Karadeniz'le
Marmara'yı birleştirecek olan Kanalİstanbul Projesi'nin hayata geçmesi halinde, Osmanlı İmparatorluğu döneminde Kanuni Sultan Süleyman devrinde başlayan ve yaklaşık 5 yüzyıl süren bir rüya gerçekleşecek. Yıldız Teknik Üniversitesi İktisat Tarihçisi Prof. Tr. Said Öztürk, Prof. Dr. Said Öztürk, Osmanlı'daki kanal teşebbüslerinin Kanuni Sultan Süleyman döneminde başladığını belirterek, bu süreci şöyle anlattı:
İLK KEZ KANUNİ
"Karadeniz'le Marmara'yı bir kanalla birleştirme projesi, Osmanlı'nın da gündemindeydi. Mevcut bilgilerimize göre 7 defa teşebbüs edilmiş bir proje. Hatta Kanuni'nin bunu başlattığı söyleniyor. Sokullu Mehmet Paşa bununla ilgilendi. Mimar Sinan bizzat bu projenin başındaydı. Hatta körfez tarafından 15 kilometre kadar ilerlendiği de biliniyor. İkinci bir teşebbüs 1591'de III. Murat döneminde. Bununla ilgili 6 Mart 1591'de ferman çıktı bununla ilgili. Bu su yolunda kullanılacak gemilerin İzmit'te kullanılması düşünülüyordu. IV. Mehmet zamanında 1654'te tekrar gündeme geliyor. Yine başlanılamıyor. 1760'ta, Sultan III. Mustafa döneminde yapılan iki ayrı teşebbüste mali sıkıntılar nedeniyle gerçekleştirilemedi. II. Mahmud döneminde bu konu bir kez daha gündeme geliyor. Sultan II. Mahmud, 1813'te kendisine takdim edilen rapor neticesinde projeyi tekrar gündeme getirmiş ve bir heyet görevlendirmiş.
HER DÖNEM GÜNDEM
Sultan Abdülmecid devrinde de, 1845 ve 1857'de proje yeniden ele alınmış. Sapanca Gölü'nün İzmit Körfezi'ne ve Sakarya Nehri'nin de göle bağlanması için irade dahi çıkmış. Sultan Abdülaziz devrinde de 1863'te, Sapanca Gölü'nün İzmit Körfezi'ne bağlanması hakkında mühendis Riter ve Hayri Bey tarafından çalışmalar yapılmış. Buradaki temel amaç, yakıt ihtiyacının karşılanmasına yönelik bir taşıma kolaylığı sağlamak. Katip Çelebi bunu Cihannüma'da bunu uzun uzun anlatıyor. Osmanlı'da, Karadeniz ile Hazar'ın birleştirilmesi projesi de var."