davet edilen aydınların izlenimlerini dinlemekteyiz.
Tabii bu davetliler "Antepliler" ve "Antep- severler" olmak üzere ikiye ayrılıyor.
Sevgili Hilmi Yavuz Antepseverlerden.
Onun izlenimlerini Zaman'da anlattıklarından öğrendim.
Şöyle girmişti konuya:
- "Ben, görmediğim ve yaşamadığım şehirleri şiirlerle, hikâyelerle hatırlarım. Gaziantep, benim için öyledir; -ya da, öyleydi! Gaziantep, Alleben'di;- Alleben'i, Salah Birsel'in 'yürüyün Alleben'e gidelim' dizesinden hatırlıyordum ve elbette bir de Ülkü Tamer'in 'Alleben Öyküleri'nden... Doğrusu ya, Gaziantep'i, sadece şiirler ve hikâyelerle değil, çok sevdiğim dostlarımla da birlikte hatırlarım çoğu kez. Canım kardeşim Onat Kutlar, sevgili ilkgençlik arkadaşım Ergin Ertem, daha 1950'li yılların başında, beni Gaziantep'le tanıştırmışlardı."
Rektör Prof. Dr. Coşkun'un davetlileri arasında bulunan Oğuz Haksever'e "Antep'te neler yaptın" diye sorunca söze "Sabah çarşıda beyran yedim" diye başlaması ise onun Antepliliğini vurguluyordu.
Antepoloji bölümü
Haksever bu arada Gaziantep'te elden ele ve e-mailden e-maile dolaşan bir yazıyı verdi bana.
Sadece Antep'teki Antepliler için değil Türkiye'nin ve dünyanın her köşesindeki Antepliler için bu yazıyı biraz kısarak aktarıyorum.
Bu arada sakın "Dünyadaki Antepliler kaç kişidir" diye sormayın.
Yıllar önce bir Gaziantepli genç üniversite eğitimi için ABD'nin Atlanta kentine gitmişti.
Onun orada olduğunu duyan hemşerileri Atlanta'ya öylesine akın etmişler ki, rivayete göre şimdi bu kente "Gaziatlanta" deniliyormuş.
Elden ele dolaşan yazıya gelince şöyle başlıyor:
- Yüksek Öğretim Kurumu (YÖK) tarafından alınan bir kararla, üniversitelerde Antepoloji bölümü açılmasına karar verilmiştir. Kurum tarafından belirlenen bazı dersler ve içerikleri aşağıdaki gibidir.
Balcan ve mangal
1'inci sınıf:1'inci yarıyıl: Balcana giriş (Antep'te patlıcana balcan denilir.M.B)
1. Berecik balcanını tanıyalım. 2.Topak balcanın kullanım alanları. 3. Gurutmalık balcanın temel özellikleri 4. Tahumsuz balcan seçme teknikleri. 5. Başlıca balcan yemekleri 6. Bir ritüel olarak balcan kebabı. 7. Söörme nedir? Sıçırtmalı lahmacunda söörmenin önemi. 8. Maamed'in balcana bakışı. 9. Balcan mevsiminin bireyler üzerindeki olumsuz etkileri.
1'inci sınıf: 2'nci yarı yıl: Mangal
A- Mangal nedir, nelerden imal edilir. B- Mangal nasıl yakılır (uygulamalı laboratuar etüdü) C- Mangal yellerken yapilan icatlar tez konusu D- Gonu gonşuya karşı kuyruk yağı dumanı nasıl gizlenir. E- Şişten dökmeden kebap etme teknikleri F- Ateş geçmesi ve canlandırma teknikleri G- Kebap üstündeyken alev alan mangalı söndürme teknikleri (tuz, sirke, vs) H- Kül değerlendirme yöntemleri (söörme, samsak bişirme) I- Son ateşte çay demleme ve konuların tekrarı
Biber salçası ve küfte
3'üncü sınıf: 1'inci yarı yıl: Biber salçasına giriş
1- Antakya ve Antep biberi arasındaki farklar; şeker biberacı biber 2. Biber kurutma teknikleri 3. Salçanın yapılma zamanı, fukara yazı 4. Salça beyazlaşırsa gereksiz hanek ve sözlerden korunma teknikleri 5. Salça karıştırmada dünyanın günlük hareketinin etkileri 6. Metoroloji bilgisi, yağmurda salçayı içeri kaçırmanın fiziksel olarak incelenmesi
4'üncü sınıf: 2'nci yarıyıl: Küfte yapımı ve teknikleri (Antep'te köfteye küfte denilir.M.B.)
1. Küfte nedir? 2. Küfte'ye giriş 3. Küfte yapımında dikkat edilmesi gereken hususlar 4. Küftenin tarihi ve gelişim süreci 5. Küfte analizi 6. Küfte yoğurma teknikleri 7. Küfte çeşitleri 8. Küfte yoğurmanın bilimsel ilkeleri (küfte yoğrulurken uygulanan kuvvetin fiziksel hesaplamaları) 9. Antep'te küftecilik
Antepoloji'de bitirme tezi: Balcanın ruh sağlığı üzerine etkilerinin, toplumsal ve biyolojik aktivitelerinin tümevarımsal olarak irdelenmesi üzerine bir çalışma.