* Soru: Çocuğum, ilkokul ikinci sınıfa gidiyor. Öğretmeni derslerde çok dikkatsiz olduğunu söylüyor. Ondaki dikkat dağınıklığı için ne yapmalıyım? G.B./Adana
Çocuğunuzun ders esnasında dikkati çok fazla dağılıyorsa ya da kendini hemen toplayamıyorsa, teşhis amaçlı yardım almanızda fayda vardır. Özellikle çevrenizdeki 'Büyüyünce geçer, abartma! Ben de küçükken böyleymişim. Çocuktur olur' tarzındaki söylemler zaman kaybetmenizi sağlar. Bu sorun; çocuk psikiyatrları tarafından teşhis edilir.
Ödül verin!
Teşhis aldıktan sonra eğitsel ve gerekli ise ilaç tedavisi yapılmalı. Aile terapisi ve okul entegrasyon çalışmaları ile eğitsel süreç, takip edilmelidir. Çocuğunuza düzenli, programlı ve tutarlı bir ortam sunmaya çalışın. Ödevlerini, onun ilgisini çekecek şekilde yaptırmaya özen gösterin. Ceza yerine ağırlıkla ödüllendirmeyi kullanın. Eğer maddi durumunuz uygunsa, ödevlerini yaptırmak için bir ödev ablası tutun. Çok fazla televizyon izletmeyin! Günde 1-1.5 saatten fazla bilgisayar oynatmayın. Katkı maddeli gıdalardan ve abur cuburdan kaçının.
Otistik çocuğu okula gönderin!
* Soru: Benim beş yaşında, otizm tanısı konulmuş bir kızım var. Okul öncesinde yuvaya göndermek istiyorum. Sizce göndermeli miyim? A.Ö/İskenderun
Çocuğunuza otizm tanısı konulmuşsa, 0-6 yaş döneminde anaokulu kesinlikle önerdiğimiz bir eğitim şeklidir. Otizm temelde iletişim sorunlarına dayalı bir problem olduğu için; otistik çocuğun yeni katıldığı anaokulu ortamına birden bire uyum sağlaması beklenemez.
Adapte olsun!
Ancak öğretmeni uygun gördüğü takdirde önce oyun, daha sonra da seviyesine uygun etkinlik saatleri artırılmalıdır. Öğretmenin bilinçlendirilmesi ve çocuğunuza nasıl yaklaşması gerektiği konusunda eğitilmesi de büyük önem taşır. Etkili kaynaştırma teknikleri ile çocuğun anaokulunda kaldığı süreden maksimum faydalanarak gelişimi desteklenmelidir. Çocuğa zorlama yapılmadan, bulunduğu ortama adaptasyonu sağlanmalıdır.
Yalnız zaman geçirmemeli!
* Soru: Çocuğum yedi yaşında ve çok utangaç... Teneffüslerde yalnız oturuyor ve arkadaş gruplarına katılmıyor. Ne yapmamı önerirsiniz? O.K./Trabzon
İlk önerim; bunun nedenlerini araştırmanız olacaktır. Yanlış anne- baba tutumları, öğrenme güçlüğü, kişilik sorunları ve sosyal ortam yetersizliği gibi nedenlerin üzerine gitmeniz gerekebilir. Çocuğun, sosyal etkinliklere katılımı (dans ve enstrüman çalma vs...) sağlanmalıdır. Güçlü yönleri keşfedilerek, bunları aktif kullanabileceği ortamlar yaratılmalıdır. Kendi başına yalnız geçirdiği zaman dilimi azaltılarak, arkadaş ortamlarına girmesi sağlanmalıdır.
Onu destekleyin!
Öğretmeni ile görüşerek sınıf içi aktif görevler vermesi de rica edilmelidir. Ayrıca bu durumdaki bir çocuğun eleştirilmek yerine iyi yönlerinin övülmesi gerekir. Bahsi geçen süreçler, yavaş yavaş çocuğun kabullenici tutumu arttıkça kazandırılır. Bunları yaptığınız halde sorun devam ediyorsa, mutlaka bir uzman yardımı almalısınız.