Kamu hizmetlerinin vatandaşlara en güvenilir, kolay ve elektronik ortamda tek bir adresi üzerinden sunulması işlemi e-Devlet üzerinden karşılanıyor. Her zaman ve erişime her an açık internet sitesi vatandaşların pek çok konuda bilgi edinmesine, işlemlerini sağlamasına ve kısa yoldan halletmesine yardımcı oluyor. Kesintisiz, etkili ve güvenli yoldan vatandaşa bilgilerin ulaştırılması bu alanın etkili olmasını gözler önüne seriyor. T.C. kimlik numarası ve kişisel şifre ile giriş sağlanabilen sisteme giriş için de beş farklı yöntem bulunmaktadır. Mobil imza, e-imza, T.C. kimlik kartı ve internet bankacılığı ile de giriş yapılabilen e-Devlet şifresi nasıl alınır? E-Devlet şifresi alma işlemleri!
Vatandaşların en güvenilir, kesintisiz ve elektronik ortamda işlerini halledebilmesi için kullanılan sistem e-devlet girişi merak ediliyor. Kimlik numaraları ve kişisel şifreleri ile giriş yapılabilecek sistem ile ilgili detaylı bilgilere haberimizin içeriğinden ulaşabilirsiniz.
İşte detaylar!
Türkiye Cumhuriyeti vatandaşı ve 15 yaşını doldurmuş bir vatandaşsanız, e-Devlet şifresi alma işlemini gerçekleştirmek için; üzerinde T.C. Kimlik numaranızın ve fotoğrafınızın bulunduğu bir kimlik (nüfus cüzdanı, evlilik cüzdanı, pasaport ve ehliyet, avukat kimlik kartı, mavi kart, ikamet tezkeresi, hakim ve savcı kimlik kartları, süresi dolmamış (geçerli) çalışma izin kartı gibi) ile birlikte PTT Merkez Müdürlükleri veya yetkili şubelerinden herhangi birisine, şahsi olarak başvuru yapmanız gerekmektedir.
E-Devlet kapısı üzerinden verilen hizmetler yüksek güvenlik seviyesi gerektirdiğinden şifre güvenliği önemlidir. Bu nedenle yalnızca kimlik ibrazı ve şahsen başvuru ile PTT'den e-Devlet şifresi temin etmek mümkün. Eğer vekil kişi aracılığı ile başvuru yapılacaksa, vekalette, e-Devlet şifresi almaya yetkisi olduğuna dair bir ibare yer almalıdır. Bunun yanı sıra mahkeme kararı ile şahsınıza vasi tayin edilmiş ise vasiniz aracılığı ile de e-Devlet kapısı için şifre temin edebilirsiniz. Bunlar dışında herhangi bir durumda başkası adına şifre almak mümkün değildir.
Yurt dışında ikamet ediyorsanız, elçilik veya konsolosluklardan şifrenizi temin edebilir ve konuyla ilgili detaylı bilgiyi, bağlı olduğunuz dış temsilciliklerden alabilirsiniz.
İnternet bankacılığı, elektronik imza veya mobil imza kullanıyorsanız, e-Devlet kapısı sistemine bunlardan herhangi birisi ile giriş yaptıktan sonra şifrenizi kendiniz oluşturabilirsiniz. Ayrıca elektronik kimlik kartınız ile de turkiye.gov.tr adresine giriş yapabilir ve şifrenizi oluşturabilirsiniz.
E-DEVLET ŞİFRESİ NE KADAR?
PTT şubelerine yaptığınız ilk şifre alma işlemi başvurusu için PTT tarafından 2 TL'lik bir işlem masrafı tahsil edilmektedir. İlk şifrenizden sonra herhangi bir nedenle PTT'den alacağınız her şifre için 4 TL'lik bir ücret ödemeniz gerekmektedir. Şifre için herhangi bir yıllık ücret söz konusu olmadığı gibi, her bir şifre için ödenen ücret yalnızca bir defaya mahsustur.
Şifrenizi unutmanız, kaybetmeniz ya da çaldırmanız durumunda online şifre yenileme hizmetinden yararlanırsanız herhangi bir ücret ödemeniz gerekmez. İşlem masrafı olarak PTT tarafından alınan bu ücretler ise e-Devlet kapısına gelir olarak kaydedilmektedir.
E-DEVLET ŞİFRESİ NASIL DEĞİŞTİRİLİR?
Edindiğiniz şifre ile e-Devlet sistemine ilk defa giriş yaptığınızda, güvenlik sebebi ile otomatik olarak "Şifre Değiştirme" sayfasına yönlendirilirsiniz. Buradan şifrenizi belirtilen kurallara göre değiştirerek yeni şifrenizi kullanabilirsiniz. Kayıt sonrasında sisteme giriş yaptığınızda dilerseniz "Şifre ve Güvenlik Ayarlarım" sayfasından e-Devlet şifresi değiştirme işleminizi gerçekleştirebilirsiniz. Ayrıca PTT şubelerinden yeniden şifre alarak da şifre değiştirmeniz mümkündür. Kayıt işleminiz sonrasında sistem, yine güvenlik amaçlı olarak şifrenizi her üç ayda bir kendi belirleyeceğiniz yeni bir şifre ile değiştirmenizi önerir. Şifrenizi değiştirmeyi tercih ederseniz size yöneltilecek olan soruya "evet" diyerek şifre değiştirme sayfasına gidebilir ve şifrenizi değiştirebilirsiniz.
Başka herhangi bir durumda şifre sıfırlama işlemi yapılması gerektiğinde yeni şifre, SMS ya da e-posta gibi yollarla size gönderilmez. Bunun yerine e-Devlet profilinizde tanımlanmış olan cep telefonunuza ya da e-posta adresinize gelen bir doğrulama kodu ile yeni şifrenizi belirleyebilirsiniz.
E-Devlet Şifresinin Unutulması, Çalınması veya Kaybedilmesi Durumunda Ne Yapılmalı?
Eğer "e-Devlet şifremi unuttum/kaybettim/çaldırdım" gibi bir durumla karşılaştıysanız, şifre yenileme hizmetinden yararlanarak yeni bir şifre edinebilirsiniz. Bu uygulamayı kullanabilmek için öncelikle e-Devlet kapısındaki profilinizde bulunan iletişim bilgilerinden cep telefonu numaranızı ya da hem cep telefonu numaranızı hem de e-posta adresinizi doğrulamış olmanız gerekmektedir. Doğrulama işlemini yaptıysanız şifre yenileme hizmetini kullanabilirsiniz. Fakat bu işlemlerden herhangi birini yapmadıysanız PTT şube ve merkezlerinden birine giderek ve yine şahsen başvuru yaparak yeni bir şifre almanız gerekmektedir. e-Devlet şifresi yenileme hizmetinin detayları için telefonunuzdan 160'ı tuşlayarak e-Devlet Kapısı İletişim Merkezi'ni arayabilir ve destek alabilirsiniz.
Daha önce cep telefonu ve e-posta doğrulaması yaptıysanız e-Devlet Kapısı "Şifre ve Güvenlik Ayarlarım" bölümüne girerek aşağıdaki seçeneklerden herhangi birini işaretleyebilir ve şifre yenileme yönteminizi belirleyebilirsiniz;
Turkiye.gov.tr adresindeki giriş sayfasında "şifremi unuttum" seçeneğine tıklayarak da şifrenizi yenileyebilirsiniz. Şifre yenileme hizmetinden, 15 yaşını doldurmuş Türkiye Cumhuriyeti vatandaşı olan e-Devlet kullanıcıları ve mavi kartlı kullanıcılar faydalanabilmektedir. Yabancı kullanıcılar ise şifre yenileme hizmetinden faydalanamamaktadır.