Hemen her gün arızalanma, yolda kalma, vatandaşlar tarafından itilme, kaza ve yanma olaylarıyla gündeme gelen tramvay, metro, metrobüs ve otobüsler ile sürekli kapalı olan toplu ulaşım sistemlerine 'Ulaşma' imkanı sağlayan asansör ve yürüyen merdivenlerin çalışmaması İstanbulluları isyan noktasına getirdi. İstanbullunun çalışırken bulamadığı asansör ve yürüyen merdivenler için de Ekrem İmamoğlu başkanlığındaki İstanbul Büyükşehir Belediye (İBB) yönetiminin bakım masrafları için 1 milyar TL fatura kestiği ortaya çıktı.
KENDİNİZ İÇİN KENTİNİZİ UNUTTUNUZ
İBB Meclisi AK Parti Grup Sözcüsü Murat Türkyılmaz yaptığı paylaşımda İmamoğlu yönetimimin yürüyen merdiven ve asansör bakımlarına 1 milyar TL harcandığını ancak İstanbullunun mağduriyetinin hala devam ettiğini belirtti. Türkyılmaz, "Göreve geldikten sonra yürüyen merdiven ve asansör bakımlarına tam 1 milyar TL harcadınız! İstanbulluların mağduriyeti ise halen devam ediyor. Kendiniz için kentinizi unuttunuz" dedi.
BİR ŞEHİR GÖZ GÖRE GÖRE ÇÜRÜYOR
Serdar Öztürk adlı bir vatandaş ise sosyal medyada yaşadığı sorunlu yolculuğu şu sözlerle anlattı: Bu adam herhalde İstanbul'un başına gelmiş en kötü şey. 4. Levent metrodan bindim, metrobüse kadar tüm yürüyen merdivenler, yürüyen yollar hepsi bozuk. Her taraf kir, yağ, leş içinde. istanbul halkı bu işkenceye, bu ilkelliğe layık değil. Bir şehir göz göre göre çürüyor. Yazık."
İBB İNCELEME BAŞLATTI
İBB, vatandaşların sürekli tepki gösterdiği raylı sistemlerdeki çalışmayan yürüyen merdiven ve asansörin neden arızalı olduğuna ilişkin inceleme başlattı. Teftiş Kurulu Başkanlığınca, iki müfettişin görevlendirildiği inceleme kapsamında, Raylı Sistem Dairesi Başkanlığına resmi yazıyla bilgi ve belge talebi iletildi. Yazıda, toplu taşıma araçlarına erişim noktalarında yer alan yürüyen merdiven ve asansörlere ilişkin son zamanlarda birçok arızanın meydana geldiği belirtildi.
BAKIM VE TAMİR İŞLEMLERİ HANGİ KALEMLERDEN OLUŞUYOR
Raylı Sistem Dairesi Başkanlığının görev ve çalışma yönetmeliği ile yönergelerine dayanak teşkil eden İBB Meclis kararlarının bir örneğinin istenildiği yazıda, "İBB Meclisi kararı uyarınca işletmenin sürekliliğini zorunlu kılan bakım ve onarım işlerinin hangi kalemlerden oluştuğu bilgisi ile işletme süresince tesis, altyapı ve raylı sistem araçları üzerinde ihtiyaç duyulacak revizyon, ikmal ve yenileme yatırımlarının hangi kalemlerden oluştuğu bilgisine, hizmetlerin yürütülmesi esnasında İBB Başkanlığı ile Metro İstanbul AŞ arasındaki görev ve yetki dağılımına ilişkin hukuki dayanaklarıyla birlikte hazırlanan açıklama yazısına ihtiyaç duyulmuştur." ifadelerine yer verildi.
Yazıda, iştirak şirketi Metro İstanbul AŞ ile Raylı Sistem Dairesi Başkanlığı arasındaki asansör ve yürüyen merdivenlere ilişkin yapılan yazışmaların istenildiği, gerekli bilgi ve belgelerin Teftiş Kurulu Başkanlığına gönderilmesi gerektiği bildirildi.
'YEDEK PARÇA TEMİNİNDE ZORLUK YAŞANIYOR'
Bunun üzerine Raylı Sistem Dairesi Başkanlığınca Teftiş Kurulu Başkanlığına cevaben yazı gönderildi.
Yazıda, İBB Meclisi kararı uyarınca İBB Başkanlığı ile Metro İstanbul AŞ arasındaki görev ve yetki dağılımına ilişkin olarak "Görev ve Çalışma Yönetmeliği" haricinde hukuki dayanaklarıyla birlikte hazırlanan herhangi bir yazının ve yazışmanın bulunmadığı belirtildi.
Meclis kararına değinilen yazıda şunlar kaydedildi: "İBB sorumluluğunda olmamasına rağmen yapılan görüşmelerde Metro İstanbul AŞ tarafından içinde bulunduğu mali durum gerekçe gösterilerek talep edilmesi üzerine işletmenin sürekliliği açısından kamu yararı gözetilerek, İstanbul halkının mağduriyet yaşamaması adına kısmi yedek parça teminleri yapılmaktadır. Fakat kamu ihale mevzuatındaki Türk lirası kullanım zorunluluğu sebebiyle gelinen süreçte söz konusu yedek parçaların temin maliyetleri çok artmakta, temin süreçlerinde sıkıntılar yaşanmakta ve işletmenin sürekliliği riske girmekte olduğundan yedek parça teminlerinin yabancı para biriminde ihale düzenleyebilme seçeneği olan Metro İstanbul AŞ'nin kendisi tarafından gerçekleştirilmesinin daha uygun olacağı mütalaa edilmektedir."