Türk perakende sektörünün devleri birbiri ardına e-ticaret siteleriyle cirolarını artırmaya odaklanırken, Avrupa'da yapılan bir araştırma firmaların bu çabalarında ne kadar haklı olduklarının ve bu işin kısa sürede kara dönüşeceğinin de açık bir göstergesi oldu. Dijital pazarı ölçümleyen comScore firmasının Avrupa'daki 270.6 milyon internet kullanıcısı arasında yaptığı araştırmaya göre, 2011'in ocak ayında perakende sitelerinde en fazla zaman harcayan ilk üç ülke arasına Türkiye de girdi. Türkiye 73 dakikayla İngiltere ve Fransa'yı takip etti.
İNGİLTERE İLK SIRADA
Avrupalı internet kullanıcılarının internette bulundukları süreyi perakende sitelerine ayırma oranı da yüzde 75'e ulaştı. Bu rakam geçen yıla göre yüzde 8.5 artmış durumda. Alışverişe en düşkün ülke ise İngiltere. Perakende sitelerinde bir ayda 84.1 dakika ile en fazla gezinen İngiliz tüketicileri, 83.2 dakikayla Fransa takip ediyor. Ziyaretçi rakamlarına bakıldığında ise pazarın en büyüğü 40.6 milyonluk ziyaretçi rakamıyla Almanya. Almanya'yı 36.6 milyonla Fransa, 34.6 milyonla İngiltere takip ediyor.
FİYAT HER ŞEYİN ÖNÜNDE
Avrupa'da 18 ülke arasında yapılan araştırmada perakende sitelerinde gezinme süreleri ise ortalamada 52.4 dakikaya çıkmış görünüyor. Sitelerden yapılan alışverişlerde ise fiyat karşılaştırmalı alışveriş yüzde 31.6 ile en fazla zaman harcanan kategori olurken bunu 28.4 ile tekstil, yüzde 27.1 ile tüketici elektroniği, yüzde 20.2 ile bilgisayar donanımı ve yüzde 15.9 ile bilgisayar yazılımı takip ediyor.
Sanal âlemde ticaret büyüdü
Dünya perakende devlerinin her fırsatta dile getirdiği internetten satış Türk perakendecilerinin de gündemine oturdu. Geçen yıl İpekyol'un sahibi Yalçın Ayaydın, günde 5 milyon adet ürün satan trendyol.com'a ortak oldu. Boyner'in sahibi Cem Boyner, e-ticaret için kurduğu Fırsat Elektronik adlı şirket ile internetten satışlara başladı. Vakko e-ticaret sitesi daybuyday.com ile outlet çadırını sanal âleme taşıdı. Kiğılı, Hotiç, Converse, Diesel gibi 17 marka bir araya gelerek e-ticaret sitesi kurdu.
35 milyon kullanıcı var
Bugün Türkiye'de 35 milyon internet kullanıcısı var. Türkiye bu sayı ile Avrupa'da 4'üncü sırada. 2010 yılı sonunda gerçekleşen e- ticaret hacmi ise 15 milyar lira. Firmalar kendi internet siteleri dışında ortak kurdukları sanal satış siteleri ile mağazada kaybettikleri kârları internetten kazanmanın peşine düştü.