Daha doğrusu sinemada izlenmiyor!
Bu yıl Oscar kazanan filmlerin Türkiye'deki gişe rakamları yerlerde sürünüyor.
En İyi film başta olmak üzere üç Oscar kazanan '12 Years a Slave'in altı haftalık toplam izleyici sayısı sadece 60 bin.
Oscar'da oyuncular kategorisinde yüzü gülen üç Oscar'lı 'Dallas Buyers Club' yeni vizyona girdi, ilk üç günde 9 bin izleyiciye ulaştı.
En İyi Orijinal Senaryo dalında Oscar kazanan, birçok köşe yazarının bahsettiği 'Her'ü üç hafta üç günde sadece 15 bin 731 kişi izledi.
YERLİ KOMEDİ TEKELİ
Cate Blanchett'e En İyi Kadın Oyuncu dalında Oscar kazandıran, eleştirmenlerin yılın en iyi filmleri arasında gösterdiği 'Blue Jasmine' ise toplamda 64 bin izleyiciye ulaştı.
Yabancı Dilde En İyi Film dalında Oscar kazanan, sadece bu yılın değil son birkaç yılın en müthiş yapımları arasında gösterilen 'The Great Beauty' ise toplamda 4 bin 588 kişi tarafından izlendi.
Oscar kazananlar arasında sadece 'Gravity' Türkiye'de iyi iş yaptı, toplamda 395 bin izleyiciye ulaştı ama bu rakam bile çok az. Çünkü 'Gravity', genel izleyiciye hitap eden tam bir gişe canavarı filmi. Bu gişe canavarı, bizde süt dökmüş kediye döndü.
Eskiden yerli sanatsal filmlerin az salon bulmasından yakınıyorduk, şimdi sıra Oscar'lı yapımlara geldi. 'Her' 16, 'Dallas Buyers Club' 25, '12 Years a Slave' 32, 'The Great Beauty' dört kopya ile vizyona girebildi.
Eskiden Oscar'lı yabancı filmler, korsandan az etkileniyordu.
Çünkü rahat salon bulabiliyorlardı, son dönemde az salonda gösterime girdikçe izleyiciler korsana alıştı. Görsel kalitesi için mutlaka salonlarda izlenen filmler bile korsandan etkilenmeye başladı.
Ne yazık ki, sinemayı sinemada izlemeyi sevenler bile korsana alıştırıldı.
Defalarca yazdık, Türkiye'de sinema salonları 'Recep İvedik' benzeri yerli komedilerin işgali altında. Elbette yerli komediler dünyada olduğu gibi Türkiye'de de daha çok salonda gösterilecek ama bizde bir tekelleşme söz konusu!
Sinemaya gittiğinizde üçdört salonda birden popüler bir yerli komediyle karşılaşmak tekelleşmedir, insanları 'Sadece bu filmi izleyeceksiniz' diye zorlamaktır.
Basında yerli komediler rekor kırıyor diye bir bayram havası var ama bu hayırlı bir rekor değil.
Yerli komediler diğerlerinin hakkını gasp ettikleri için rekor üstüne rekor kırıyorlar. Türkiye'nin entelektüel gelişimini geriye götüren rekorlar bunlar!