İstanbul'un geleneksel ve tarihi kültürünün simgesi haline gelen, yeni ve eski İstanbul'u birbirine bağladığı için ''iki kültürü birbirine bağlayan köprü'' olma özelliği taşıyan, ''farklı uygarlık ve kültürleri ayaklarına yerleştirildiğine inanılan'' ve yıllardır hizmet vermeyen Galata Köprüsü, İstanbul'un trafik sorununun çözümüne umut oldu.
Kültürel değeri dolayısıyla pek çok edebiyatçı, ressam, yönetmen ve oyuncuya konu olan Galata Köprüsü'nün hikayesi, II. Beyazıd dönemine dayanıyor. Sultan II. Beyazıd'ın isteği üzerine Leonardo da Vinci, padişaha bir Haliç Köprüsü tasarımı sundu. Altın Boynuz için hazırlanan köprü, tek açıklıklı 240 metre uzunluğunda ve 24 metre genişliğindeydi. Bu tasarım, padişahın onayını alamayınca rafa kalktı.
Leonardo da Vinci'nin gerçekleştirilmesi teknik olarak imkansız görülen tasarımının üzerinden 350 yıl geçtikten sonra ilk modern Galata Köprüsü, 1845'te Sultan Abdülmecid'in annesi Bezm-i Alem Valide Sultan tarafından yaptırıldı ve 18 yıl kullanıldı. Günümüzde Galata Köprüsü olarak bilinen köprüye de zaman içinde ''Cisr-i Cedid'', ''Valide Köprüsü'', ''Yeni Köprü'', ''Büyük Köprü'', ''Yeni Cami Köprüsü'', ''Güvercinli Köprü'' adları takıldı.
Kısa sürede eskiyen köprü, Kaptan-ı Derya Hasan Ahmet Paşa tarafından 1863'te yenilendi. 37 yıl hizmet veren köprünün yerine suyun hareketiyle sallanan ağır bir köprü inşa ettirildi ve bu köprü de 1912 senesinde Sultan 5. Mehmet Reşat'ın tahta çıkışının üçüncü yıl dönümünde hizmete açıldı. Elektrikli tramvaylar da 1914 yılından itibaren köprü üzerinden yoluna devam etti.
Tarihi Galata Köprüsü'nün Haliç'e bakan tarafında 1987 yılında yeni bir köprünün yapımına başlandı. Köprünün yapımı tamamlanmadan 1992 yılı Mayıs ayında tarihi Galata Köprüsü meydana gelen yangında büyük hasar gördü.
Trafiğe emektar alternatif
Haliç'te uzun süredir sadece etkinliklere ev sahipliği yapan tarihi Galata Köprüsü, FSM ve Haliç köprüleri onarıma alınınca meydana gelen trafik yoğunluğunun önüne geçmek için umut oldu. Yoğunlaşan trafiğin rahatlatılması amacıyla iki gün trafiğe açılan eski Galata Köprüsü, yaya ve sürücüler tarafından kullanılmaya da başlandı.
İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Basın Danışmanı Ahmet Faruk Yanardağ, AA muhabirine yaptığı açıklamada, vatandaşların köprüyü etkin olarak kullanabileceklerini söyledi.
Tarihi Galata Köprüsü'nün kuruluşunun 100. yılında trafiğe açmanın çok önemli bir hizmet olduğunu ifade eden Yanardağ, ''1912 yılında kurulan tarihi Galata Köprüsü 100. yılında tekrar hizmette. Vatandaşlarımız trafikte daha rahat geçiş yapabilmek için Galata Köprüsü'nü aktif olarak kullanmalılar. Yaz dönemi boyunca da köprü trafiğe açık kalacak. Yazın sonunda Galata Köprüsü'nün sürekli trafiğe açılma konusu görüşmelerden sonra karara bağlanacak'' dedi.
Galata Köprüsünün sanatsal amaçlı kullanıldığına da dikkati çeken Yanardağ, Galata Köprüsü'nün yeniden hizmete sokarak vatandaşlara nostalji yaşatıklarını da ifade etti.