Dokuz günlük bayram tatili birçok kişiye fırsat oldu. Ancak güvenli seyahat için yola çıkmadan önce kontroller yapılması ve seyahat boyunca kurallara uyulması gerekiyor. Aksi durumlarda tatiliniz bir anda kâbusa dönebilir. Güvenli sürüş uzmanları ise sürücülerin şehir dışına çıkarken nelere dikkat etmesi gerektiğini SABAH'A anlattı.
MİNİMUM 3 SANİYE GÜVENLİ TAKİP MESAFESİ KORUR
Güvenli Sürücü, güvenli araç ve güvenli seyahat için dikkat edilmesi gereken kuralları, Yol Trafik Güvenliği Danışmanı Özgür Şener şöyle sıraladı: "Sürücüler yola çıkmadan önce uykusunu aldığından emindir. Yola çıkmadan önce, aracını, yol ve hava durumunu kontrol eder. Yorgun sürüş yapmaz, maksimum 2 saatlik sürüşten sonra mola verir. Gece sürüşünden kaynaklanan tehlikeleri bilir. Karanlık saatlerde araç kullanmamaya çalışır. Tüm trafik kuralarına eksiksiz uyar. Sürüş esnasında dikkati tümüyle yoldadır. Sürüş esnasında cep telefonu tablet vb. kullanmaz. Bağlantı ve katılım noktalarında diğer araçlara dikkat eder. DUR trafik tabelasında mutlaka durur. Yerleşim yerlerinden geçerken yol üzerindeki yayalara ve çocuklara önem, öncelik verir. Köy yollarından geçerken tarım araçları ve hayvan hareketliliği öngörür. Minimum 3 saniye güvenli takip mesafesi korur. Otoyolda 4-6 saniyelik bir takip mesafesini korur. Aynalarını her 5 saniyede bir kontrol eder. Güneşin sürüşe olumsuz etkileri göz önünde bulundurur."
ARAÇ BAKIMININ EKSİKSİZ OLMASI GEREKİYOR
Şener, güvenli araç için ilk yardım çantasının kesinlikle olmasına dikkat çekti ve sözlerine şöyle devam etti: " Araçtaki iki adet üçgen reflektör, yangın söndürme tüpü gibi güvenlik ekipmanları tam ve fonksiyonel durumdadır. Aracın lastiklerinde kesik, yarık veya parça kopması yoktur. Aracın lastikleri en az 3 milimetre diş derinliğine sahiptir, lastik basınçları aracın katalog değerlerine göre ayarlanmıştır. Aracın servis bakımları yapılmıştır. Tüm fonksiyonlar çalışır durumdadır" dedi.
GÜVENLİ SÜRÜŞÜN YÜZDE 90'I GÖRMEYE BAĞLI
1 Temmuz'dan itibaren otomobiller için otoyollarda yeni hız sınırı uygulamasına başlandı. Şener; " Ortalama hızın yüzde 5 artması, yaklaşık olarak tüm yaralanmalı kazalarda yüzde 10, ölümlü kazalarda ise yüzde 20 düzeyinde artışa yol açmaktadır. Hız 120 km/saatten 140 km/saate çıktığında hız artışı yüzde 17 ve kinetik enerji artışı yüzde 36 olacaktır. Güvenli sürüş için ihtiyacımız olan bilginin yüzde 90'ı görmeye bağlıdır. Trafikte görme kapasitemiz ne kadar yüksekse, o kadar doğru kararlar verebilir, güvenli hız ve güvenli şerit seçimlerini yapabilir, tehlikeleri vaktinde algılayabilir ve bu tehlikelere karşı güvenli bir şekilde tepki verebiliriz. 140 km/saat hızla hareket eden sürücü, yolcular ve araç 1 saniyede 38,8 metre yol alır" dedi.
KARANLIK SÜRÜŞLERDE HIZ LİMİTLERİNİN ALTINDA SÜRÜŞ YAPIN
Özgür Şener şunları ifade etti: " Yol aydınlatması olmayan, yol çizgilerinin net görünmediği, oto korkulukların net görünmediği bölgelerde hızınızı azaltarak sürüşe devam edin. Diğer sürücülerin hızı artacağı için arkanızdaki trafiği kontrolünüz daha da önemli olacaktır. Ayna kontrollerinizi tüm trafik akışındaki tehlikeleri görebilecek sıklıkta yapın. Trafikteki tehlikeyi anlamak, güvenli tepkiyi belirlemek, reaksiyon vermek için sürücünün ihtiyacı olan minimum süre 4 saniyedir. Açık hava ve kuru zeminde otoyolda takip mesafenizi 4-6 saniye olarak koruyun." dedi.