Önce mesafeli baktık, sadece fiyat araştırması için kullandık. Şimdi internetten alışveriş yapanların sayısı hızla artıyor. Ancak internette kötü haberin tez ulaştığını bilmeyen satıcının ipliği, online pazarda çabuk duyuluyor. Ancak hâlâ AVM'lerde vitrin gezmeyi seven insanlar gibi, online mağazaları da sadece gezinti için kullananların sayısı az değil. Kiralık-satılık evlere, otomobillere bakınmayı epey seviyorlar. TÜİK'in yaklaşık 10 yıldan bu yana 16-74 yaş grubuna yönelik yaptığı Hanehalkı Bilişim Teknolojileri Kullanım Araştırması'na göre, Türk internet kullanıcıları, alışveriş yapmasa da online pazarlarda gezmeyi seviyor. Özellikle kadınlar online alışverişlerde başı çekmeye başladı. Kadınları genç kuşaklar takip ediyor.
4.5G DENEYİMİ ARTIRACAK
Yeni oyuncularla birlikte online alışveriş konusunda alternatifler arttı. İnsanların memnuniyet oranları arttıkça herkes birbirine tavsiye etmeye başladı. Başta söylediğimiz gibi; internette kötü haber de, iyi haber de tez ulaşıyor. Dijital vitrinlerde sörf yapan internet kullanıcısı oranı araştırmanın yapıldığı ilk yıllarda yüzde 40'lar seviyesindeyken, 2010'da yüzde 60'a kadar yükseldi, aynı seviyeyi bugüne kadar da korudu. En önemlisi mobil kullanımın artmış olması. İlk büyük artış 2009'da 3G yatırımından sonraydı. Şimdi 4.5G altyapısıyla bir kullanıcının akıllı telefonuyla alışverişi bitirme süresi kısaldı. Yani mobil cihazlarla yapılan online alışverişlerdeki deneyim olumlu yönde değişti.
MOBİL ONLINE MAĞAZALAR
Artık online alışveriş fırsatları, akıllı telefon sahiplerinin sayısının artmasıyla mobil uygulamalara da taşınmaya başladı. Bugün satılan telefonların büyük bir çoğunluğu akıllı telefonlardan oluşuyor. Şu anda kullanım oranları yüzde 50'nin üstüne çıkmış durumda. Akıllı telefonların ekranları büyüyüp işlem yapma kapasiteleri arttıkça, banka ve finans kurumları gibi alışveriş uygulamalarının sayısı da artmaya başladı. 2010 yılından sonra sadece akıllı telefon değil, tablet uygulamaları da kullanılmaya başladı.
Boş sepetler dolmaya başladı
Araştırmanın ilk yıllarında, mağazadan görerek alma, güvenlik ve diğer kaygılar gerekçesiyle online mağazalardan boş sepetle çıkanların oranı yüzde 90'lar seviyesindeyken, son yıllarda bu oran düzenli olarak düşmeye başladı. Özellikle 2010 sonrası sermaye yapısı güçlü yerli ve yabancı şirketlerin sektöre girmesi, yıllarca vitrin gezmekle yetinen internet kullanıcılarının, dükkanlara girip mal ve hizmet satın alma oranlarını yükseltti. 2010 yılında Türk internet kullanıcılarının sadece yüzde 15'i online dükkanlardan mal ve hizmet satın alırken, bu oran 2015'te yüzde 33.1'e kadar ulaştı. İnternetten alışveriş yapanların yüzde 57.4'ü giyim ve spor malzemesi, yüzde 27'si seyahat bileti, araç kiralama, otel rezervasyonu, yüzde 25.5'i mobilya, oyuncak, beyaz eşya, yüzde 22.4'ü cep telefonu ve elektronik araçlar, yüzde 18.4'ü de kitap, dergi, gazete satın aldı.
Kişisel bilgilere dikkat edin!
Bankacılık işlemi yaparken herkese açık WiFi ağı kullanmayın!
sitelerden alışveriş yapmayın.
Asla kredi kartı ve benzer bilgilerinizi güvenilir olmayan yerlerle paylaşmayın.
Alışveriş yaptığınız miktar ve tarihleri mutlaka kredi kartı bilgileriyle karşılaştırın.
Sanal kart veya mobil para uygulamalarının nakite göre daha güvenilir olduğunu unutmayın.