Brezilya'nın önde gelen şirketlerinin üst yöneticileri (CEO), Türk Hava Yolları (THY), Çırağan Palace Kempinski ve Retur Turizm ve Yayıncılık A.Ş/Turquia.com organizasyonunda, Türkiye'nin tanıtımı amacıyla 5 günlük bir program kapsamında İstanbul'da ağırlanıyor.
Audi'nin gelecek yıl satışa sunulacak A8 modeli ile İngilizce bilen şöförlerin tahsis edildiği grup, İstanbul'un tarihi, turistik, doğal güzelliklerinin yanı sıra, Nişantaşı, İstiklal Caddesi gibi merkezlerini de geziyor.
THY Brezilya Direktörü Atagün Kutluyüksel, THY'nin Güney Amerika açılımı kapsamında Sao Paulo'ya 5 Nisan 2009'da seferlere başladığını hatırlatarak, ilk defa Türkiye'den bir kuruluşun Brezilya'da, Güney Amerika'da faaliyete geçtiğini söyledi.
Kurum olarak Türkiye'yi anlatmak tanıtmak konusunda kendilerine görev düştüğünü belirten Kutluyüksel, ''Bazı ilişkileri geliştirmek noktasında Türkiye-Brezilya arasında THY, önemli bir işlev gördü. Brezilyalılara Türkiye'yi, Türklere de Brezilya'yı tanıtmaya başladık'' dedi.
Kutluyüksel, gelişen ekonomiyle paralel olarak Brezilyalıların turistik gezilere yöneldiğine değinirken, THY'nin de böyle bir zamanda seferlerine başladığını kaydetti.
Sefere başlayana kadar İstanbul ve Türkiye'nin, ülkede pek bilinmediğini dile getiren Kutluyüksel, şunları anlattı:
''Biz sefere başlayınca Brezilyalılar gördü ki, Brezilya'dan İtalya'ya gitmekle, Brezilya'dan İstanbul'a gelmek aşağı yukarı aynı, arada 1 saat fark var. Bunu, THY'nin çok gelişen servisini, İstanbul'daki gelişmiş turizm, yeme-içme, alışveriş, otel altyapısının Brezilya'ya göre daha iyi olduğunu gördükçe Türkiye'ye doğru talep başladı. Haftada 3 sefer şu anda gidiş-dönüş doluyor. Mesafe uzak olmasına rağmen, ortak noktalarımız da var. Brezilya'da Kapadokya çok bilinen bir yer. Biz sefere başladıktan sonra Kapadokya'nın Türkiye'de olduğunu öğrendiler. Kapadokya onlara göre, ilk Hristiyanların, Romalıların zulmünden kaçtıkları masalsı bir yermiş. Kapakadokya'da yaşamış Aziz George Brezilya'da herkes tarafından biliniyor. Şu anda her hafta yüzlerce kişi Kapadokya'ya geliyor. Ocak ayında seferleri artıracağız, 4'e çıkaracağız, uçağı da büyüteceğiz. Her ay binlerce kişi Kapadokya'ya gelecek THY sayesinde. Arjantin'den de yolcu almaya başladık ama önceliğimiz Brezilya. Şili'den de ilgi başladı yavaş yavaş. Hedefimiz, her gün sefere başlamak en kısa zamanda. En kısa zaman sanıyorum 2-3 sene içinde olacak.''
Kutluyüksel, sadece Brezilyalılar'ı Türkiye'yi getirmediklerini İstanbul aktarmalı olarak, Osmanlı İmparatorluğu'nun son dönemlerinde Suriye, Lübnan gibi Orta Doğu ülkelerinden göç eden, bugün nüfusları 7 milyon civarında olan, ''Turko'' olarak adlandırılan vatandaşları da bu ülkelere götürdüklerini söyledi.
THY'nin Sao Paulo seferlerine başladıktan sonra Türkiye ve THY'nin tanıtımına önem verdiklerini, bu kapsamda yüzlerce acenta ve tur operatörünü Türkiye'ye getirip, Türkiye'de gezdirdiklerini kaydeden Kutluyüksel, bu kişilerin dönüşlerinde hem THY'yi hem Türkiye'yi Brezilya'ya anlattıklarını, Türkiye'nin Brezilya televizyonlarında seriler halinde anlatıldığını belirtti.
Kutluyüksel, bir yıl içinde bunun büyük bir hareket yarattığının ve Türkiye'nin, THY'nin pek bilinmediği bölgede uçakların dolu gidip gelmeye başladığının altını çizerek, şöyle devam etti:
''Turizm için gelenleri yakaladık, bundan emin olduk. Lübnan ve Suriye'ye akraba ziyaretine giden etnik yolcuları da yakaladık. Üçüncü yolcu tipi, corperate yolcu dediğimiz işadamı yolcu trafiği, toplantı, iş için bir yerden bir yere giden trafik. Bu projenin de önemli bir ayağı olarak bu yolculuğu düzenledik. Burada Brezilya'nın en büyük şirketlerinden 15'ini seçtik. Önde gelen işadamlarından Joao Doria'nın desteğiyle bu grubu topladık. İçlerinde Nestle, Mapfre, Audi'nin olduğu Brezilya'nın önde gelen firmalarının CEO'ları geldi.''
Brezilya-Türkiye seferlerinin yolcu dağılımına ilişkin olarak da Kutluyüksel, yüzde 70 civarında Brezilyalı, yüzde 10 civarı Türk, yüzde 20 civarı farklı ülkelerden transit yolcu taşıdıklarını kaydetti.
Kutluyüksel, THY'nin seferlere başladıktan sonra Brezilya'dan Türkiye'ye daha fazla turist geldiğini vurgulayarak, ''THY başlamadan önce 10 bin-15 bin civarı turist geliyordu toplamda ve bunun yarısı da gemiyle Kuşadası'na, Meryem Ana'ya gelenler ile futbolcuların girişlerinden oluşuyordu. Biz başladıktan sonra sırf Türkiye'ye gelmeye başladılar ve bu, şimdi 50 binlere çıktı. Seferlere her gün başladığımızda 2-3 sene içinde bu rakam 100 bin-150 binlere ulaşacak'' diye konuştu.
-''BU TÜR ORGANİZASYONLARI GERİ DÖNÜŞLERİ HIZLI OLUR''-
Retur Turizm ve Yayıncılık Genel Müdürü İskender Çayla da Brezilya'daki sanayici ve işadamları derneği LİDE ile işbirliğiyle düzenledikleri bu etkinliğin amacını, ''İşadamlarının, Türkiye'yi tanıması, beraberlerindeki basın mensupları aracılığıyla İstanbul'un tarihi, turistik ve doğal güzelliklerinin Brezilya'ya ulaştırılması'' şeklinde açıkladı.
36 kişilik gruba, Almanya'dan getirtilen ve Audi'nin önümüzdeki yıl satışa çıkacak A8 araçlarının İngilizce bilen şoförlerle tahsis edildiğini kaydeden Çayla, grubun İstanbul'un tarihi, doğal güzelliklerinin yanı sıra, Nişantaşı, İstiklal Caddesi gibi yerleri de gezdiğini anlattı.
Çayla, geziye katılanların çevreleriyle yaşadıklarını paylaşacaklarını, şirket ve personel ödüllendirme organizasyonları için İstanbul'u tercih edebileceklerini söyledi.
Daha önce İspanya, Fransa gibi ülkeler için de aynı tür organizasyonları yaptıklarını dile getiren Çayla, bu tür organizasyonların geri dönüşlerinin hızlı olduğuna işaret etti.