Geçen hafta taksiler yine sık sık ülke gündemindeydi.
Hele çarşamba günü atv Haber'de yayınlanan görüntüler, şerefli taksici esnafının cefakar üyelerini bile utandıracak cinstendi. Turist kılığına girip taksiye binen kadın muhabirin başına gelenler, çürük yumurtaların temizlenmesi için taksici kardeşlerimizin bir an önce harekete geçmeleri gerektiğini gösterdi.
Önemli tespitleriyle sıradan bir okur olmanın ötesine geçip köşemizin fahri danışmanı gibi görev yapmaya başlayan değerli dostum Kamil Çetin de 'taksiler, taksiciler ve trafik' sorunu üzerine, sorumlu mevkideki pek çok görevli ve bürokratı kıskandıracak kadar yerinde öneriler getirmiş:
1- Taksilerde çalışanlar kesinlikle belli olmalı; en fazla biri taksi sahibi, diğeri şöför olmak üzere... Bu iki kişinin isim, soyadı ve diğer bilgileri arabada çok belirgin bir şekilde ayna üzerine asılmalı.
Asla bu iki kişiden başkası arabayı kullanmamalı.
TAKSİLERE KOD NUMARASI
2- Taksilere, otobüslerde olduğu gibi kesinlikle kaput ya da kapıya çok belirgin ve çok büyük yazılmak üzere en çok dört rakamlı kod numarası verilmeli.
3- İstanbul çok büyüdü.
Dolayısı ile taksiler bölgelere ayrılmalı ve bölgesel renklere boyanmalı. Çalışma bölge tahdidi konmalı, en azından Asya ve Avrupa olarak.
LİSANS ŞART OLMALI
4- Avrupa'nın bütün uygar ülkelerinde olduğu gibi taksi şoförleri, çalışacakları bölge konusunda çok ciddi bir kursa girmeli ve eğitim sürecini başarıyla tamamlayan lisansı almalı.
5- Belki de en önemli madde: Belediye, trafik ve Taksiciler Odası; ortak bir calışma ile belli merkezlerden önemli ve çok gidilen yerlere olası tarifeleri, yol bilgilerini ve kilometrelerini belirlemeli ve broşür olarak bastırmalı.
Havaalanları, oteller, restoranlar, turizm danışma büroları, AVM'ler, mağazalar ile birlikte bu broşürlerin taksi içinde de görünür yerlerde olması sağlanmalı. (Örneğin bir turist, Taksim/Havaalanı gibi çok kullanılan güzergahların tarifesini önceden görmeli.
Buna uymayanları belirlemek için şikayet mercileri de çok açık ve net bir şekilde bu broşürlerin altına yazılmalı)
BİR YAZILIMLA ÇÖZÜM
6- Belediye ve Taksiciler Odası, özellikle akıllı telefonlar için çok gelişmiş basit bir şekilde indirilebilen bir yazılım hazırlamalı. Bu yazılım; 1) Bütün taksilere yüklenmeli ve müşterinin çok net görebileceği yere konuşlanmalı.
2) Müşteri, telefonuna indirebilmeli.
Ayrıca aynı yazılım, müşteri taksiye bindiği anda gideceği yeri ve en kısa yolları göstermeli, olası en makul ücreti bildirmeli, müşteri, taksi fuzuli yere gezdirmeye başladığı anda veya fazla ücret istediği takdirde şikayet mercilerine durumu bir dokunuşla intikal ettirebilmeli.
7- Hâlâ neden kurulmadı, anlam veremiyorum; sadece bu konuda hizmet verecek 'Whatsapp Şikayet Hattı' derhal hizmete girmeli.
NİYE KAMERA YOK?
8- Taksi içine ve dışına belli bir merkezden 24 saat denetlenebilecek ve kayıt yapabilecek kamera sistemi kurulmalı. Gerekirse şoför anında uyarılmalı. Bu sistem, sık sık darp ve gaspa maruz kalan şoförler için de bir koruma sağlayacaktır.
9- Bütün bunların yanı sıra tabii ki yaptırımlar ve cezalar da caydırıcı şekilde artırılmalı. Tekrarında, ruhsat iptaline kadar gidilmeli.
YAZAR NOTU: Keşke ulaşım sorunlarını çözmekle görevli kadrolar, bu köşenin sıradan okurları kadar çözüme odaklı ve verimli fikir üretebilseler.