YAZARLAR

10 Eylül 2012, Pazartesi
Uzaktan Kumandalı Otomobiller
KORAY KODAL Uzaktan Kumandalı Otomobiller
Yazarın Tüm Yazıları

Çinliler yine yaptılar yapacaklarını. BYD isimli otomobil markası uzaktan kumanda ile çalışabilen binek otomobil üretti. Uzaktan kumandasıyla saatte maksimum 2 km hız yapabilen sistem size 10 metre hareket izni veriyor. Bu sayede aracın içindeyken park edemediğiniz bir alana belki de aracınızın etrafını dışarıdan görerek uzaktan kumanda ile park edebilirsiniz. Aslında birçok üreticinin uzaktan kumandayla çalışan otomobil üretime projesi var. Hatta bunlardan birisinde hafif ticari araç ile dağıtım yapan bir kargocu, bir eve kargosunu bıraktıktan sonra yandaki eve giderken aracını da uzaktan kumanda ile bir kaç metre ileri alabiliyordu. Bu bakış açısı da oldukça mantıklı görünüyor. Benim kafamdaki tek soru işareti ise ya bir hata olur da sistem kilitlenir ve araç sürücüz bir şekilde, kontrolsüz hareket ederse ne olur? Teknolojik yeniliklere varım. Ama iyice test edilmemiş, denetimleri yeteri kadar yapılmamış yeni teknolojilerin de riskleri korkutuyor.

TEKNOLOJİ SÜRÜCÜNÜN DİKKATİNİ DAĞITIR MI?

Frost&Sullivan isimli araştırma ve danışmanlık şirketinin en son yayınladığı raporlardan biri dikkatimi çekti. Bu araştırmaya göre; gelişen teknoloji sürücülerin dikkatini dağıtıyor. ABD'deki bir araştırma raporunda; Ulusal Karayolu Trafik Güvenliği Genel Müdürlüğü'nün araştırmasında dikkati dağıtan faktörler, süre ve sıklıklarına bağlı olarak "Görsel", "Manuel" ve "Bilişsel" olmak üzere sınıflandırlıyor. 2010'da polise bildirilen kazaların yüzde 17'sinin (899.000) sürücü dikkatsizliğinden kaynaklandığını ortaya koyuyor. Bu kazaların da 26.000'i, araç içi cihaz/kontrol kullanımının neden olduğu dikkat dağılmasından kaynaklanıyormuş. Kullandığımız otomobillerin kontrol gruplarına ne kadar aşina olursak olalım, rahat kullanılabilir olması önemli. Araç hareket halindeyken sürücünün yola olan konsantrasyonu azalmadan araç kontrollerine ulaşabilmesi gerek. Örneğin; yol bilgisayarından kalan yakıtı tespit edebilmek için önce araç menüsüne, ardından ayarlara, oradan da ortalama tüketime geçmek için uğraşırken dikkatiniz dağılabilir. Lastik hava basıncı kontrolü için de menüde gezinmekle uğraşılmamalı. Hemen elinizin altındaki tek bir butonla yol bilgisayarı ve lastik basınç kontrolünü yapabilmelisiniz. Bir de bu bilgileri gösterge grubuna sıkıştırılmış küçücük bir ekrandan ya da ön konsolun ortasından, sürücünün gözlerini yoldan ayarmasını gerektirecek bir alandan takip etmek oldukça güç. Bu konuda ön cama araç bilgilerini yansıtan sisteme sahip otomobiller tam bir sürücü dostu olarak yer alıyor. Otomobil satın alma kriterlerinde kontrol gruplarının ergonomisi de sizin için belirleyici olmalı. Cep telefonu, aracın Bluetooth sistemine entegre edilip sesle kontrol edilmeli. En büyük sorun olan cep telefonuyla araç içindeki konuşmalara da kanun uygulayıcılarının ciddi para cezaları vermeleri gerek.

SON DAKİKA