Ünlü Modern Folk Üçlüsü'nün üyesi Doğan Canku, kariyerinin 50'nci yılı şerefine hazırlanan 'Doğan Canku ile 50 Yıl' adlı albümünü Habertürk'ten Mehmet Çalışkan'a anlattı. Canku'nun, röportajında şu iki soruya verdiği yanıt hayli ilginç:
Teknolojinin müziğe katkısı var mı?
Elbette teknolojinin nimetlerini göz ardı edemeyiz. Ne var ki, teknolojiyi hayatımızı daha rahat yaşamak için kullanmak varken nedense yaşamlarımızın kişiliğini bozmak için kullanıyoruz.
Müzikte de öyle. Kural bilmeden, kural dışı işler yapılıyor. Teknolojiyi kullanarak beste yapan isimler, cıstak cıstak yapıyor. Şablon bu çünkü. Hangi kelimeleri kullanacağı belli, hangi notayı kullanacağı, nasıl çalacağı belli. Burada müziğimize en büyük kötülüklerden birini yapanlar ne yazık ki, Sezen Aksu ve Garo Mafyan gibi insanlardır. Üstelik bunu bilerek yapıyorlar. Haydi bilmeseler diyeceğim ki, cahil oldukları için bilmiyorlar ama değiller.
Sezen Hanım müziğe nasıl kötülük yaptı?
Sezen Aksu'nun bir Onno Tunç'tan önce yaptığı şarkılara bakın, bir de Onno Tunç'tan sonra yaptığı şarkılara... O zaman ne demek istediğim anlaşılır.
Başka söze gerek yok. Bu kadar yeter.
CANKU'NUN HAKLILIK PAYI VAR
Bu açıklamayı başkası yapsa pek önemsenmezdi ama Aksu'yu müziğe büyük kötülük yapmakla suçlayan, müzikte otorite olarak gösterebileceğimiz Doğan Canku. Hakikaten de Aksu'nun kariyerini Onno Tunç'tan önce ve sonra diye ikiye ayırabiliriz. 'Haydi Gel Benimle Ol', 'Ünzile', 'Sen Ağlama' ve '1945' gibi Aksu'nun başyapıtları sayılan birçok şarkıda Tunç'un imzası vardı. Tunç'un 1996 yılında hayatını kaybetmesi Aksu'nun da müzik kariyerini değiştirdi. Aksu, Garo Mafyan ile birlikte müziğe 'cıstak cıstak' formatını soktu. Bu format hâlâ geçerli. Belli notalara, belli sözlerin kafiyeli şekilde oturtulduğu 'tekerleme' tabir edebileceğimiz sözlerin olduğu teknolojinin de yardımıyla 'cıstak cıstak' çalan pop şarkılar dinliyoruz uzunca bir süredir.
Onno Tunç'un 1996'da ölümüyle birlikte Türk hafif batı müziği tahtını tamamen Türk pop müziğine bıraktı.
Aksu, Garo Mafyan'la birlikte daha genç işi 'cıstak cıstak' şarkılar söylemeye başladı. Aksu, tekerleme sözlerle, 'cıstak cıstak' şarkılar söyleyen birçok öğrenci yetiştirdi vs...
Artık Tarkan'dan Demet Akalın'a, Mustafa Sandal'dan Hande Yener'e, Kenan Doğulu'ya kadar birçok yıldız, Aksu'nun açtığı yolda ilerliyor; hep 'cıstak cıstak' şarkılar yapılıyor. Dikkat edin, fenomen olan 'cover' şarkılar hep 70'lerin, 80'lerden ve 90'ların ilk yarısına ait. Gerçek müzik, gerçek başyapıtlar hep eskide kaldı çünkü. Bestelenmesi en kolay pop şarkılarda bile artık bir kısır döngü hakim, belki de pop müziğinde son dönemde yaşanan üretim kabızlığından da 'cıstak cıstak' şarkılar sorumlu olabilir.
Sezen Aksu'nun müziğimize katkısı sonsuz; onun yeri her zaman ayrı olacak ama Doğan Canku'nun açıklamasında da bir haklılık payı var. Tam müzik otoritelerinin tartışacağı bir konu bu aslında.
Bir eleştiri de Canku'ya... 'Doğan Canku ile 50 Yıl' adlı albümünde; Canku'nun şarkılarını Kenan Doğulu, Fettah Can, Murat Dalkılıç, Emre Altuğ, Gökhan Tepe, Yalın, Derya Köroğlu, Toygar Işıklı ve Manga seslendirmiş. Hem popçuları eleştir, hem Sezen Aksu'yu müziğe büyük kötülük yapmakla suçla, sonra da saygı albümünde şarkılarını, 'cıstak cıstak' şarkılar yapan müzisyenelere emanet et! Bu ne yaman çelişki!