ABD'de internet üzerinden çok ucuz ayakkabılar satan Payless adlı ayakkabı üretim ve satış firması, 20 dolarlık ayakkabıları, 400-500 dolara satabilecekleri konusunda zekice bir sosyal deneye imza attı.
Öncelikle isimlerini havalı hale getirerek Palessi'ye çevirdiler ve bu adla Los Angeles'ta üst segmente hitap eden bir AVM'de oldukça şık bir mağaza açtılar. Bu mağazanın içini ise yine 20- 30 dolarlık ayakkabılarla donattılar ama etiketlerin üzerine 400-500 dolar gibi yüksek fiyatlar yazdılar. Ayrıca şık bir web sitesi ve Instagram hesabı açtılar. Firma daha sonra mağazanın açılışına özel olarak 80 kadar fenomeni mağazaya davet etti.
Modadan ve ürün kalitesinden anladıklarını her fırsatta dile getiren fenomenlerin hepsi yemi yuttu. Fenomenlerden biri 19.99 dolarlık bir ayakkabıyı elinde tutarken "Bu ayakkabı için 400 ya da 500 dolar ödeyebilirim" dedi. Çoğu fenomen, ayakkabıları kendi sayfalarında övgü yağmuruna tuttu. İki gün boyunca davete katılan moda Instagrammerlar, ortalama 20'şer dolarlık ayakkabıların her birini yüzlerce dolara satın aldı. Firma daha sonra 'işin aslını' anlattı ve paralarını iade etti.
Aynı deney Türkiye'de yapılsın, yine aynı sonuç çıkar. Bu Instagrammer'ların hepsi değil ama büyük çoğunluğu modadan anlamıyor ama büyük paralar kazanıyorlar. Çoğu yaptıkları paylaşımlara sahte hesaplar üzerinden bol bol RT ve beğeni topluyorlar. Hatta sahte hesaplar üzerinden bu işi yapan sosyal medya ajansları var.
Hadi Instagrammer'ları takip eden normal vatandaşların kandırılmasını anlarım ama reklam verenlerin bu sahtekarlığa kanması trajikomik.
Galiba sosyal medyada reklam verenler fazla araştırmadan bu sahtekar fenomenlerle anlaşmalar yapıyorlar ama kaybeden kendileri oluyor.
Peki, Payless aynı deneyi moda yazarı gazeteciler üzerinde deneseydi sonuç ne olurdu?