Ünlü işadamı Ender Alkoçlar, tam bir macera tutkunu! Ekstrem sporları çok seven Alkoçlar'ın Türkiye ralli ve kayak şampiyonlukları var. Uzun yıllardır motosiklet kullanıyor. Sporun birçok dalıyla ilgilenen, eski araba yarışçısı, denizci ve turizmci ünlü işadamıyla son dönemde iyice artan tekne kazalarıyla ilgili konuştuk.
Alkoçlar, bu konuda merak edilenleri cevapladı ve önemli uyarılarda bulundu.
Motor sporları veya ekstrem sporlar 2 ana ve değişmez kural vardır. Bunlardan ilki güvenlik diğeri ise güvenlik kurallarına uymak. Bu teknelerin gerekli güvenlik önlemleri olmayanlara satışına ve kullanımına izin verilmemesi gerekir. Neredeyse hiçbir teknede gerekli önlem yok.
Zodyak'ta da motor sporları kadar risk var. Ama teknelerde, yarış arabasının 10'da 1'i kadar güvenlik önlemi yok, hatta hiç yok. Araba yarışında 200 km ile duvara çarpmakla, denizde 40 deniz mili ile kayalara çarpmak aynı riski taşır.
Gereğinden fazla güçlü motorlar kullanılıyor. 6 adet her biri 400 beygir toplam 2 bin 400 beygir kullanan var. Denizde gereğinden fazla sürat 140 mil sürat yapanı var.
Güvenlik önlemleri çok önemli ancak teknelerde emniyet kemeri, kask, özel koltuk ve özel kokpit dizayn yok. Yapılan bu hızlarda airbag dahi olması gerekir.
Hız sınırı ve denetimlerin kesinlikle yapılması şart ve deniz geçiş kuralları uygulanmalı. Ehliyet şartı olmazsa olmaz kural olmalı. Seyir halinde GPS-Radar ve benzeri teknoloji kullanma şartı olmalı.
Bilmedik sularda gereksiz hız ve gece seyri yapılmamalı. Ege'nin sığlık ve kayalıkları çok fazladır. Ege adalarının çoğu depremlerle oluşmuş kaya adalardır ve etrafında serpintileri vardır. Bu nedenle dikkatli olmak gerekir.
Ekstrem ve motor sporlarında en büyük tehlike kendine aşırı güvendir. Bugün hava taşıtları kazalarında istatistik pilot hatasını gösterir ve kazaları genellikle tecrübeli pilotlar yapmaktadır.
Denizlerimizde kapasite üstü tekne var, marinalar yetmiyor. Avrupa'nın en pahalı marina fiyatları Türkiye de. Monte Carlo marinasından daha pahalı marinalarımız var.
Günübirlik tekneler facia durumda. Yanmamaları, batmamaları mucize. Çoğu bakımsız çok köyü durumda. Mürettebat denizci dahi değil, yüzme bilmeyen mürettebatlar gördüm. Hepsi ağır kontrol altına alınmalı.
Geçen ay Göcek'te denizin altını merak ettim. Tüplü dalış yaptım. Denizlerin altını görseniz perişan vaziyette. Göcek koylarında deniz altında yaşam kalmamış. Böyle kontrolsüz devam ederse, Türkiye'de önemli turizm geliri sağlayan mavi yolculuk 10 sene sonra kalmaz.