Kahramanmaraş'ta bir tüketicinin müracaatı üzerine Tüketici Sorunları Hakem Heyeti, yasanın çıktığı tarihten önce kullanılan kredileri de kapsayan Kaynak Kullanımı Destekleme Fonu (KKDF) artışını haksız buldu.
Tüketici Sorunları Hakem Heyeti Başkanı Nesif Tanrıverdi, Ahmet Turan Çetintaş adlı tüketicinin kendilerini başvurarak, özel bir bankadan 48 ay vadeli kredi çektiğini ve 28 Ekim'de alınan kararla KKDF oranının yüzde 10'dan 15'e çıkarılması nedeniyle mağdur olduğunu ifade ettiğini belirtti.
Alınan müracaatı değerlendirdiklerini belirten Tanrıverdi, ''Bilindiği üzere KKDF kesintisi Bakanlar Kurulu kararıyla yüzde 15'e çıkarıldı. Bu artış nedeniyle çeşitli bankalardan yasanın çıktığı tarihten önce kredi kullananlar bize müracaat etmeye başladı'' dedi.
Çetintaş'ın başvurusunu değerlendirdiklerini dile getiren Tanrıverdi, sözlerini şöyle sürdürdü:
''Maliye Bakanlığı Gelir İdaresi Başkanlığı Bankalar Birliğine gönderdiği yazıda belirtilen tarih itibariyle sözleşmenin akit tarihine bakılmaksızın bu tarihten sonraki bütün taksitlere uygulanması talimatı verildi. Birinci husus alınan krediye ilişkin olarak, banka ile bir sözleşme yapılmıştır. Sözleşmeden amaç elbette sonradan çıkması muhtemel anlaşmazlıklarda dönüp bakılabilecek bir metin olmasıdır. Bu metin anlaşmanın gerçekleştiği anda tarafların ortak iradeleriyle imza altına alınmış ve sabitlenmiştir. Bu andan sonra her iki tarafın birlikte rızası olmadan değiştirilemez. Kaldı ki 4077 sayılı tüketicinin korunması hakkındaki kanunun 10. maddesi konuyu kesin hatlarla belirlemiştir. 'Taraflar arasında akdedilen sözleşmede öngörülen kredi şartları, sözleşme süresi içerisinde tüketici aleyhine değiştirilemez' der. Bu hüküm yapılan uygulamanın haksızlığını ilan etmektedir.''
Vergi oranlarında meydana gelen artışın geçmişte düzenlenmiş bulunan bir sözleşmeye uygulandığını vurgulayan Tanrıverdi, bunun hukukun temel ilkelerine aykırı olduğunu ifade etti.
İlgili bankadan savunma da aldıklarını ifade eden Tanrıverdi, bankanın aldıkları kararı bir üst mahkemeye taşıyabileceğini söyledi.
-TÜKETİCİ NE YAPMALI?-
Tanrıverdi, tüketicilerinin banka tarafından kendilerine bildirilen tutarı bankaya ödemeleri ancak ödeme belgesinin üzerine ''bu artışı kabul etmiyorum geriye dönük olarak uygulanamaz'' şerhini not olarak düşmesi gerektiğini kaydetti.
Nesif Tanrıverdi, mağdur olduğunu düşünen tüketicilerin Tüketici Hakem Heyetine bir dilekçeyle müracaat etmesi gerektiğini sözlerine ekledi.