Terzilik yapan babanın ardından giderek bir atölyede üretmeye başladıkları konfeksiyon markası Ramsey'in temellerini, Remzi Gür İngiltere'de 1970'lerde atmıştı. Hüseyin Doğan da 1985'de markanın Türkiye operasyonunu başlatan isim oldu. Ramsey takım elbise ve gömlekleri Kastamonu ve Safranbolu'daki fabrikalarında üretiyor ve hem iç piyasaya satıyor hem de ihraç ediyor. Doğan, Ramsey'in önce İngiltere'de sonra da Türkiye'de markalaşma öyküsünü Sabah Gazetesi Yazarı Şelale Kadak'ın hazırlayıp sunduğu A Haber'deki İş'te Hayat programında anlattı...
İhracatınızda İngiltere çıkışlı olduğunuz için bu ülke mi ağır basıyor?
Önceleri öyleydi ama sonra yelpazeyi genişletmek gerektiğini gördük ve 20'den fazla ülkeye ihracat yapmaya başladık. İngiltere şu anda ihracatımızda belki de oran olarak en küçüğü. Ağırlıklı Avrupa'ya ihracat yapıyoruz.
'HER AY BİR MAĞAZA AÇIYORUZ'
Mağazalaşmaya ihracattan sonra başladınız. Şu anda mağaza sayısı kaç?
Grubun yurtiçinde ve dışında yaklaşık 90 mağazası var. Öyle bir süreçte ilerliyoruz ki her ay bir mağaza açıyoruz. Eskiden sadece Türkiye'deki mağazaların yeri için toplantılar yapardık. Şimdi Rusya'daki Almanya'daki bir cadde, alışveriş merkezi gündemimiz oluyor.
Bazı alışveriş merkezleri zora giriyor ya da tutmuyor. Nasıl dikkat ediyorsunuz?
300 milyon dolarlık bir alışveriş merkezi yatırımının içinde en az 100 milyon doları markaların mağazalarına yaptığı yatırımdır. Dolayısıyla lokasyon seçimi çok önemli. Şükredelim ki bir kaç kötü örnek dışında AVM'ler iyi gidiyor. Herkesin hesabını, kitabını iyi yapması, kaynakları doğru kullanması lazım.
% 10 büyürüz
Ramsey'in büyüme oranı nasıl?
Geçen yıl yüzde 20 büyüdük. Bu yıl biraz daha az olabilir. Yüzde 10'lar seviyesinde. Yine de Türkiye'nin büyümesinin üzerinde bir büyüme. İstanbul Sanayi Odası'nın İkinci 500'te en çok istihdam yapan 1'inci firma olduk.
KUMAŞ RAHATLIĞI LIVERPOOL'U CEZBETTİ
Liverpool'un elbise sponsoru olmak, dünyaca ünlü markaların da bu işe soyunduğu bir ortamda siz 3'üncü yıla da onların isteğiyle devam ettiniz. Neydi Ramsey'i cazip kılan?
Liverpool algı araştırmasında dünyadaki ilk 5 takım arasına giriyor. Yani buraya sponsor olmak iyi bir stratejiydi. Sadece İngiltere'de değil örneğin bizim hedef pazarımız olan Rusya'da dahi tarafları olan bir takımdı. Ama tabii futbolcular çok seçiciydi. Zor beğeniyorlar. Kulüp yöneticileri önce futbolcuların elbiseleri beğenmeleri gerektiğini söyleyince biz bir sunum yaptık ve yeni geliştirdiğimiz zero-weight diye tabir ettiğimiz hafif ama rahat yeni kumaşlardan üretilen koleksiyonumuzu denettik. Çok beğendiler.
İNGİLİZ TAKIMIN SAHİBİ DE SİPARİŞ VERDİ
Futbolculara verdiğiniz takım elbiseler bir yana bu takımın sahibi olan fonun başkanına satış yaptığınız doğru mu?
Anlaşma içinde takımın dışında yönetim kurulu da var. Ama sonra bireysel talep almaya başladık. Biz bu anlaşmanın dışında parasını ödeyerek elbise satın almak istiyoruz diye geldiler. Kulübün sahibi Amerikalı Fanway Sports Group adında bir fon. Yönetim Kurulu Başkanı, 'Bana da bir tane yaptırın' demiş. Ölçüsünü aldık, ona da gönderdik. İletişim açısından hoş bir durum.