Şehirlerde özellikle yakın mesafelerde toplu taşımaya alternatif olarak kullanılmaya başlanan scooter'lar, zaman zaman trafikte kazalara, ağır yaralanmalara ve ölümlere yol açıyor. En son 12 Temmuz saat 00.08'de İstanbul Şişli'deki acı kazada, dansçı Dilara Gül (23) otomobilin çarpmasıyla yaşamını yitirdi. Kaza bir kez daha gözleri, elektrikli scooter'lara çevirdi. Elektrikli scooter'lar son 5 yılda özellikle büyükşehirlerde yaygınlaştı. Ancak elektrikli scooter (e-scooter) yönetmeliği 14 Nisan 2021'de Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe girdi. Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı'nın, İçişleri Bakanlığı ve Çevre ve Şehircilik Bakanlığı ile birlikte hazırladığı yönetmelikle trafikte elektrikli scooter kullanımı yasal zemine oturtulmaya çalışıldı. Ancak birçok sürücünün yönetmelikten bile haberi yok. Elektrikli Scooter Yönetmeliği'nde bu araçların kullanılması gereken yollar, kullanırken dikkat edilmesi gerekenler, araçlarda olması gereken özellikler, park ederken dikkat edilmesi gerekenler, e-scooter işletmeciliği için neler yapılması gerektiği, izin veren kurumlar ve yetki belgesi sahiplerinin görev sorumlulukları da hükme bağlanıyor.
YENİDEN ELE ALINMALI
Uzmanlar ise hem yönetmeliğin genişletilmesini hem de denetime ağırlık verilmesi gerektiğini belirtiyor. HED Akademi Yol ve Trafik Güvenliği Danışmanlığı yöneticisi Özgür Şener, yönetmelikte daha çok kullanıcıların neleri yapıp yapmamaları gerektiğiyle ilgili bilgi verildiğini ancak bu kurallara uyulup uyulmadığını kontrol edecek mekanizma olmadığını söylüyor. Şener şunları söyledi: "Denetim noktasında bu araçların büyük kısmı parklarda, trafik polislerinin ve denetimlerin olmadığı yerlerde kullanılıyor. Bundan kaynaklı bir denetim problemimiz var. Üzerinde kask, dirseklik, dizlik gibi ekipman olmadan kullanılan scooter'da 15 yaşındaki bir çocuğu göz önüne getirirseniz, nasıl bir güvenlik tehlikesi olduğunu görebilirsiniz. Scooter kullanımının tekrardan tüm taraflarca masaya yatırılması, iş sağlığı ve yol güvenliği açısından risk analizinin yapılması, sonuçlarına göre elimizdeki yönetmeliğin güncellenmesi ve en güvenli halde kullanıcılara sunulması bizim için kritik ve önemli."
CEZAİ YAPTIRIM KONULMALI
MEVZUATIN cezai yaptırımla genişletilmesi gerektiğini belirten avukat Elvan Kılıç ise şöyle konuştu: "Yönetmelik genel bir çerçeve çizmekte. Daha net ifadelerle detaylandırmak gerekir. Cezai yaptırımlar konulmalı ve bu yaptırımlar hem scooter kullanıcılarına hem araç sahiplerine yöneltilmelidir. Scooter ve bisiklet kullanıcılarına yaya önceliği konumunda haklar verilmeli. Ama öncelikle bisiklet ve scooter yolları artırılmalı. Bu düzenlemelerle hem bu araçların kullanımı yaygınlaştırılır hem de olası sorunların önüne geçilir."