Geçtiğimiz yıl Temmuz ayında, terör olayları yüzünden birçok konser ve etkinliğin üst üste iptal edildiği bir dönemde Ülker Sports Arena'da düzenlenen bir etkinlik için tam 10 bin bilet bir gün içinde satılmıştı. Bu etkinlik Tarkan ya da yabancı bir yıldızın konseri değildi.
Dünya üzerinde aylık 100 milyondan fazla kişinin internet üzerinden çevrimiçi oynadığı League of Legends (Efsaneler Ligi) oyununun Türkiye finali için Ülker Arena hınca hınç dolmuştu. Başta bu haber bana garip gelmişti. Bu kadar genç bir oyunu dev ekranlar karşısında izlemek için neden bir salonu doldurur diye düşünmüştüm.
Bu etkinliğin daha büyüğünü League of Legends All-Star maçlarını Barcelona'da izlediğimde gençlerin bu oyuna olan tutkusunu anladım galiba.
All-Star karşılaşmalarının oynandığı Palau Sant Jordi salonuna doğru yürürken içeriden sanki gol olmuşçasına büyük sevinç çığlıkları ve büyük bir uğultu yükseliyordu.
Salonda en yaşlı insan bendim herhalde; seyirci kitlesi 15- 25 yaş arasıydı.
Bazıları League of Legends karakterlerinin kostümlerini giymişti, sanki bir El Clasico maçını dev ekranlardan izler gibi tezahüratlar yapıyorlardı. Gazeteci grupta usta spor yorumcusu Caner Eler, "1992 Barcelona Yaz Olimpiyatları'nda Michael Jordan'lı Rüya Takım bu salonda maçlarını oynadı" deyince daha bir garip hissetim kendimi. Yoksa geleceğin sporu League of Legends gibi oyunların oynandığı e-spor mu olacak?
***
Güney Koreliler lider
E-spor endüstrisinin en büyük şirketlerinden biri olan ABD'li Riot Games'in 2009'da çıkardığı League of Legends, bu sektörün en popüler oyunlarından biri. League of Legends; tempolu, rekabete dayalı, strateji oyunlarının heyecanını rol yapma oyunlarının öğeleriyle bir araya getiren çevrimiçi bir oyun. İki takım, çeşitli savaş alanlarında ve oyun modlarında başa baş mücadele ediyor. League of Legends sık sık güncellenen içeriği ve maç mantığıyla, her beceri seviyesindeki oyuncuya kendi seviyesindeki rakiplerle karşılaşma olanağı sunuyor.
Oyunun birçok ülkede profesyonel ligleri de var. 2-3 milyon dolara oyuncuların transfer edildiği takımlar birbirleriyle lig usulü karşılaşmalar yapıyorlar.
Barcelona'daki All-Star etkinliğinde beş kişiden oluşan Avrupa, Amerika, Uzakdoğulu karma takımlar bilgisayarın başına geçip birbirleriyle karşılaştı. Bir de teke tek mücadeleler oldu. Bu oyunda başta dijital oyunlarla arası iyi olan Uzakdoğulular olmak üzere Güney Koreli gençlerin büyük bir üstünlüğü var. Barcelona'da bu oyunun Messi'si kabul edilen Güney Koreli Faker'ı da izleme fırsatı bulduk. 20 yaşındaki bu genç; en sevdiği şeyi League of Legends'ı oynayarak milyon dolarlar kazanıyor.
Karşılaşmalarda her takımın bir koçu ve oyuna hile karıştırılmasını önlemek için hakemler bulunuyor.
Karşılaşmalarda bir masanın etrafına toplanmış genç yorumcular Ahmet Çakar gibi maçı canlı yorumluyordu. Sunucular ise sanki Superclasico (Meşhur Boca Juniors-River Plate derbisi) maçı oynanıyormuşçasına karşılaşmaları heyecanlı bir şekilde anlatıyorlardı.
***
Üç büyükler de katıldı
Barcelona'da Riot Games Türkiye Müdürü Hasan Çolakoğlu ile konuşma fırsatı da buldum.
Türkiye'de e-spor'un öncüsü olan Hasan Bey, tam bir NBA takımı CEO'su gibi oyunun adil ve temiz oynanmasına ve eğlence faktörüne önem veriyor.
Çolakoğlu'nun yeni hamlesi ise Beşiktaş, Galatasaray ve Fenerbahçe'nin Türkiye'deki League of Legends Şampiyonluk Ligi'ne katılmalarını sağlamak galiba. Lig Ocak ayında başlıyor, Fenerbahçe, 1907 Fenerbahçe adıyla maçlara çıkacak.
Yurt dışından oyuncu da transfer eden üç büyüklerin dijital dünyada kapışmasından önümüzdeki günlerde sıkça bahsedeceğiz.
Riot Games Türkiye Direktörü Bora Koçyiğit ise her şeyde olduğu gibi e-spor'da da her şeyin fazlasının zarar olduğunu, gençleri uzun süre oyun oynamamaları konusunda uyardıklarını söyledi.
Zaten bu oyun iki saatten fazla oynandığında oyuncuların refleksleri düşüyormuş. Koçyiğit, ülkemizde toplam dijital oyun pazarında 22 milyondan fazla oyuncu olduğunu, oyuncuların 11.4 milyonunun dijital oyunlara harcama yaptığını ve ülkemizdeki oyun pazarının geçtiğimiz yıllarda 300 milyon doları aştığını söylüyor. Çolakoğlu ise günümüzde 748 milyon dolar olan küresel e-spor pazarının, 2018 sonunda 1.9 milyar dolara ulaşması beklendiğini belirtti. Özetle e-spor hızla yükselen bir sektör.
League of Legends ise bu sektörün fenomeni; gençler arasında çılgınlık boyutunda takip ediliyor.