Viyana doğumlu ünlü yönetmen Max Ophuls (ki tüm filmlerini bulup görmeyi görev edinmişimdir!) birden çok ülkede çalıştı. Fransa'da tam 1950 yılında çevirdiği La Ronde-Çember en iyilerindendir. Vatandaşı Arthur Schnitzler'in 19. yüzyıl sonlarında yazdığı aynı adlı oyundan uyarlanan film, bir avuç kahramanın birbirlerine bağlı öykücüklerinden oluşuyor, döneminin hemen tüm büyük Fransız oyuncularını kullanıyor ve ilk kahramanın (bir fahişeyi oynayan Simone Signoret) finalde yeniden gözükmesiyle birlikte, 'çember' tamamlanmış oluyordu. Tanrıkent'le tanınan Brezilyalı yönetmen Fernando Meirelles, sonraları The Constant Gardener- Arka Bahçe, Blindness- Körlük gibi roman uyarlamaları yaptı. Ama ilk filminin o 'sokak havası'nı ve belgesel tadını bulamadı. Aslında bu filmde de bulamıyor. Ancak o eskimiş hikayeyi ilginç biçimde günümüze getiren gözü pek bir yoruma gereken canlığı verebiliyor. Ophuls'un geçen yüzyıl başının Viyana'sında geçen gönül ilişkilerini, Roger Vadim 1964'de yaptığı uyarlamada 1910'ların Saraybosna'sına taşımıştı. Yazar Morgan/yönetmen Meirelles ikilisi ise mekanları zenginleştiriyor: günümüzün Paris, Londra, Viyana ve Amerika'sı...Olaylar ve kişilikler de son derece güncelleştirilmiş. Böylece kahramanların arasına azgın Rus mafyası ve vurucuları, Slovenyalı bir fahişe ve masum kız kardeşi, bir otel lobisinde iş bağlamak için buluşan büyük işadamları vb. çağdaş kişilikler de katılıyor. Ama işin özü elbette değişmiyor. Hepsi bir şekilde mutluluğu arayan, ilişkilerinde beceriksiz, hatta zavallı insanlar bunlar... Bir otel odasında, bir havaalanında, bir lokantada, bir uçakta veya bir morgda acı-tatlı sürprizler, hayatı değiştirecek raslantılar, tanışma veya kopmalar... Film böylece bir başka Latin Amerikalı'nın, Alejandro Gonzalez İnarritu'nun çok öykülü filmlerini andırıyor. Bu tür filmlerin temel sakıncası, bu mozaik-yapının seyircinin dikkatini dağıtması ve yoğunlaşmasını engellemesi. Asıl eserde ve ilk filmdeki 'tamamlanan zincir' yapısına ihanet etmesi de bence iyi olmamış. Buna rağmen film, zengin kadrosunun da katkısıyla, kendisini sürekli bir ilgiyle izletiyor. Ve görülmeyi hak ediyor. Belki büyük değil, ama düzeyli bir film.
360 ***
Yönetmen: Fernando Meirelles Senaryo: Peter Morgan Görüntü: Adriano Goldman Oyuncular: Rachel Weisz, Jude Law, Anthony Hopkins, Ben Foster, Jamel Debbouze, Moritz Bleibtreu, Vladimir Vdovicenkhov, Dinara Drukarova, Lucia Sipasova, Johannes Krich İngiliz filmi.