Tabak-çanaktan, teflon tencereye, beyaz eşyadan, çeyrek altına kadar pazar meydanlarını aratmayacak promosyonlar dağıtan akaryakıt dağıtım şirketleri 1 Şubat tarihi yaklaştıkça yeni bir rekabete başladı. Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu'nun (EPDK) promosyon yasağı kararından sonra promosyonların maliyetleri indirmeyeceğini, fiyatlar üzerinde yüzde 1 bile etkisi olmadığını savunan akaryakıt dağıtım şirketleri rekabetle kâr marjlarını azaltıyor. Dağıtım marjını düşürerek fiyatlarda aşağıya doğru ayarlama yapan Shell&Turcas'ın ardından Opet'te indirime gitti. Opet, "OPET ve bayilerinin toplam kâr marjının yüzde 10'una karşılık gelen promosyon maliyetleri ile ilgili tutar, 1 Şubat 2011 itibariyle bayilere bildirilen pompa fiyatına indirim olarak yansıtılacaktır. 40 kuruşluk toplam kâr marjı 35 kuruşa inecektir" dedi.
TAVANDAN KAÇIŞ
Opet'in indirim kararını 10 gün önceden açıklaması dikkat çekerken diğer akaryakıt şirketlerinin de bu uygulamaya devam etmesi bekleniyor. Şirketler, "uyumlu eylem" olmaması açısından da indirim kararını aralıklarla açıklamayı planlıyor. Yetkililer şirketlerin ani indirim kararının özellikle şirket ve bayiler üzerinde oluşan tavan fiyat baskısı olduğunun altını çizerek, "Baskıyı hafifletmeye çalışıyor" değerlendirmesinde bulundu. Akaryakıtta yükselen fiyatlar uzun zamandır tartışılıyor. En son Başbakan Yardımcısı Ali Babacan, dağıtım şirketlerine tavan fiyat uygulamasının tekrar getirilebileceği mesajını vermişti. Sektör temsilcileri promosyonların sadece ürün ve smal olarak yasaklandığını 1 Şubat'tan sonra da "bedava akaryakıt" gibi promosyonlara devam edilebileceğini de belirtiyorlar.
SEKTÖRDE FULLPET KAVGASI
Sektör
fiyat rekabetine hazırlanırken, "Full-pet" çatlağı oluştu. Sektörün mesleki örgütleri "Yüzde 7 indirim" iddiası ile piyasaya satış yapan Full-pet ve KadOil gibi şirketleri Sanayi Bakanlığı ve EPDK'ya şikâyet etmeye hazırlanıyor. "Yüzde 7 indirim yapıyorum" diye reklam veren Fullpet'in en yüksek indirim oranının en yüksek satış yapan şirkete göre bile yüzde 3.5 olduğunu belirten sektör örgütleri aldatıcı reklam gerekçesi ile Sanayi Bakanlığı'nın kapısını çalacak.