Acaba eski GK Başkanı İlker Başbuğ, boş bir LAW silahını da eline alarak... "Boru bu, boru" demesinin, buralara kadar uzanacağını bilseydi... Yine de o lafı eder miydi?
"Nerelere kadar uzandı..." diye merak edenler... Beyoğlu Galeri Nev'de açılan, Erdağ Aksel'in heykel sergisini görmeli.
Sabancı Üniversitesi hocalarından Aksel'in buraya fotoğrafını aldığım çalışmasının adı ilginç: "This is a pipe." ("Bu bir pipodur" diye de çevirebiliriz, "Bu bir borudur" diye de...)
***
Çağrışımları zengin bir söz bu:
Rene Magritte'in ünlü bir tablosu vardır. Bir
pipo resmi yapmış, hemen altına da şöyle yazmıştı:
"Ceci n'est pas une pipe".
("Bu bir pipo değildir". İngilizcesi:
"This is not a pipe"... 'Pipe' kelimesi "boru" ve "kaval" anlamına da geliyor.)
Resme bakanların ilk tepkisi elbette "Ama bu bir pipo!" olur. Ama sonra, "Ha, anladım... Bu bir pipo değil, sadece 'piponun resmi'..." der insan.
Derken bir aşama ileri gider düşünce: Peki "Bu bir pipo değildir" yazısı ne? "Resim" mi, yoksa resim
âlemiyle, gerçek dünya arasında gidip gelen "bir uyarı mesajı" mı?
(Sanatçı o cümle için,
"Pipo gerçek olmadığına göre, benim lafım da yalan" demişti!)
Tablo o kadar ilginçti ki, Fransız felsefeci-tarihçi
Michel Foucault,
"Bu bir pipo değildir" adıyla kitap bile yayınladı! (Türkçesi, YKY'den çıktı.)
***
Bu arka planı düşündüğünüzde, Erdağ Aksel'in çalışması yeni boyutlar kazanıyor.
Magritte'e gönderme yaparken,
"Bu bir borudur" diyor Aksel...
Peki, ne borusu? İlker Başbuğ'unki gibi
"borulaşmış" bir LAW bu. Ama yine de bazıları için
tehlikeli olabilir.
Çünkü Aksel, borunun ucuna
mekanik bir el yerleştirmiş. Düğmesine basılınca,
"oyma" hareketi yapıyor.
Bu da, seyredenlerin aklına, nasıl söylesem, porno endüstrisinde kullanılan mekanik
"burguları" getiriyor.
Ayrıca helkelin alt kısmındaki
pembe noktalar, bu oyucu elin
"kadınsı" olduğunu gösteriyor.
Sonuçta
militarist adamın güçlü silahı, tam da sahibini delen, kadınsı bir mekanizmaya dönüşüyor.
Boru da boruymuş hani!