Pazar günü Edebiyat Profesörü, eski Kültür Bakanlığı Müsteşarı ve bugünkü Cumhurbaşkanlığı Genel Sekreteri Mustafa İsen'in sanat ve estetik hakkındaki fikirlerine yer vermiştim. Konu iki boyutluydu:
1) Felsefi mesele: Muhafazakâr sanat diye bir şey var mıdır? Varsa nedir, nasıl yapılır?
Bu konuda ilk olumlu tepki Zaman yazarı İskender Pala'dan geldi. Pala, "Muhafazakârın Sanat Manifestosu" başlıklı yazısında, yukarıdaki temel soruyu, 20 maddelik bir listeyle cevapladı. (10 Nisan)
Pala'nın "Muhafazakâr sanat, sivildir; devlet eliyle kontrole karşı çıkar, devletin patron değil sponsor olarak katkı sağlamasından yanadır" demesi önemliydi.
Çünkü böylece tartışma diğer boyuta ve Prof. İsen'e bağlanıyordu. Şöyle:
Çıkarlara dokununca...
2) Siyasi mesele: Devletin sanattaki yeri ne olmalıdır?
Mustafa Bey kendi tavrını "Devlet icracı değil, destekleyici olmalı" diye özetliyordu ki İskender Pala ile aynı fikirdeydiler.
İşte tam bu noktada, başka bir tartışma, hatta gerilim devreye giriyordu: Prof. İsen örnek olarak Elazığ Devlet Korosu'nu veriyor, bu kurumun toplumla temas edemediğini belirttikten sonra... Kentteki sivil Halk Musiki Cemiyeti'nin son derece kısıtlı imkânlarla bu kaynaşmayı başardığını belirtiyordu.
Bu arada, "Koro'daki iki sanatçının yıllık maliyetini bu cemiyete devlet katkısı olarak sunsak, elde edebileceğimiz verim, bugünkü konumlarından çok daha farklı olacaktır" demesiyle beklenen oldu: Elazığ Devlet Klasik Türk Müziği Korosu ses verdi!
'Koromuzu tanımıyorsunuz'
Sanat Kurulu dün gönderdiği metinde bakın (özetle) neler diyor:
Koromuzun kuruluş amacı Klasik Türk Müziğini yaşatmak, korumak ve geniş kitlelere yaygınlaştırmaktır. Koromuz ayrıca Elazığ Mahalli Müziği'nin korunması ve yaşatılması için çeşitli çalışmalar yapmıştır.
Bunun son örneği 2010'da yapmış olduğumuz ve Harput Müziğini ilk defa notalı olarak kayıt altına aldığımız Nağmelerde Harput-1 adlı CD'mizdir. Nağmelerde Harput-2 için çalışmalarımız başlamıştır.
(1970'ten beri Harput Musikisi çalışmaları yapan Cemiyet'in bu konuda herhangi bir çalışması bulunmamaktadır. Ayrıca Elazığ Musiki Cemiyeti'nin Kurucu Başkanı, Yönetim Kurulu Üyeleri ve Danışma Kurulu Üyelerinin birçoğu şu anda Devlet Koromuzda görev yapmaktadır.)
Koromuz yıllardır çevre il ve ilçelerde konserler vermektedir. Bunun en yakın örneği Bitlis'in Mutki ilçesidir ki; ilçe tarihinde gerçekleştirilen ilk Klasik Türk Müziği Konseri koromuz tarafından verilmiştir.
Büyük şehir korolarının kadrolarında 100'den fazla sanatçı varken, biz 16 kişilik bir kadroyla hizmet sunuyoruz. 2010'da 46, 2011'de ise 50 konser verdik.
Türkiye'de 8 adet Klasik Türk Müziği Korosu vardır ve bunlar arasında Çocuk Korosu kuran ikinci kurum bizimkidir.