Bodrum'un cennet koylarında lüks yatlardan indirilen 10 bin civarı zodyak bot ve sürat tekneleri tehlike saçıyor. Bazıları ehliyetsiz, kimileri ise amatör kaptanlık ehliyetiyle kullanılan, zodyak ve sürat tekneleri birçok kazaya neden oldu. Yeterli eğitim almadan 24 metreye kadar tekne kullananlar, limanlara yanaşmakta bile zorluk çekiyor.
BİRÇOK KAZAYA NEDEN OLDU
Denizde sürat tekneleriyle bilinçsizce fink atanlar, can güvenliği için ciddi probleme dönüştü. Birçok kazaya neden oldu. Ali ile Vuslat Sabancı'nın kazası zodyak ve sürat teknelerinin kontrolsüz kullanıldığı sorununu gözler önüne serdi. Sabancı çifti, Yunanistan'ın Leros Adası'nda, akşam yemeği için restorana giderken kayalıklara çarpmıştı. Kaza sonucunda ikili ağır yaralanmıştı. Ali Sabancı entübe edilirken, Vuslat Doğan Sabancı'nın durumu iyiye giderken çiftin çocukları ise kazayı hafif yaralı olarak atlattı.
Cennet koylarda 10 Temmuz 2022'de yine çok acı bir olay yaşandı. İnşaat ve akaryakıt sektöründe faaliyet gösteren holdingin yönetim kurulu başkanı Ankaralı Ünal Pala'nın kullandığı, içinde eşi Evrim Pala ve çocukları Mina Pala'nın da bulunduğu sürat teknesi, Kaynar mevki açıklarında kayalıklara çarptı. İş insanı Ünal Pala (52) ve eşi Evrim Pala tekne kazası sonunu hayatını kaybetmişti.
DENİZDE SAATLİ BOMBA GİBİ GEZİYORLAR
Sürat teknelerinin bilinçsizce yeterli eğitim almadan denizde saatli bomba gibi gezdiğini belirten 45 yıllık denizci Bodrum Denizciler Derneği Başkanı Erol Erdoğan, "Denizde saatli bomba geziyorlar. Koylarda, limanlarda da görebiliyoruz. Fırtınalı havalarda daha tehlikeli oluyorlar. Doğru düzgün limana yanaşamıyorlar. Koylarda ve Yunan adalarında saatlerce limana yanaşmak için uğraşıyorlar. Biz de bıktık, Yunanlı denizciler de bıktı ve bu konuda çok şikayetçiler" dedi.
KAPSAMLI BİR DÜZENLEME ŞART
Yeterli eğitim verilmeden amatör kaptan ehliyeti alındığını belirten Erol Erdoğan, "Amatör kaptan ehliyeti olan 24 metreye kadar kullanıyor ancak yeterli değil. Bu durum denizde can güvenliği için problem. Kesinlikle 24 metre kaldırılmalı. 10 metre olmalı. 24 metrelik tekne, çok büyük. Bunun sorumluluğu amatör kaptan yüklenemez. Ayrıca sürat botu, hızlı bot kullanma ehliyeti gerektiriyor, bunu almıyorlar. Bu konuya yeniden kapsamlı bir düzenleme şart. Bunu pratiği ve deneme süresi olmalı. Sadece deneme amaçlı kullanabilmeli. Usta kaptanın yanında en az iki sene gemici olarak öğrenmesi gerekli.
AŞIRI SÜRATLİ
Bu botlar 40 mile yani 80 kilometreye kadar çıkabiliyor. Normal bir teknenin seyri 8, 10 mildir. Biz bile bu kadar hız yapmayız. Denizi bilmiyorlar, çevreyi bilmiyorlar. Denizaltındaki kayayı görmüyorlar, o yüzden üzerine çıkıyorlar. Tekneyi uçuruyor. Haritayı bilmiyorlar, sürat yapınca bu tarz kaza yapıyorlar. Dikkatsizlik de eklenince bu tür kazalar oluyor. Botlarda uyarı sistemi yok. Teknelerde GPS var ama botların çoğunda yok. Acayip bir deniz trafiği var. 40 mil ile bir yere bir çarpınca uçarsın. Normal bir teknenin seyri 8- 10 mildir.