Kanafani, Avea'nın 2011 yılı finansal sonuçlarına ilişkin düzenlenen basın toplantısında yaptığı konuşmada, Avea'nın Grup içindeki önemine işaret etti.
Türk Telekom Grubu'nun gelir artışının yüzde 40'ının Avea'dan geldiğini, bunun Grubun gelir akışlarının da ne şekilde değiştiğini gösterdiğini belirten Kanafani, geniş bant, mobil ve ADSL'den daha fazla gelir etmeye başladıklarını söyledi.
Mobil sektördeki büyük rekabete dikkati çeken Kanafani, ''Grubun geçen sene konsolide gelirleri yüzde 10 arttı. Türk Telekom tarihinde, hatta dünyadaki yerleşik operatörlerin hepsine baktığınızda en fazla büyümelerden bir tanesiyiz. Bunu çok önemli buluyorum. Pazara hala geliri büyüyen bir şirket olduğumuzu göstermeye çalışıyoruz'' diye konuştu.
''2,4 milyar liralık yatırım harcaması''
Geçen hafta yatırımcılara yönelik gerçekleştirdikleri toplantıda yatırım harcamalarının 2,4 milyar lira olacağını söylediklerini anımsatan Kanafani, ''Aynı şekilde gelir büyümesinde de 2012 yılında yüzde 6 ila 8'i hedefliyoruz. Son 6 yıldaki yatırım harcamalarımıza bakarsanız, rakamın Grup seviyesinde 12 milyar liraya çıktığını göreceksiniz. Sadece geçen sene yüzde 35 artış oldu bu alanda ve yılı da 2,29 milyar lira ile kapattık'' şeklinde konuştu.
Son 6 yılda fiber optik yatırımları da devam ettirdiklerini, altyapıyı yüzde 40 büyüttüklerini anlatan Kanafani, Türkiye'de zaten 3,5 milyon haneye fiber ile ulaştıklarına değindi.
Grup şirketleri olarak işbirliği içinde olmak gerektiğini vurgulayan Kanafani, ''Biz, tek bir teknolojinin tek bir ortamın diğer tüm teknolojilerin üstünde olacağını ve hükmedeceğine inanmıyoruz. Biz tam tersine dünyanın yakınsamaya doğru gittiğini düşünüyoruz. İletişim hizmetlerinin bütüncül bir şekilde sunmanın önemli olduğuna inanıyoruz'' yorumunu yaptı.
''Avea, net müşteri sayısını 1,1 milyon artırdı''
Soruları da yanıtlayan Kanafani, yatırımlara ilişkin bir soru üzerine şunları kaydetti:
''Şirket yatırım yapmaya karar verdiği zaman sadece network'e yatırım yapmıyor. Doğru bir yönetim ve doğru bir vizyona da yatırım yapıyor. Tabii hissedarlar açısından daha güvenilebilir yatırım harcaması yapmak önemli. Biz Yönetim Kurulu ve hissedarlar olarak, Avea'nın yönetiminde bu güveni buluyoruz. Avea, 2011 yılında net müşteri sayısını 1,1 milyon civarında artırdı ve sadece bir önceki şebekeyle bu yapılsaydı bile mümkün olmayacaktı. Bu kadar büyük bir müşteri artışına ek olarak daha kaliteli, network'ün de daha iyi olması ve daha geniş kapsama alanı, teknik ekibin yaptığı çok büyük yatırımı gösteriyor.
2012 yılında yatırım harcamaları miktarını zaten 2,4 milyar liraya çıkardık. Burada 2011 ve 2012 yılında çok yüksek yatırım harcamalarıyla ortaya çıktık. Bunda Erkan Bey ve ekibinin de payı var. Önümüzdeki yıllarda, 2013 ile 2014 yıllarında yatırım harcamalarında birtakım düşüşler olacaktır. Ama 2011 ve 2012, belirgin, çok yüksek yatırımların olduğu yıllar...''
Türk Telekom Grubu olarak yakın gelecekte, orta vadede ve uzun vadede Avea'yı tamamen desteklediklerini, güvendiklerini dile getiren Kanafani, düzenlemelerin olmasını istediklerini, ancak bunların pazar etkilerinin de olduğunu söyledi.
''Avea, çok sağlıklı atlet gibi''
Kanafani, ''Avea'nın hızlı büyümesinden rahatsız oluyor musunuz?'' şeklindeki bir soruyu ise şöyle yanıtladı:
''Nasıl rahatsız olabiliriz ki? Eğer kardeşiniz, ekip arkadaşınız, yani bir varlığınız büyüyorsa, kendini kanıtlıyorsa rahatsız olmayız. Aslında tam tersi olursa biz rahatsız oluruz. O yüzden tam olarak dikkatimizi yönlendirmiş oluruz. Bütün yatırımlar oraya kanalize ediliyor ve böyle olmaya da devam edecek. Çünkü çok güveniyoruz. Yönetim, çok kredi sahibi. Avea, çok sağlıklı bir atlet gibi... Steroid almış bir vücut geliştirmecisi olmayacak. Aktif, sağlıklı, yakışıklı, verimli bir şekilde çalışan, etkili bir atlet olmaya devam edecek.''
''Numara taşımada net 626 bin kişilik kazanım''
Avea Üst Yöneticisi (CEO) Erkan Akdemir de geçen yıl data gelirini önceki yıla göre yüzde 146 oranında artırdıklarını ve 220 milyon liraya çıkardıklarını söyledi.
2011'de yıllık gelirlerinin yüzde 16 oranında artarak 3 milyar 81 milyon liraya yükseldiğini belirten Akdemir, numara taşımada da net 626 bin kişilik kazanımla ''lider'' olduklarını kaydetti.
Avea'nın yılın son çeyreğinde abone başına konuşma süresini bir önceki yıla göre yüzde 18 artırıp 269 dakikadan 316 dakikaya çıkararak ''en çok konuşturan operatör'' unvanını 2011 yılında da koruduğunu ifade eden Akdemir, yılın son çeyreğinde 300 bin yeni abone kazanarak toplam abone sayısını 12,8 milyona yükselttiklerini vurguladı.
''EBITDA, yüzde 15'lik artışla 383 milyon lira''
Geçtiğimiz yıl faturalı abone sayısında yüzde 20, toplam abonede yüzde 10 büyürken, faturalı abone oranını yüzde 44'e çıkardıklarının altını çizen Akdemir, 12,8 milyon abonenin 5,6 milyonu faturalılardan oluşan Avea'nın, faturalı abone sayısı ve gelirlerdeki artışla abone başına aylık gelir rakamının (ARP) ise yıllık ortalama 18,6 liradan 20,4 liraya çıktığını söyledi.
Erkan Akdemir, 2011'de bir önceki yıla oranla faiz, amortisman, vergi öncesi karlılığı (EBITDA) yüzde 15 artırarak 383 milyon liraya yükselten Avea'nın, bağlı bulunduğu grubun hedeflerine de kritik anlamda katkı sağlamış olduğunu belirtti.
Türkiye genelinde 450'ye yakın bayiye yeni mağaza konseptini uyguladıklarını, 3 bin zincir mağaza lokasyonunu da bünyelerine kattıklarını kaydeden Akdemir, 2011 yılında toplam 800 milyon lira yatırım yaptıklarını, 2012'de de yatırımlara devam edeceklerini vurguladı.
Geçtiğimiz yıl 638 milyon liralık yatırımla kapsama alanını yüzde 98'e çıkardıklarına işaret eden Akdemir, ayrıca İzmir ve Bingöl çağrı merkezlerinin devreye girmesiyle 6 ilde istihdam yarattıklarını, 2011'de müşteri hizmetleri çalışan sayısını yüzde 58 artırarak bin 500'ün üzerinde yeni işe alım gerçekleştirdiklerini belirtti.
''Gelirlerin yüzde 26'ya yakını yatırıma dönüştü''
Akdemir, sorular üzerine, yaptıkları yatırımlar ve kapsama alanının genişlemesiyle birlikte maliyet artışının olduğunu, bir taraftan teknolojinin getirdiği yeni kurallar ve yeni optimizasyonlarla birlikte maliyet düşüşünün de sağlandığını söyledi.
Faaliyet zararının her yıl azaldığına işaret eden Akdemir, bunun hangi yıl pozitife döneceği konusunda bir öngörüde bulunmanın zor olduğunu, diğer taraftan 2011 yılında gelirlerin yüzde 26'ya yakınının yatırıma dönüştüğünü bildirdi.
2009 yılından 2011'e gelene kadar piyasada daralma görüldüğüne değinen Akdemir, ''2011 yılının ilk çeyreğinden itibaren tüm operatörlerde bir büyüme başladı. O büyümenin nedeni nedir, onu çok analiz etmek mümkün değil. Ama ekonomik büyümenin, bunun üzerinde büyük katkısı olduğunu söyleyebilirim'' diye konuştu.
''Çektiklerimizi bir Allah bilir, bir biz biliyoruz''
Avea Üst Yöneticisi Akdemir, regülasyonlara ilişkin soru üzerine ise şu görüşleri dile getirdi:
''2010 yılı regülasyon açısından bayağı fırtınaların yaşandığı bir yıl oldu. 2011 yılı, o anlamda biraz daha yapılan değişikliklerin sonuçlarının görüldüğü, meyvelerin alındığı bir yıl oldu. Ama 2012 yılında en azından ara bağlantıyla ilgili sektör bir beklenti içine girdi. Son 2 yıldır ara bağlantı fiyatlarında düşme olmuyor. Bu yıldan itibaren düşme beklentisi yüksek seviyede.''
Baz istasyonlarına ilişkin düzenlemelerin yapılmasının oldukça sevindirici gelişme olduğunu ifade eden Akdemir, ''Sahada yatırım yaparken çok ciddi problemler yaşıyoruz. Bir taraftan bahsettiğim gibi çok büyük fedakarlıkla yılda 800 milyon liraya yakın yatırım yapıyoruz. Ama yaparken de çektiklerimizi bir Allah bilir, bir biz biliyoruz. O anlamda yatırım ortamını iyileştirecek ilk adımın atılıyor olması oldukça sevindirici'' yorumunu yaptı.
Erkan Akdemir, rekabetin çok sağlıklı olduğunun altını çizerek, ''Rekabet sadece vatandaşlara yaramıyor. Operatörlere de yarıyor. Hiç kimse, biz de rekabetten şikayet etmiyoruz. 2012 yılı kötümser yapılan senaryoların olduğu bir yıl olmayacak diye umuyoruz'' dedi.