AB İklim Komisyonu Paktı, geçen haziranda toplumları iklim krizi hakkında bilgilendirmek isteyen tüm bireylerin başvurabileceği 'İklim Elçisi' girişimini başlattı. Başvuranlar arasından dünya çapında 500, Türkiye çapında ise 5 kişi iklim elçisi seçildi. Kabataş Erkek Lisesi öğrencilerinden Seren Anaçoğlu onlardan biri. Avrupa Birliği Türkiye İklim Elçiliği'ne atanan dünyadaki ilk lise öğrencisi. Seren'in öyküsü liseyi İstanbul'da kazanınca anneannesi ve dedesinin yanına taşınmasıyla başlıyor. Seren Anaçoğlu henüz 17 yaşındayken bu başarıyı nasıl elde ettiğini, hikâyesini SABAH'a anlattı. Seren, "Anneannem olmasaydı çevreye farkındalığım bu denli olmazdı ve iklim elçisi seçilemezdim" diyor.
ARKADAŞLARIM 60-70 YAŞLARINDA
*Anne ve babamla Balıkesir'de yaşıyorduk. Ben liseyi İstanbul'da kazanınca burada yaşayan anneanne ve dedemin yanına taşındım. Ben tasarrufu, çevreye olan duyarlılığı, iklimin önemini 70 yaşındaki anneannemle yaşamaya başlayınca öğrendim. Benim arkadaşlarım genelde 60-70 yaşlarında. O yaş grubunda olan insanlar genelde öğüt vermeyi de çok seviyorlar. Ben huzurevlerine de çok sık ziyaretlere giderim. Büyüklerimden öğrenebileceğim çok şey var. Çünkü onların deneyimleri çok fazla. Onların yaptıklarını görünce ben daha çok etkileniyorum. Çünkü onlar böyle kurak bir dünya bilmiyorlar. Görmek istemiyorlar. Onların bize bıraktığı geleceği bizim de güzel bir şekilde korumamız gerekiyor. Anneannem her zaman "Tabağında yemek bırakma, banyoda suyu tasarruflu kullan, bulaşık yıkarken bir kapta su biriktir, bulaşıkları elde yıkama makinede yıka" gibi birçok tavsiyede bulunurdu bana. Aslında her insanın kişisel olarak yapması gereken şeyleri anneannem tasarrufu bildiği için, buna özen gösterdiği için yapıyorlardı. Ben anneannem ve dedemden gördüğüm bu özelliklere bilmeden çok alışmışım ve zihnimde şimdi elçi seçilmemi sağlayan düşüncelerimin altyapısı oluşmuş. Anneannemden öğrendiğim "Dünyayı nasıl daha yaşanılabilir hale getirebiliriz?" düşüncesi benim hayat mottom oldu. "İklim krizinin olduğunu nasıl daha fazla insanlara gösterebilirim?" diye düşündüm hep. Okulumda öğrenci kulüpleri vardı. Benim hep ilgili olduğum alanlar çevre ve iklimdi. Çevre ve iklim hakkında çalışmalar yapmaya başladım Kabataş Çevre Koruma Kulübü'mle birlikte. Farklı okullardan lise öğrencilerine konferanslar düzenledim, konuşmacılardan biri oldum. 16 yaşından itibaren anneannemden öğrendiklerimi; dünyayı daha güzel bir yer yapabileceğimizi anlattım.
KİTAP YAZIYORUM
*Ben projelerimi ve hayallerimi dünyaya duyurmak istediğim için İklim Elçisi oldum. Kitap yazmaya da başladım. Bir kişinin bile çevreye farkındalığını arttırabilirsem bu benim için çok kıymetli. En büyük hedefim bir bilim insanı olup önce ülkemi sonra da dünyayı daha yaşanılabilir hala getirmek için çalışmak.
ANNEANNEME "SENİN SAYENDE İKLİM ELÇİSİ OLDUM" DEDİM
*İklim Elçisi seçildiğimde anneanneme "Ben senin sayende elçi oldum, senden gördüklerimi uygulayarak. Sen benim aklımda bir ışık yaktın" dedim.
*Ben "İklim Elçiliği" başvurularını internetten gördüm. Bu konu nedir diye araştırmaya başladığımda bu zamana kadar elçi seçilen herkesin benden yaşça büyük olduğunu gördüm. Seçileceğimden umutlu olmasam da yine de başvurdum. Projelerimi, hedeflerimi ve bugüne kadar neler yaptığımı sundum ilgili heyete. Bir kişi değişirse gerçekten dünya değişebilir mi?
SEREN İLE GURUR DUYUYORUZ
Kabataş Erkek Lisesi Müdürü Muharrem Bayrak Öğrencimiz Seren Anaçoğlu'nun zeki, çalışkan, çevresine karşı duyarlı ve grup çalışmasına yatkın bir öğrenci olduğunu belirterek sözlerine şöyle devam etti; "Seren ile gurur duyuyoruz. Gerek ders içi gerekse ders dışı ortamlarda gösterdiği akademik performansı ile araştırdığı konunun getirdiği zorluklara karşı gösterdiği sabır, kararlılık ve istikrarlı çalışma gibi özellikleriyle kendini sürekli geliştirmektedir. Seren, Çevre Koruma Kulübündeki etkinlikleri başta olmak üzere sosyal anlamda da kendini geliştirebilen, entelektüel birikimini, sentez ve analiz becerilerini akranlarına pozitif bir şekilde aktarabilen ve bu olumlu özellikleriyle içinde yer aldığı ortama önemli bir insani değer ve akademik katkı sağlayan bir öğrencimiz olmuştur."