Muğla'nın Bodrum ilçesinde, 74 yaşındaki kadın sürücü S.E.K.'nin manevra yaparken kontrolünü yitirip önceki hafta telefon mağazasına dalarak trafik kazasına neden oldu, dört kişi yaralandı. Bu olayın ardından geçen hafta Karamürsel ilçesinde, 79 yaşındaki M.U. isimli sürücüsünün kontrolünden çıkan bir cip, durakta bekleyen vatandaşlara çarptı ve kazada toplamda 6 kişi yaralandı. Bu iki olay sonrası Türkiye'de son dönemdeki trafik kazalarında otomobil ile manevra yaparken kontrolünü yitiren ve trafik kazalarına neden olan sürücülerin belli bir yaş üstündeki kişiler olması "Ehliyette yaş sınırlaması olmalı mı?" sorununu akla getirdi.
"YAŞ SINIRI OLMALI"
Karayolu Trafik ve Yol Güvenliği (KTYG) Derneği Başkanı ve Yeminli Adli Trafik Bilirkişisi İhsan Memiş, ehliyette yaş sınırı ve sağlığa göre ehliyet verilmesine dair SABAH'a açıklamalarda bulundu. Memiş, Karayolu Trafik Kanunu mevzuatında sürücülerin ticari araçta 69 yaş, otobüste 66 yaş sınırlaması olduğunu ifade etti. Otomobil sürücülerinde ise tahdit (yaş sınırlaması) olmadığını belirten Memiş, "Fahri Trafik Müfettişlerine de yaş sınırlaması olarak 70 yaş sınırı konuldu, normal sürücülere yaş sınırlaması konulmadı, bu riskli. Otomobil sürücüleri için yaş sınırlaması olmalı" dedi.
"65 YAŞ ÜSTÜ 2 YILDA BİR SAĞLIK KONTROLÜNDEN GEÇMELİ!"
Sözlerine devam eden Memiş, "Sağlık kontrolünde ise 'Aklı melekesi, refleksleri ve beş duyu organı' kontrol edilmeli. Ehliyet yaş sınırı ise 80 olmalı. Şu anda ticari araç sürücülerine her yıl psikoteknik muayenesi yapılıyor. Normal ehliyet sürücüleri için ise sağlık kontrolü denetimi yapılmıyor. 10 yılda bir ehliyet yenileniyor ve o zaman sağlık kontrolü yapılıyor ama bu yeterli değil. 33 milyondan fazla sürücü belge sahibi insan var. Her yıl sağlık raporuna bağlarsanız, bütün insanlar işini gücünü bırakıp hastanelere gitmek zorunda kalacak. En azından 65 yaş üstü sürücülerin 2 yılda bir sağlık kontrolünden geçmesi gerek." şeklinde konuştu.
AVRUPA'DA UYGULAMALAR NASIL?
Avrupa Birliği'ne (AB) üye ülkelerin ehliyetleri Ocak 2013'ten bu yana tüm AB ülkelerinde kullanılabiliyor. AB, geçen yıl trafiği daha emniyetli hale getirme amacıyla otomobil sürücü ehliyetleri ile ilgili değişiklikler önerdi. Bu değişiklik kabul olursa 70 yaş üstü vatandaşların ehliyetleri beş yıllık olacak ve sağlık kontrolünden geçecek. Şu an için Avrupa ülkelerinden bazılarında uygulamalar şöyle:
*Almanya ve Fransa'da B tipi otomobil ehliyetinin süresi 15 yıl. Bu yılı doldurmadan herhangi bir sağlık raporu istenmediği gibi ehliyete üst yaş sınırı ya da sağlık kontrolü isteği konmuyor.
*Hollanda'da sürücü ehliyetinin geçerlilik süresi 10 yıl. 75 yaş ve üzeri sürücüler için ehliyet yenileme süresi 5 yıl olarak belirlendi ve sağlık raporu isteniyor.
*İsviçre'de 70 yaş ve üzeri sürücüler genel sağlık kontrolünden geçiriliyor.
*İspanya'da 65 yaş ve üzeri sürücülerin beş yılda bir tıbbi muayeneden geçmesi ve ehliyetini yenilemesi zorunlu.
*Danimarka'da 75 yaşından itibaren ehliyeti yenilemek için sağlık raporuna ihtiyacınız var. Bu ülkede 80 yaşından itibaren ehliyet için yeniden başvurmak gerekebiliyor.