Londra'ya genellikle çanta ya da pabuç alışverişine gidenler, bu sene Frieze'i görmeye karar vermişler. Yasemin Pirinççioğlu tarafından organize edilen sanat ağırlıklı tur, bu işi kolaylaştırmış. Atıl Kutoğlu'nun defilesi için galiba artık kimse Viyana yolcusu olmayacak. Bugüne kadar Türkiye hükümetinin 'modacı'lara - Melis Alphan sevmiyor bu lafı ama ben nostaljik buluyorum ve kullanmak istiyorum izin verirse - verdiği destek düşünülürse...
İTKB başta olmak üzere Türkiye hükümetinin genç tasarımcılardan tutun, bilinen moda tasarımcılarına yaptığı maddi ve manevi yatırımların binde biri çağdaş sanatçıya yapılmamıştır. Tekstil endüstrisinin de desteğiyle moda tasarımcılarına hep birer kültür elçisi misyonu yüklenmiştir.
Bu desteğin yarısı çağdaş sanata yapılsaydı, çağdaş sanatçılar, ülkelerinin başka bir ülkedeki sezon etkinliğinin birer parçası olana kadar iyi merkezlerde sergi açabilselerdi ya da zaten iyi galeri ve merkezlerde sergi açabilenler, yayın, davet, residence programları gibi yollarla desteklenselerdi, bugün her şey çok farklı olurdu. UPSD bu anlamda hükümete güzel sanatlar alanında uygulaması için yeni bir yasa tasarısı hazırlamış.
Komisyonlar kurulmalı
Yasa tasarısını dikkatle inceledim. "Kültür ve Turizm Bakanlığı Güzel Sanatlar Komisyonu" isimli bir komisyon kurulmasını öneriyor. Bu komisyonun pek çok şeye karar vermesi öngörülüyor... Ve komisyonun Türkiye çağdaş sanat ortamındaki tarafsız dernek üyelerinden, sanatçı ve sanat eleştirmenlerden oluşması düşünülüyor.
Yerinde bir girişim.
Lakin Kültür ve Turizm Bakanlığı, bir an önce, belki bir değil, birkaç birbirinden bağımsız komisyonla, bugüne kadar, adeta özellikle görmezden geldiği, ihmal ettiği çağdaş sanat alanına hak ettiği yeri vermeyi deneyebilir. Bu komisyonlar aracılığıyla pek çok etkinliğin örgütlenmesini ya da gerçekleşmesini sağlayabilir.
Bana göre örnek alınması gereken model İngiltere. İngiltere bilindiği gibi kültür alanında en çok devlet desteği veren ancak bunu görünür olmadan yapan çok özel bir kültür politikasına sahip.
2011 önemli bir fırsat
British Council gibi aracı kurumlara para vererek onların desteklediklerini görünmeden destekleyerek bunu yapıyor. Bu iyi bir model çünkü devlet yüz yüze sanatçıya ya da sanat kurumuna destek verdiği takdirde 2010 kültür başkenti ajansında yaşandığı gibi yetkililer görevini kamu yararına kullanacağına, kendi çıkarı için kullanabiliyor. Ve destek yine ulaşması gereken ulaşamayabiliyor.
Turizm ve Kültür Bakanlığı, küresel anlamda çağdaş sanatın hiç olmadığı kadar popüler olduğu şu günlerde, bir zamanlar moda dünyasına inandığı gibi çağdaş sanat dünyasına inanmaya başlamalı.
İşe Venedik Bienali Türki Cumhuriyetler pavyonunda değil, Türkiye Cumhuriyeti pavyonunda, önümüzdeki 2011 yılında büyük bir çıkış yapmak için nasıl yatırım yapmalıyız sorusuyla başlayabilir.