'Recep İvedik 5' ile ilgili çıkan haberlerde genelde hep 'Rekor kıracak' deniliyor. Evet, 'Recep İvedik' bir gişe fenomeni ama gişe hasılatıyla neden bu kadar ilgileniliyor?
Bir filmin gişesi yapımcıyı, dağıtımcıyı ve salon sahiplerini ilgilendirir. Dünyada filmlerin gişe rakamları haber olur ama manşetleri süslemez ya da hep gişe odaklı haberler yapılmaz.
Bir filmin gişesinin iyi olması, o filmin iyi olduğu anlamına da gelmez.
Ama bizde sürekli gişe haberi yapıldığı için izleyicide 'Aa bu film az gişe yapmış, o zaman kötüdür' algısı oluşuyor.
Seyirciyi filmin konusu, verdiği mesaj, kalitesi vs. ilgilendirir ama Türkiye'de böyle olmuyor.
Sanki 'Recep İvedik 5' rekor kırılınca milli bayram ilan edilecek, Şahan Gökbakar da kazandığı parayla okul açacak, köprü yapacak!
TEKELCİ ANLAYIŞ
Bu arada Şahan ya da 'Recep İvedik'e karşı bir önyargım olmadığını, kariyerinin ilk döneminde medyada çoğunluk Şahan'ı aşağılarken, bu genç komedyeni destekleyen yazılar yazdığımı belirtmek isterim.
Sonuçta kaba komedi ile insanları eğlendirmeye çalışan bir seri var ortada, halk da bunu seviyorsa fazla uzatmaya gerek yok. 'Recep İvedik' düşmanlığını anlamsız buluyorum.
Öte yandan 'Recep İvedik' serisinin bu kadar çok izlenmesinde, sinema salonlarındaki tekelci anlayışının payı olduğunu da belirtmek isterim. 'Recep İvedik 5', tüm Türkiye'de 398 lokasyonda gösterime girdi ama bu lokasyonların çoğu büyük AVM'ler. Filmin dağıtımcısı Türkiye'deki en çok salona sahip olan ve sinema sektöründe tekelleşmeye neden olan Mars Grup. Durum böyle olunca 'Recep İvedik 5'in gösterildiği salon sayısı bin 260'a çıkıyor. 'Recep İvedik 5', Türkiye'de salonların yarısını işgal ettiği için geçtiğimiz hafta sonu sadece üç yeni film vizyona girdi, normalde her hafta yedisekiz film giriyor.
Örneğin 'Silence' filmi normalde 17 Şubat'ta vizyona girecekti ama 'Recep İvedik 5' yüzünden salon bulamadı ve gösterimi bilinmeyen bir tarihe ertelendi. 'Silence' sanat yönü ağır basan, izlenmesi zor bir Fransız 'art-house' film de değil. Efsane yönetmen Martin Scorsese'un çektiği, En İyi Görsel Yönetmen dalında Oscar'a aday gösterilen, tüm dünyada tartışma yaratan bir yapım. Gelinen noktaya bakar mısınız? Türkiye'de artık salonlardaki tekelleşme yüzünden Hollywood'un ana akım yapımları bile vizyona giremiyor.
YEDİ SALONDA 'İVEDİK'
Bu uzun bir tartışma, daha önce defalarca yazdım. 'Salon sahiplerinin kendileri 'Recep İvedik 5'e bu kadar çok salon veriyor' deniyor ama ortada büyük haksızlık var. Mars Grup tekel olduğu için salonları yönlendiriyor ve yerli-yabancı birçok filmin hakkı yeniyor. En önemlisi, seyirciye 'Recep İvedik 5' izleyeceksin, başka film yok kardeşim' deniyor!
'Türkiye'de 2 bin 500 salon var, 'Recep İvedik 5' bu salonların yarısında, bin 260 salonda vizyona girse ne olacak?' denmesin. 'Recep İvedik 5', Türkiye'nin en büyük salonlarında vizyona giriyor.
Tahmini bir rakam vereyim; 'Recep İvedik 5' Türkiye'deki salon kapasitesinin yüzde 70'ini işgal etti.
Vallahi Türkiye'deki salonlarda koltukların yüzde 70'i bir filme verilirse elbette rekor kırar. Tekrar söylüyorum;
'Recep İvedik' serisini halk seviyor, o bir fenomen ama bu fenomen diğer filmlerin hakkını yiyor. En önemlisi; seyircinin seçim hakkını elinden alıyor.
Bakın yukarıdaki fotoğraf Ankara'da bir AVM'de çekildi.
11 salondan yedisinde 'Recep İvedik 5' filmi gösteriliyor. Diğer AVM'lerde de benzer bir durum var. O gün çocuğuyla, eşiyle, sevgilisiyle sinemaya giden insanlara 'Recep İvedik 5' izleyeceksin, beğenmiyorsan terk et burayı, evine git' dendi! İnsanların kültürel etkinlik hakkı elinden alındı!