Önce Gaziantep'te sonra da Mardin'de yaşanan 35 kişinin öldüğü feci kazaların ardından otobüs, kamyon ve TIR'lardaki aşırı yük ve takograf cihazlarını tekrar gündeme getirdi. Uluslararası Nakliyeciler Derneği (UND) Güneydoğu Bölge Başkanı Muhsin Kaya, aşırı yük konusunda hilenin arttığını belirterek, bu durumun da kazalara davetiye çıkardığını söyledi. Takografda da başkasının kartını kullanmanın yanında aracın elektronik sistemi üzerinde yapılan müdahalelerle hile yollarına başvurulduğunu dikkat çeken Kaya, denetim ve kontrollerin önemine vurgu yaptı. Araçların aşırı tonajlı olmasından kaynaklı özellikle 20 yaş üstündeki araçların rampa aşağı inerken fren sisteminin devre dışı kalabildiğini belirten Kaya, daha büyük faciaların önüne geçilmesi amacıyla gerekli önlemlerin ve cezaların daha da artırılmasını istedi.
"KARAYOLLARI DA BÜYÜK ZARAR GÖRÜYOR"
Karayolları Trafik Yönetmeliği ve ilgili yasalara aykırı bir şekilde araçlara istiap haddinden fazla tonajlı yük yüklemesinin her şeyden önce yüksek maliyetlerle yapılan karayollarına çok zarar verdiğini anlatan Kaya, bunun aynı zamanda yolların tahrip olmasına ve çökmesine sebebiyet verdiğini dikkat çekti.
İşletmelerin yönetmeliğe uygun yükleme yapmamasının aynı zamanda işletmeler arası haksız rekabete de yol açtığını işaret eden Kaya şunları söyledi:
"Aynı zamanda araçlara tonajlı çimento yüklenmesi, sürücülerin aracı kullanırken zorlanmasına neden olarak sürücünün araç üzerindeki hâkimiyetini zayıflatarak kaza yapma riskini arttırmakta ve kazalara yol açmaktadır. Bunun en net göstergesi de Mardin Derik'de yaşanan elim kazadır. Mardin'de birçok işletme istiap haddini aşan yükleme yapmasından dolayı, olası denetimlerde sevk eden ve yükleyen sıfatıyla kendisine uygulanacak para cezalarının sorumluluğunu, bayilerine ve nakliyecilere yüklemektedir. Bu şekilde de para cezası tehdidinden kaçınarak bayii ve nakliyecileri mağdur etmektedir.
"KANTAR UYGULAMASI ÖNEMLİ"
Sonuç olarak, söz konusu kanunsuzluk, sorunların çözümü ve karayolları güvenliğinin sağlanarak trafik kazalarının önlenmesi için; bütün işletmelerde araçların yüklenmesine ilişkin Ölçü ve Usuller ile Tartı ve Boyut Ölçüm Toleransları Hakkındaki Yönetmeliğe uygun bir şekilde araçlara yükleme yapmasının sağlanması için gerekli işlemlerin denetlenmesi gerekiyor. Bütün işletmelerde yüklenen araçların fabrika girişinde kantar uygulamasına tabii tutulması lazım. İşletmelerden çıkış ve giriş yapan ihracat yükü taşıyan araçlar dışındaki araçların (çimento, ham madde, hazır beton mikserleri, kömür, tras toprağı, alçı taşı, klinger yükleyen kamyon ve tırlar) en yakın Trafik ve Asayiş ile Jandarma Komutanlığı sorumluluk bölgesindeki uygulama noktaları önünde sevk irsaliyeleri, kantar fişleri ve araç ruhsatlarında yazılı tonaj miktarlarının kontrol edilmesi ve re'sen başkaca tedbirlerin alınarak gereken işlemlerin yapılması gerekiyor."
"TAKOGRAFDA HİLEYE BAŞVURABİLİNİYOR"
Otobüs, kamyon ve TIR gibi araçlarda takılı bulunan, araçların sürat veya kat edilen mesafe gibi bilgileri kaydeden takograf cihazları içinde denetimlerin artırılmasının yanında cezaların da artırılmasını isteyen Kaya, araçların kullanım süresi, hızı, dinlenme süresi, kimin kullandığı gibi birçok önemli bilgiyi kayıt altına alan cihazlar trafik güvenliği ve denetimler açısından önemli bir rol oynadığını ifade etti.
"CEZALAR CAYDIRI OLSUN"
Cihazların kazaların önüne geçilmesinde önemli bir etken olduğunu dikkat çeken Kaya, "Bu cihazlar şoföre ait bilgilerin olduğu adeta yol bilgisayarıdır. Bilinçsiz kişiler bu cihazları manipule ediyorlar veya bozmaya çalışıyorlar kayıt tutmasın diye. Bunu yaparken takografı devre dışı bırakıyorlar. Sürücülerin bu cihazlarda en çok yaptığı hilelerden biri k kendi kartı yerine başkasının kartını kullanarak sürmeye devam etmesidir. Bu en sık karşılaştığımız ve en tehlikeli yöntemdir. Son dönemde yapılan denetimlerde 5 bine yakın kart yakalandı. Bu konuda denetimlerin daha da artırılması ve cezaların artırılması gerekiyor. Mesela Avrupa'da bu cihaz üzerinde yapılan bir işleme verilen en küçük ceza 2 bin Euro iken, Türkiye'de en yüksek ceza bin 500 TL. Avrupa ülkelerinde ise verilen cezanın yanında fazla yük taşıyan araç bağlanılırken biz de ise dingil ağırlığından fazla yük taşıma cezası ise yüküne göre 500 ile 3 bin Türk Lirası arasında değişiyor."dedi.
"TAKOGRAF KAZALARIN ÖNLENMESİNDE HAYATİ ÖNEME SAHİP"
UND Eğitim Merkezi Müdürü Eğitimlerden Sorumlu İcra Kurulu Üyesi Muammer Ünlü şunları söyledi: "Takograf cihazı; kazaların önlenmesindeki hayati önemine ilave olarak şoförlerin çalışma ve dinlenme sürelerini kayıt altına alması sebebiyle haklarını koruyan, şirketlerin eşit rekabet koşullarında faaliyet göstermelerini sağlayan çok önemli bir görevi de ifa ettiğini söyleyebiliriz. Yapılan yol kenarı denetimlerinde şoförün son bir aylık, gerekli görüldüğü durumlarda da, şirket merkezinde son bir yıllık kayıtlarına erişim mümkündür. Kurallar açık ve net! Devamlı olarak en fazla 4,5 saat araç kullanan bir şoför en az 45 dakika mola vermeli. Bir günde toplam 9 saatten fazla araç kullanılamaz (haftada 2 gün 1'er saat artırılabilir). Haftada (6 günlük çalışma gününde) en fazla 56 saat araç kullanabilir. Günlük 11 saat kesintisiz dinlenmesi zorunludur. Haftalık 24 saat kesintisiz dinlenmesi zorunludur. Bir diğer önemli husus da, bu zaman dilimleri ulusal mevzuatımızda yer alan düzenlemeler olup, uluslararası kurallar haftalık 24 saat dinlenmeyi azaltılmış dinlenme olarak görüyor ve bir sonraki hafta 45 saatlik dinlenmeyi hem de araç dışında şoförün daha rahat dinlenebileceği mekânı (ev-otel-motel vb.) zorunlu kılıyor.
Önemli birkaç hususa da dikkat çekmek gerekirse; taşımacı firma her ne sebeple olursa olsun fazla sefer atması yönünde şoföre prim veremez. Müşteriler, makul olan sürenin dışında bir sürede gitmesi için taşımacı firmayla şoföre baskı oluşturacak bir taşımacılık anlaşması yapamazlar. Sonuç olarak; Yasal düzenlemeler mevcut ve yeterli, takograf cihazları kayıtlarını yapıyor! Ya biz?"
ŞOFÖRLER SABAH'A KONUŞTU
Şırnak Silopi ilçesi yakınlarında bulunan Habur Sınır Kapısı üzerinden Irak'a yük taşıyan araç sürücüleri takografın önemli bir teknoloji olduğunu söylediler.
Araç sürücülerinden Dildar Çetin, aracında uzun zamandır digital takograf kullandığını söyledi. Çetin, amacı doğrultunda kullandığı zaman kazalarının en az seviyeye inebileceğini belirterek, "Bazı arkadaşlarımız kart değişikliği yapıyor, yanlış ve tehlikeli bir hareket. Bu hileler çok tehlikeli sonuçlara neden olabiliyor" dedi. Takografa göre sürüş ve dinlenme yaptıklarını belirten Dildar Çetin, bütün şoför arkadaşlarını takografı doğru bir şekilde kullanılmasının gerektiğini sözlerine ekledi. Habur Sınır Kapısı üzerinden Irak'a yük taşıyan bir başka araç sürücüsü Hüseyin Yağmur ise, takografı ceza almamak için değil de kendi canı ve sevdikleri için doğru bir şekilde kullandığını söyledi.