İTÜ Öğrenci Birliği Başkanlığı yapan ve Hakkâri'ye "Zap Suyu üzerine Devrimci Gençlik Köprüsü" yapmaya giden 86 devrimciden biri olan 68 kuşağından Yaşar Yılmaz, Türkiye'nin yurtdışına kaçırılan tarihi eserlerinin peşine düştü. İnşaat mühendisi olan Yılmaz, iki yıl boyunca ülke ülke dolaşıp Türkiye'den kaçırılan 70 bin tarihi eseri tek tek fotoğrafladı. Yılmaz, Bodrum Antik Tiyatrosu'ndaki bir konserde sesin binlerce yıl öncesindeki gibi doğal yollarla değil mikrofonla iletildiğini görünce rahatsız olup bir mühendis olarak araştırmaya karar verdi. Anadolu'yu 2.5 yıl dolaşıp, 115 antik kentteki 119 antik tiyatroyu inceledi. Araştırmasını "Anadolu Antik Tiyatroları" adıyla kitaplaştırdı. Bu çalışması arkeoloji çevrelerinde büyük ilgi gören Yılmaz, kendi deyimiyle "68'li ruhu" ile antik kentlerden kaçırılan tarihi eserlerin akıbetinin ne olduğunu merak etti. Kültür ve Turizm Bakanlığı'nda bununla ilgili bir çalışma olmadığını görünce Teknik Üniversiteliler Birliği'nin de desteğiyle yurtdışına kaçırılan tarihi eserlerin izini sürmeye başladı. Bir dedektif gibi 2 yıl Anadolu'dan yağmalanan tarihi eserlerin ve kültürel varlıkların peşine düştü. ABD, İngiltere, Avusturya, Almanya, Danimarka, Fransa ve Yunanistan'a gitti. Gittiği ülkelerde günlerce konaklayıp, yüzlerce müze gezdi. Bazı müzelerde çekim yaparken fotoğraf makinesine el koydular ama o yılmadı. Ve sonunda ortaya koca bir tarihin nasıl kaçırıldığının kanıtlarını çıkardı. Yılmaz, Türkiye'den kaçırılan 70 bin tarihi eseri tek tek bulup, fotoğraflarını çekerek belgeledi. Yaşar Yılmaz bu araştırsmasını kitap haline getirmeyi düşündüğünü söyledi.
'ESERLERE SAHİP ÇIKALIM'
Sergilenen tüm eserleri tek tek fotoğrafladığını söyleyen Yılmaz, "Bunları çekerken çok hüzünleniyorsunuz. Londra British Museum'un girişinde ağırlığı 8 ton olan bir aslan heykeli var: Datça aslanı. İngilizler bunu 1860'lı yıllarda bir zırhlıya koyup kaçırmışlar. Bu müzede 11 gün boyunca çalıştım. Bir şeyi atlamamak için bir daha, bir daha dolaştım. Gezdiğim müzelerden ayrılırken çok hüzünleniyordum. Sanki bir parçam orada kalıyormuş gibiydi" dedi. "UNESCO kararlarına göre her müze, sergilediği eserlerin nereden geldiğini belirtmek zorunda" diyen Yılmaz, şunları söyledi: "Tarihi bizim gibi yağmalanan 118 ülke var. Türkiye bu işe öncülük etmeli ve bununla ilgili uluslararası bir konferans düzenlemeli. Bu eserlerin kaçırıldığı ülkeler belli. Bu ülkelere bir yaptırım uygulanabilir. Hep birlikte ortak davalar açılabilir. Gelecek kuşaklar bu eserlere sahip çıkmalı."