Metro çikolatasının televizyonda dönen reklamı enteresan. Enteresan olmasının nedeni; dünyada ilk kez bir reklamın insan enerjisiyle üretilen elektrikle çekilmesi... Bol bol Metro yiyen 36 bisikletçi 6 gün boyunca pedal çevirip, 17.5 kwh enerji üretti. Üretilen enerji, toplam ağırlığı 2.5 ton olan 60 adet aküde depolandı. Ve bu enerjiyle reklam çekildi.
Peki bu arkadaşlar akıllarını peynir ekmekle mi yedi?
Işığı, kamerayı fişe takıp çekmek varken, neden bu kadar zahmete girmişler? Bir de üstüne dünyanın parasını ödemişler... Cevabı çok basit, tabii anlayana...
SEMBOLİK MESAJ
Gazetecilerin bu reklamın sırrını anlamasına, projeye bilimsel destek veren İTÜ Enerji Enstitüsü'nün Başkanı Prof. Dr. Altuğ Şişman'ın söz konusu reklamın basın toplantısında yaptığı konuşma yardımcı oldu...
Tabii ki çok teknik konuştu ama ben size bu reklamın sembolik anlamını kavramanız için çocukluğunuza dönmenizi isteyeceğim...
Evet dönün, o küçük afacan olduğunuz yıllara... Bisiklet tekerleğine dinomo sürtmeye başlayınca, farın yandığı andaki yaşadığınız hayreti düşünün...
Ya da kayıkta çok kürek çekip bir türlü kıyıya ulaşamadığınızda büyük bir yılgınlıkla "Ya bu kürekle olacak iş değil, keşke motor olsa" dediğiniz anı aklınıza getirin..
İşte, yeni Metro reklamı bu anlardan ilham alıyor...
17.5 kwh'lık enerji aslında bir ailenin iki günde tükettiği toplam elektrik enerjisine eşdeğer. Prof. Dr. Şişman'ın verdiği örnek ise daha çarpıcı... Tüm Türkiye, yani 80 milyon vatandaş, yılın 365 günü hiç durmadan pedal çevirirse bir nükleer santralin bir yılda ürettiği elektriği üretebilirmiş.
MESELE MÜHİM!
Özetle benim bu reklamdan çıkardığım ana fikir, şu an bu yazıyı yazarken kahve yapmak için kettle'a yarısına kadar su doldurmamam. Dikkat ettim, tam bir fincanlık su koydum. "Sen de çok abarttın" demeyin... Bu enerji meselesi çok mühim! Şu bizim evde açık unuttuğumuz ışık, duşa ve temizliğe harcadığımız bir tanker dolusu su ya da TV'lerin 24 saat açık kalması yüzünden Karadeniz'deki güzelim ağaçlar kesiliyor, ormanlar yok oluyor ve yerlerine baraj yapılıyor. Aslında hiç işi yokken bir reklamın, bunu anlatması önemli bir hadise...
Dikkat edin, artık dünya devi markalarda hep bir çevre ya da tasarruf duyarlılığı var. Ülker'in dünyada ilk kez kendi enerjisini üreten reklamı çektirmesi de, sembolik anlam ifade ediyor. Bu reklamın asıl mesajı ise üniversite kampüslerine kurulacak Metro bisiklet standları ile verilecek. Gençler pedal çevirip, ne kadar elektrik ürettiklerine bakacaklar. Bir odada 5-10 spot lamba yakarken, çevreyi nasıl yok ettiklerini da anlayacaklar.
Bundan daha iyi bir reklam mesajı olamazdı.