YAZARLAR

01 Ekim 2012, Pazartesi
Trafiğin Durumunu Tahmin Etmek Zor Zanaat
KORAY KODAL Trafiğin Durumunu Tahmin Etmek Zor Zanaat
Yazarın Tüm Yazıları

İstanbul'da yoğun trafikte, araç içinde bekleyenlere bir bakın. Ellerindeki akıllı telefonlardan yol durumuna bakıyorlar. Akıllı telefonları olanlar İBB CepTrafik, Yandex ve KGM programlarını sıklıkla kullanıyorlar.

Bir kısmı da Radyo Trafik'ten trafik durumunu dinliyor. Hangi yollar tıkalı? Hangisi açık? Radyoyu arayıp telefonla yol önerilerinde bulunuyorlar. Yoldaki kaza, arıza, çalışma gibi durumları bildirip kestirme yolları tavsiye diyorlar. Bu sayede saatlerce aynı yerde beklemektense ulaşacaklara yere kısa sürede kavuşmak için çabalıyorlar. Aslında tam bir sosyal sorumluluk projesi bu. Boşu harcanan yakıt tüketimini engelleyip, milli servetin boşa harcanmasının önlemini alıyorlar.

Trafik yoğunluyla ilgili bir bilgi vermeyen KGM'den bu anlamda şimdilik bir fayda göremedim. Ama içeriği oldukça zengin. Karayolları Genel Müdürlüğü'nün programında; Güzergah Analizi, Uzaklık Hesapla, OGS/KGS Sorgula, Yol Durumu, Otoyol Geçiş Ücretleri, Haritalar ve İhaleler başlıkları bulunuyor. Bu sistem sürekli güncellenip biraz daha yatırım yapılırsa sürekli ziyaret edilmesi gereken bir program haline gelir.

İBB CepTrafik sisteminin sürekli yenilenmesi ve güncellenmesi, özel teşebbüs dışında da İstanbul Büyükşehir Belediyesi'nin bu işin bu kadar kaliteli yapılabileceği konusunda vizyonumuzu genişletti.

Yandex'teki gelişim de merak uyandırıyor. En son yenilik; trafik durumu tahmini. Program, trafik durumunu gösterirken, 15, 30 veya 45 dakika sonra trafiğin nasıl değişeceğini de tahmin ediyor.

Bende yola çıkmadan önce bu üç programı sırayla açıp kontrol ediyorum. Ardından yola çıkınca da radyoyu açıp, Radyo Trafiği dinliyorum. Altı üstü 50 km yol gideceğiz, sanki yaz tatilinde yol macerasına çıkar gibi hazırlık yapmamız gerekiyor. Yanımıza su şişemizi, atıştıracak birkaç şey de almayı unutmuyoruz tabi.

Bu arada, edindiğimiz tecrübelerle bazı güzergahlarda da hangi şeritte kalmamız gerektiğini bilip strateji yapmamız gerekiyor. "Birinci köprüye girmeden önce sol şeride geçerek daha akıcı bir şekilde ilerlemek mümkün" gibi. Bir de bu arada emniyet şeridine girenleri kollayıp, ne zaman önünüze kıracaklarını da tahmin etmemiz gerekiyor.

Yakında üniversitelerde trafik durumuyla ilgili çözüm oluşturacak, planlar yapacak bir bölüm de açılırsa şaşırmamak lazım. Trafiğin durumunu tahmin etmek zor zanaat.

SON DAKİKA