Türkiye'de geçen hafta başlayan orman yangınlarının birçoğu kontrol altına alındı ve bölgelerde soğutma çalışmaları yapılıyor. Özellikle Muğla ve Antalya'daki yangınlar ciddi boyutlara ulaşırken, yangınlara karşı mücadele gece gündüz sürüyor.
HELP TURKEY ETİKETİYLE ÇOK KISA SÜREDE MİLYONLARCA PAYLAŞIM YAPILDI
Tüm Türkiye yangın felaketiyle boğuşurken, dün yaşanan bir gelişme dünya gündemine oturdu. Sosyal medyada başlatılan 'Help Turkey' kampanyası kısa sürede milyonlarca etkileşim alarak dünya gündeminin üst sıralarında yer aldı. Türkiye'yi karalama kampanyasına destek veren bu etkiket altında, siyasiler, sanatçılar da paylaşımlarda bulundu.
EN ÇOK PAYLAŞIM ABD VE İNGİLTERE'DEN YAPILMIŞ
Bahsi geçen etiket ile yapılan paylaşımların yoğunluğuna bakıldığında ise öne çıkan ülkeler arasında; ABD, İngiltere, Pakistan, Azerbaycan ve Birleşik Arap Emirlikleri yer aldı.
ETİKETİN DOLAŞIMA SOKULMASI ORGANİZE BİR İŞ
Konuyla ilgili olarak birçok inceleme yapılırken, akademisyen Marc Owen Jones, Twitter hesabından paylaştığı incelemede hashtag'in dolaşıma nasıl sokulduğuyla ilgili çarpıcı gerçeklere ulaştı. Help Turkey etiketinin, gerçek görünen, çok takipçili hesaplar tarafından dolaşıma sokulduğunu belirleyen Jacobs, bu hesapları tek tek inceleyerek bunun sistematik bir operasyon olduğunu gözler önüne serdi.
Sabah gazetesi yazarı Hilal Kaplan da, Twitter hesabından Jones'un yaptığı araştırmayı paylaşarak, "Kampanyanın iki gün önce oluşturulmuş bot hesaplarla ve sonradan başka kimliğe dönüştürülmüş hesaplarla beslendiğini, ardından bu tweetlerin silindiğini gösteriyor. 'Ajans' suçüstü yakalanmış." ifadelerini kullandı.
"İNSANLARI ÖFKEYE, ENDİŞEYE VE PANİĞE SÜRÜKLEMEK İSTİYORLAR"
Bu türden siber saldırıların insanların bilgiye erişimini engellemeyi ve algısını etkilemeyi amaçladığını vurgulayan Jones, "Bu manipülasyonu yapanlar, 'Help Turkey' etiketine tıklayan insanları öfkeye, endişeye ve paniğe sürüklemek istiyorlar. Onları mevcut hükümetin işlevini yerine getiremediğine ikna etmeye çalışıyorlar. Saldırının amacı bu. Bu türden bir operasyonu yürütmek son derece geniş ve maliyetli bir çaba, bunu yalnızca paylaşımların sayısında gözlemlemek mümkün." şeklinde konuştu.
GENÇLER KAYNAĞINI BİLMEDİKLERİ İÇERİKLERİ PAYLAŞMAMALI
Jones, sosyal medya kullanıcılarının bu türden sistematik saldırılara karşı korunmak için kaynağını bilmedikleri içerikleri paylaşmaktan kaçınmaları gerektiğini vurgulayarak, "Genç kullanıcılar kendilerini sosyal medya manipülasyonuna karşı eğitmeli. Kim olduklarını bilmedikleri, daha önce paylaşımlarını görmedikleri kaynakların içeriklerini paylaşmaktan kaçınmalı." ifadelerini kullandı.
Orman yangınları ve doğal afetler: “Yalan haberler küresel ısınma kadar tehlikeli” | Video
İşte Marc Owen Jones'un yaptığı paylaşımlar:
Algı operasyonunun nasıl başlatıldığı ve ilerletildiğini, yaptığı paylaşımla adım adım açıklayan Marc Owen Jones, konuya ilişkin videolu aktarımlarda da bulundu.
Devam eden orman yangınlarıyla ilgili oluşturulan Help Turkey etiketiyle yapılan paylaşımların bazılarını öncelikli olarak inceleme altına alan Jones, bu paylaşımda bunulan hesapların son derece gerçek göründüğünü söyledi.
ÇOK SAYIDA 'HELP TURKEY' PAYLAŞIMI YAPAN HESABIN 1 TWEETİ BULUNUYOR
Uzman isim kampanyada birçok gerçek hesabın yer olduğunu belirtse de, etiket altında yapılan paylaşımların çoğunun bot hesaplardan türediğini aktardı.
Jones, gerçek görünümlü ve çok sayıda takipçisi olan hesaplar tarafından başlatılan bu etiketin, kısa süre sonra organik kullanıcılar tarafından da paylaşıldığını, aynı zamanda bu etiketin, kendisine yöneltilen eleştiriler sayesinde de kullanılarak dünya sıralamasına nasıl yükseldiğini grafiklerle açıkladı.
AYNI TWEET BELLİ HESAPLARDAN SIKLIKLA PAYLAŞILDI
46 bin hesaptan yapılan 160 bin etkileşimin dağılımıyla ilgili bir grafik yayınlayan Jacobs, HelpTurkey etiketinin aynı hesaplar tarafından sıklıkla kullanıldığını fark etti. Organik kullanıcıların aksine, bazı belli başlı hesapların olağan dışı bir şekilde, sistematik olarak bu etiketi yaydığına dikkat çeken Jacobs, bu hesaplar tarafından etiket ile birlikte atılan postların bir süre sonra silindiğine dikkat çekti.
YÖNTEM DAHA ÖNCE DE KULLANILDI
İsviçre'de bulunan Lozan Teknik Üniversitesi'nin daha önce Türkiye ile ilgili yaptığı bir araştırma sonuçlarına yer veren Jacobs, geçmiş zamanlarda da birçok kullanıcının etiketi dolaşıma soktuktan sonra yaptıkları paylaşımı silme yöntemine gittiğini aktardı.
Buna göre Twitter algoritmasının, söz konusu etiketi algılayıp trende yükseltmesini amaçlayan bu hamlede hesaplar, amacına ulaştıktan sonra tweetlerini silerek olası bir takip edilmeden de kaçabiliyor.
Marc Owen Jones
Daha sonra paylaşım yapan bazı hesapları derinlemesine inceleyen Jones, '@ege20281770' kullanıcı adlı hesaba dikkat çekti. Hesabın 2 Ağustos tarihinde kullanıma açıldığını bildiren Jones, bu hesaptan 'Help Turkey' eiketi altında çok sayıda paylaşım yapıldığını aktardı.
"TWEETLER SİLİNDİ"
Fakat burada ilginç bir durum ortaya çıktı. Çünkü bu hesaptan sadece 1 paylaşım yapıldığı görüldü. Twitter'ın hala hesapta tweet bulunduğunu kabul ettiğini ifade eden Jones, "Ancak hiçbiri yok, yani tweetler silindi" dedi. EPFL araştırmasından da bahseden Jones, etiket altında paylaşım yaptıktan sonra tweetleri silme taktiğinin Türkiye'de sıklıkla kullanıldığını bildirdi.
12/ Watch this video. Badboy2147 actually no longer exists. If you look at the video below, you'll see that his old username is cached. When you click on the link to his account it says 'this account doesn't exist'. Actually it does exist, but it has changed to Badboy353435 🤯 pic.twitter.com/BQTbK0ZcCd
— Marc Owen Jones (@marcowenjones) August 2, 2021
15 BİN TAKİPÇİLİ HESAP ASLINDA YOK!
Daha sonra 15 bin takipçisi bulunan 'Badboy2147' adlı hesabı inceleyen Jones, aslında hesabın olmadığını videolu paylaşım ile gözler önüne serdi. Jones, bu taktiğin de Türkiye'de sıklıkla kullanıldığını aktardı.
14/ Just to give you another example, here you can see how an account toprakofficial5 changed to jokerqueenn_ . Now within the suspicious green community of around 7400 accounts at least 70 have changed their name or been deleted, and it's still very early on. I'd expect pic.twitter.com/g6Gcb8tQMl
— Marc Owen Jones (@marcowenjones) August 2, 2021
“HelpTurkey” kampanyasıyla ne amaçlanıyor? İşte algı operasyonunun perde arkası
Yine videolu bir paylaşım yapan uzman isim, 'toprakofficial5' hesabının 'jokerqueenn_' olarak değiştiğini gözler önüne serdi. Öte yandan hesapların aynı gün açıldığı vurgulanırken, metinler dolaşıma 'kopyala-yapıştır' mantığı ile sokuldu. Tweet sayısını artırmak için retweet özelliği kullanılmadı ve 7 farklı dilde atılan tweetler sayesinde etiket birçok ülkede gündeme girdi.
KULLANICILAR TÜRKİYE SAATİ İLE PAYLAŞIM YAPMIYOR!
Bu hesaplar tarafından dolaşıma sokulan İngilizce tweetin kopyala yapıştır yöntemiyle birçok kullanıcı tarafından paylaşıldığını söyleyen Jacobs, araştırmasında derinleştiğinde daha ilgi çekice bir şeyle karşılaştı: Paylaşımların sıklığının en yüksek olduğu zaman dilimi, Türkiye saati ile gece yarısına denk geliyordu.
Sözde organik kullanıcıların Türkiye'de paylaşım yapması için çok sıra dışı bir saat dilimi olan zamanlama, asıl olarak batı saatinde faaliyet gösteren hesapların gün içi saatine denk geliyordu.
POPÜLER HESAPLAR KULLANILDI
Jones ayrıca, birçok dilde hazırlanan kopyala yapıştır metinlerinin, Kpop ve BTS fan sayfaları gibi geniş bir yelpazeye ulaşabilecek hesaplar tarafında da paylaşıldığına dikkat çekti. İçeriklerin manipüle edilmesinin ve yayılmasınınen kolay yöntemlerinden birinin, kullanılan hashtagler olduğunu belirten Jacobs, bunun dolaşımı artırmada önemli bir etkisinin olduğunu vurguladı.
Kampanyanın gerçek amacını tek tek sıralayan Jones, 'Türkiye'ye yardım et' kampanyasında manipülasyon yapıldığını vurguladı ve paylaşımların büyük bir kısmının bot hesaplardan çıktığını aktardı.