Duygu Eren - Sabah.com.tr
Eğitiminiz ve özgeçmişinizi öğrenebilir miyiz?
İki ortağız ve ikimiz de Bilkent Üniversitesi mezunuyuz. Bulut Akışık, Elektrik ve Elektronik Mühendisliği, Mert Özdal Bilgisayar Mühendisliği mezunu. İş ortamına daha iyi uyum sağlamak için Bulut, yine Bilkent Üniversitesi'nde MBA masterı yaptı, ben ise ODTÜ'de Yazılım Yönetimi masterına devam ediyorum. Firmamızı ilk olarak Sanayi Bakanlığı'nın Teknogirişim Sermayesi Desteği Programı ile kurduk ve Ar-Ge ürünleri geliştirdik. Devam eden süreçte ise cezbeden piyasası dolayısıyla bu sektöre geçiş yapma kararı aldık ve aynı sektörde Ar-Ge'ye yine devam ettik.
Bu işe başlama fikri nereden geldi ve nasıl gelişti?
Telefon aksesuarı sektörünün halen çok büyük geçmişi olan bir sektör olmayışı ve bu sektörde global anlamda Ar-Ge ve yenilikçi ürünün olmayışı ilk atılımlarımıza sebep oldu. Bu fikri takiben Türkiye'de bu sektörde tam anlamıyla bir yerli marka olmayışı ve yenilikçilik konusunda büyük atılımların yapılmayışı çalışmalarımızın başlangıç noktasını oluşturdu.İlk olarak Kişiye Özel ürünler ile sektöre giriş yapmamızın ardından yine bu sektöre yönelik farklı servisler, makinalar ve seri üretim çalışmalarıyla gamımızı arttırdık. Şuanda birkaç alanda belirli servisleri ve özellikle makina benzeri sistemleri aynı çatı altında sunan Dünya'daki sayılı markalardan biri durumundayız. Kişiye özel üretim makinalarını bayilere yönelik olarak üreten Dünya'daki ilk marka olma konumundayız ve yine cihaz sterilizasyonu alanında güçlü ortaklıklarla bu sektöre özel olarak servisler üreten belli başlı firmalardan biriyiz.
Ne kadar sermayeyle başladınız?
İlk olarak tabi ki kişisel sermayemizle başladık. Ve bunun devamında ilk yatırımcılarımız ailelerimiz oldu diyebiliriz. Devam eden süreçte elde edilen bütün gelirleri tekrar Ar-Ge, üretim ve pazarlamaya yatırarak yatırım alma aşamasına gelmiş olduk. Şuana kadar 200.000 Türk Lira'sı civarında bir yatırımı bu şekilde kendimiz olarak yapmış olduğumuzu düşünüyoruz.
BIC Angel Investmenttan nasıl yatırım aldınız?
1-1,5 yılın sonunda geldiğimiz aşamada yatırım firmalarının ilgisini çekmeye başladık. BIC ile tanışmadan önce görüşmekte olduğumuz birkaç firma vardı ancak fikir uyumu ve gelecek planları hakkında en çok örtüşmeyi BIC ile yaşadığımız için bu şekilde bir devam kararı aldık. Gelecek planları yaparken sizinle aynı şekilde düşünen kişileri bulmak çok önemli. Yatırım konusu sadece maddi destek olarak düşünülmemeli çünkü yatırımcınız sizin ortağınız olarak sürece devam ediyor. Aslında, kendinize nasıl bir ortak seçiyorsanız burada da aynı şekilde karar veriyor olmanız son derece önemli.
Sonrasında süreç nasıl gelişti?
Belirli bir süre projemizin o ana kadarki gelişimi ve gerçekeştirdiği aksiyonlar iyice analiz edildikten sonra geleceğe yönelik planlar oluşturuldu. Tabi birçok hukuki ve muhasebesel konu üzerinden geçildikten sonra yatırımı değerlendirmeye başladık.
Aldığınız yatırımla neler yaptınız?
İlk olarak altyapıdaki eksiklikleri giderdik ve daha büyük atılımları yapabilecek temeli oluşturduk. Üretim kapasitemizi arttırdık ve daha hızlı davranabilmemize olanak sağlayacak organizasyon yapısını oluşturduk. Hukuki ve yönetimsel birçok alanda BIC'den destek alarak firmamızı güçlendirdik.
Kaç marka var sitenizde?
Websitemizde üretimi bize ait olan ürünleri konumlandırıyoruz. 500'ü aşkın tasarım ve bütün modeller ile hizmet veriyoruz. Bayiler tarafında ise Kabuk markası ürünleri dışında dağıtımını yapmakta olduğumuz 4 farklı marka mevcut. Bu markaları birçok aksesuar satışı yapan nokta da hergün görüyorsunuz aslında. Bunun dışında Kabukmatik:Kişiye Özel Telefon Kılıfı Baskı Makinası gibi teknoloji çözümü ürünlerimizi de yine hem çevrimiçi hem de çevrimdışı kanallarda dağıtmaya devam ediyoruz.
Kişiye özel telefonkılıfının tasarımları nasıl yapılıyor?
Websitemizden veya Kabukmatik: Kişiye Özel Telefon Kılıfı Baskı Sistemi kurulu bayilerden bu hizmeti alabilirsiniz. Websitemizden "Kılıfını Tasarla" servisi ile ve bayilerde yine promotörler aracılığıyla bu hizmetten yararlanabilirsiniz.
İş modelinizi nasıl kurdunuz?
İş modelimiz kurucu ekibin sektörde gördüğü fırsatlara ve sürdürülebilir büyüme amacıyla kuruldu. Yatırım ile devam eden süreçte ise yine aynı mantık ve elde edilmiş tecrübe ile aynı zamanda BIC'nin destekleri ile daha sağlam ve uzun planlı senaryolar üzerine oturtuldu.
Ekibinizi nasıl kurdunuz ve şu an kaç kişi çalışıyor?
İki ortak olarak üniversite döneminden beri birçok farklı projede çalıştığımız için yine bu projeye de beraber atıldık.Ekip arkadaşlarımızı satış ve üretim amaçlı olarak seçiyoruz. Satış konusunda kesinlikle sektör içinden ve alanında Türkiye'nin en iyisi diyebileceğimiz arkadaşlarla yolumuza devam ediyoruz. Üretimde ise geçmiş tecrübesi olan ve Ar-Ge odaklı çalışmalarda etkili olabilen arkadaşları tercih ediyoruz.
İşe başlarken rehberlik anlamında destek gördünüz mu?
Açıkçası pek bir rehberlik tarzında destek alma ihtiyacı duymadık. Önceki girişimcilik deneyimlerimizden yola çıkarak ve ayrıntılı piyasa araştırmalarımızdan dolayı ağır ama emin adımlarla aksiyon almaya başladık.
Şu an markanızın yönetimini nasıl yapıyorsunuz?
Kabuk A.Ş olarak sosyal medya alanında BIC'den sürekli destek alıyoruz. İnternet satışı ve bayilere tedarik kanallarında farklı marka stratejileri kullanıyoruz. Ama, Kabuk markası her iki kanalda da genç,dinamik ve yenilikçi çizgilerini ön planda tutuyor.Her iki kanalda da amacımız sadece satış yapmak değil, amacımız sektördeki son kullanıcı ve bayilere çözüm üretmek, ihtiyaçlarını karşılayabilmek.
Sektörünüz, Türkiye'de sizce nereye gidiyor?
Akıllı telefonlar her yıl bir önceki yılı katlayan satış oranları yakalıyor.Durum böyle oldukça sektör sürekli olarak genişliyor. Geçtiğimiz yıl içerisinde telefon aksesuarı pazarı bir milyar Türk Lirası civarında bir kapanış yaşadı.Dünya'daki bütün markaların Türkiye'de farklı farklı firmalar tarafından dağıtıldığını görebilirsiniz. Bu konuda kesinlikle Dünya genelindeki sektörü geriden takip etmiyoruz ve bu Türkiye pazarındaki oyuncular arasında rekabeti gittikçe arttırıyor.İlerleyen yıllarda bizim gibi Türkiye odaklı üretim ve Ar-Ge yapan firmalarda artış olacağını düşünüyoruz.Aksesuar alanında satış noktaları gittikçe artıyor ve yakın gelecekte bu alanda bir azalma olacağını sektörde kimse ön görmüyor.Kayıtdışılık sorunu ortadan kalktığında Türkiye'deki üretim gücünün daha da artacağını ve yurtdışına olan ihtiyacımızı gittikçe azaltacağımızı düşünüyoruz. Üretimini yapmakta olduğumuz kılıflar ve kılıf baskı makinaları da aslında bu amaca hizmet ediyor.
Gelecekle ilgili kendi hayaliniz ve stratejiniz nedir?
Esas amacımız Türkiye'nin bu sektörde diğer ülkelere duyduğu ihtiyacı azaltmak.Dünya genelinde çok büyük bir sektör mevcut bu alanda ancak yerli üretim ürünlerimiz maalesef o kadar yaygın değil.Stratejimiz aslında sloganımızda olduğu gibi "Türkiye'de tasarlandı, Türkiye'de üretildi" parolasıyla ürünlerimizi bütün Dünya ülkelerine ulaştırmak.
Sektörünüzde rekabet nasıl?
Türkiye'deki en çekişmeli rekabetin olduğu sektörlerden biri olduğunu söyleyebiliriz.Giriş bariyerleri aslında yeterince yüksek değil.Ama kalıcı olmak çok zor. Bu yüzden büyük firmalar sürekli olarak yenilikleri ve Dünya genelindeki piyasayı yakından takip etmek zorunda.İlerleyen yıllarda açıkçası bu rekabetin önceki yıllara nazaran azalacağını tahmin ediyoruz.