Türkiye'de daha önce sürücülerin çeşitli nedenlerle tercih etmediği otomatik vitesli otomobillere ilgi, sağladığı sürüş konforu nedeniyle önemli oranda arttı.
Sürücüyü sürekli debriyaja basıp vites değiştirme derdinden kurtaran otomatik şanzımanlı (otomatik vitesli) otomobiller, Türkiye'de 2008 yılına kadar Avrupa ülkelerinin aksine beklenen talebi görmedi.
Öyle ki Türkiye'ye gelen otomatik vitesli araçlar, çoğu zaman ''otomatik vites bayan işi'' diye düşünülmesi ya da alışkanlıklardan vazgeçilememesi gibi gibi gerekçelerle ilgi görmüyor, bu tür otomobiller uzun süre ikinci el galerilerinde müşteri bekliyordu.
Oysa son yıllarda otomotiv teknolojisinde, özellikle de otomatik şanzıman üretiminde yaşanan büyük teknolojik yenilikler, Türkiye'de adeta sürücülerin tabu gibi gördüğü ''otomatik vitesli araç tercih edilmez'' ön yargısını kırdı.
Daha önce Türkiye'de otomobillerde tercih edilmeyen otomatik vitese artık kullanıcılar, marka ve modeline 4-6 bin lira arasında daha fazla ödeyerek sahip olabiliyor. Hatta, otomatik vitesli ve dizel otomobil almak isteyen müşteriler, bazı marka ve modellerde halen 4-5 ay kuyrukta bekliyor.
Mercedes başta olmak üzere bazı lüks otomobil markaları ise Türkiye'de, özel siparişler dışında manuel vitesli otomobil satışına çoktan son verdi.
Volkswagen'in Konya bayi Gökmen Otomotiv Satış Müdürü Hakan Tarhanlıoğlu, bu yıl bayilerine gelen otomatik şanzımanlı otomobil siparişinin geçen yıla göre yaklaşık yüzde 20 oranında artığını söyledi.
NEDEN OTOMATİK VİTES?
Tarhanlıoğlu, otomatik vitese son dönemdeki bu ilginin nedenlerini ise şöyle sıraladı:
''Bu artışta en önemli etken kuşkusuz, otomatik şanzıman teknolojisinin çok üst noktalara ulaşması... Artık yeni model otomatik şanzımanlı araçlar hem sürüşü daha zahmetsiz hale getiriyor hem de manuel şanzıman kadar seri bir sürüş keyfi sunuyor. Artan trafik yoğunluğunda özellikle büyükşehirlerde sürücülerimiz, otomatik şanzımanı tercih ediyor. Sorunsuz otomobil kullanmak isteyen kadınların trafiğe artık daha fazla çıkmaya başlaması da bir başka etken... Ayrıca bu şanzımana sahip araçlar, manuele göre 100 kilometrede ortalama yarım litre daha az yakıt tüketiyor.''
Renault Konya bayi Satış Temsilcisi Hasan Gözcü de otomatik vitese ilginin her geçen gün arttığını gözlemlediklerini söyledi.
Bu yıl aldıkları otomatik şanzımanlı araç siparişinin geçtiğimiz yıla göre yaklaşık yüzde 30 oranında arttığını ifade eden Gözcü, ''Bu önemli bir talep artışı... Sürücüye sağladığı konfor nedeniyle otomatik şanzımanlı araçlara olan bu ilginin artarak devam edeceğini öngörüyoruz'' diye konuştu.
ODD RAKAMLARI DA TALEP ARTIŞINI DOĞRULUYOR
Otomotiv Distribütörleri Derneğinin (ODD) verileri de otomatik vitesli araçlara, bayilerde gözlemlenen talep artışını doğruluyor.
ODD'nin istatistiklerine göre, 2010 yılı Temmuz ayı sonu itibariyle Türkiye'de toplam 227 bin 704 adet binek araç satışı gerçekleşti. Bu araçların 70 bin 435'i otomatik şanzımanlı oldu.
Bu yılın aynı döneminde toplam binek otomobil satışı 333 bin 264 olarak gerçekleşti. Bunlardan 108 bin 942'si ise otomatik şanzımanlı oldu.
Bir yıl içinde toplam binek otomobil satışındaki artış oranı yüzde 46 olarak gerçekleşirken, bu artış oranının şanzımanlı otomobillerde yüzde 55'e ulaşması dikkati çekiyor.