İnsanın yaşadığı yer aslında kimliğini belirler...
Yemek yaparken, giysilerimizi hazırlarken ya da evimizi temizlerken kullandığımız ürünler de bir anlamda kendi karakterimizi yansıtır. İşte bu yüzden küçük ev aletleri her zaman rekabetin en çetin olduğu, nihai tüketicinin en fazla ilgi gösterdiği sektörlerden olmuştur. Geçtiğimiz günlerde bu sektörün lider firmalarından Sinbo'nun Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet Demir ile bir araya geldik.
Bugün Türkiye'de belki Sinbo'yu bilmeyen yoktur. Ama Mehmet Bey'in Sinbo için çizdiği vizyon her yerde daha fazla duyulmayı hak ediyor. Türkiye'de sanayinin ekonomideki payının tartışıldığı bugünlerde, Sinbo'nun hayata geçirdiği yatırımlar ve yurtdışı için yaptığı büyüme planlarının önemi de büyük. Gelin bunları Mehmet Bey'den dinleyelim...
Öncelikle Sinbo'yu dinleyelim sizden... Nasıl gidiyor satışlar, sektörde ne durumdasınız?
Aslında Sinbo'nun hikâyesi 30 yıl öncesine dayanıyor.
Bugün geldiğimiz nokta ise bizim için gerçekten gurur verici. Haramidere'deki genel merkezimiz, Çorlu ve Düzce'deki üç fabrikamızda ürettiğimiz 200'ü aşkın ürünle pazarın en güçlü oyuncuları arasında yer alıyoruz.
Satışlarımız da gayet iyi. Bu yılki ciromuz 400 milyon TL'yi aşacak. 2018'de yeni üretim tesislerinin de devreye girmesiyle ciromuzun 700 milyon TL'ye ulaşmasını hedefliyoruz.
HER YIL 15 MİLYON ÜRÜN SATIYORUZ
"Türkiye'de hedeflerimize ulaştık" diyebiliyor musunuz peki?
Ürün gamımızı genişletmeyi başardık.
Baktığınızda Türkiye'nin dört bir yanındayız. Bugün her evde, girdiğiniz her satış noktasında Sinbo ürünlerine rastlamanız mümkün. Her yıl 15 milyon ürün satıyoruz. Hedefimiz çok daha büyük. Türkiye'deki başarımızı sınır ötesine taşıyarak, küresel bir Türk devi olduğumuzu dünyada duymayan kalmasın istiyoruz.
Nedir Sinbo için hayaliniz? Ne zaman "Evet, başardık" diyeceksiniz?
Hedefimiz Sinbo'yu dünya çapında üretim markası haline getirmek ve kendi sektöründe rakipsiz olmak.
Biz şu anda Çin'in ithalatçısıyız. Çin'i bilmek çok önemli bir avantaj. Bu açıdan bizim Çin'de yaptığımız yatırım çok önemli. Çok güçlü olmasak da oradayız, rakibin nerede, ne yapacağını biliyoruz. Benim hedefim dünyanın en büyük tedarikçisi olmak. Ben müşterime rakip olmak istemiyorum. Müşterimin vazgeçilmezi olmak istiyorum.
HEDEF 100 ÜLKEYE İHRACAT
Kaç ülkeye ihracat yapıyorsunuz?
Çin'den ABD'ye, Meksika'dan Filipinler'e, Kanada'dan Ortadoğu'ya kadar her coğrafyada ürünlerimiz yer alıyor. Ortadoğu bizim için çok önemli bir pazar. Ama Almanya, Fransa ve İngiltere'de de varız. Ki bu ülkeler, pazar dinamikleri göz önüne alındığında var olmak oldukça güç. En önemli başarı hikâyelerimizden biri ise Çin. İhracatta bu kadar etkili olan bir ülkeye, yüzde 100 Türk markası olarak ihracat yapıyoruz. Hedefimiz ihracat yaptığımız ülke sayısını 100'e çıkarmak.
Yeni projeleriniz var mı?
Ahşapta doğal ürünlere doğru bir dönüş var. Biz de farklı bir markayla ahşap ürünleri alanına gireceğiz. Bu ahşabı el değmeden hem de uygun fiyatlara üreteceğiz.
KALİTELİ VE UCUZ OLABİLİR
Türkiye'de kalite denince pahalı olması gerekiyor gibi bir algı var. Doğru mu bu?
Size bir şey anlatayım. Fransa'da Carrefour yetkililerinin karşısına oturdum. Adam diyor ki ben bunu Çin'den 10 liraya alıyorum senden niye alacağım? Eğer 9.5 lira diyebiliyorsan şampiyonsun, yoksa masadan boynu bükük kalkarsın. Sürümden kazanmayı yani ölçek ekonomisini doğru uygulamayı başarırsan kaliteli ve ucuz yapabiliyorsun. Geçenlerde çok güzel bir ürün getirdiler, 129 TL. Benim yaptığım ürün de 29 TL. Bunu 129 TL'ye yılda 1.000 tane satarsanız. Ben 29 TL'den verdim mi 70 bin taneyi bir günde satarım.
Sanayide yeni gündem Endüstri 4.0. Sizin görüşleriniz neler?
Hızla Endüstri 4.0'a geçmek istiyorum. Bunu başardığımızda üçte bir işgücüyle, üretimi 2 kat artıracağız. Aynı sayıda kişi çalıştıracağım ama ortaya devasa bir şirket çıkacak.
5 BİN KİŞİYE İSTİHDAM
Sektörde her geçen gün yeni teknolojiler öne çıkıyor. İnovasyon Sinbo için ne kadar önemli?
Tüketicilerin beklentileri her geçen gün artıyor. Dolayısıyla inovasyon aslında yaptığımız işin kalbinde...
Sinbo olarak Haramidere'de sadece bu yıl Ar-Ge'ye 30 milyon TL'den fazla yatırım yapıyoruz. Yine bu yıl 1 milyon dolarlık yeni yazılım yatırımında bulunduk. Haramidere ve Çorlu bize dar geliyor.
Düzce'de 250 milyon dolarlık bir yatırımı tamamladık. Yavaş yavaş o bölgeye kayacağız.
250 milyon dolar çok büyük bir yatırım...
Bunun istihdama yansıması nasıl olacak?
Şu anda istihdamımız binin üzerinde. Herhalde çok yakın bir gelecekte 5 bine yaklaşırız.
Yeni inovatif ürünlerden örnek verir misiniz?
Mesela Türkiye'de ilk ekmek makinesini biz yaptık. Şimdi peynir makinesi üzerine çalışıyoruz.
Demosu hazır.
Yarım saatte peynir yapıyor. Kendi iç üretim sistemlerimizde o kadar fazla inovasyon yaptık ki... Bazı noktalarda Çin'den bile daha öndeyiz.