Şimdi okuyacağınız yazar ve uzman yorumlarının hiçbiri eğitimde 4+4+4 sistemi için yapılmadı. Tüm yorumlar bir yıllık geniş bir zaman diliminde, farklı mekanlarda dile getirildiler ya da yazıldılar. Ama parçaları birleştirdiğinizde hepsi de 4+4+4'ü savunuyor.
Steven Erlanger (The New York Times yazarı): "Alman çıraklık sistemi, gençlere 16 yaşında sanayiye uygun beceriler kazandırıyor. Hem teknik diploma kazanan hem de maaşlı çalışan gençler, çoğunlukla eğitimlerini karşılayan şirketlerde tam zamanlı iş buluyor.
Fransa'da ise ebeveynler çocuklarının mesleki eğitim ve çıraklık yapmasını aptallık ve başarısızlık olarak görüyor..."
Thomas L. Friedman (The New York Times yazarı): "Doğal kaynakları olmayan hatta inşaat kumunu bile Çin'den ithal eden Tayvan, tayfuna açık bir denizdeki çorak bir kayalık olmasına rağmen dünyanın dördüncü en büyük mali rezervine sahip. Zira Tayvan toprağı kazıp ne bulursa çıkarmak yerine kadını erkeğiyle 23 milyon vatandaşının yeteneklerini, enerjisini ve zekasını ortaya çıkardı."
YÜZDE 80'İNİN MESLEĞİ YOK
Mesleki eğitimi 'basitlik' olarak algılayan Fransa'daki işsizlik oranının son 12 yılın en yüksek seviyesinde olduğunu ve işsiz insan sayısının da 2 milyon 850 bine yükseldiğini ben eklemek istiyorum. Tayvan'ın ekonomisini bu kadar güçlü yapan, vatandaşlarının büyük çoğunluğunu bir meslek sahibi yapan eğitim sistemi. Peki, bizde durum ne?
KONDA'nın Genel Müdürü Bekir Ağırdır bakın ne demiş: "Üniversite mezununun oranı yüzde 10... Toplumun yüzde 80-85'inin de mesleği yok
Hadi Fransa yine de dünya devi bir ülke, bizdeki durumun ise hiçbir açıklaması yok!
Ankara Sanayi Odası Başkanı Nurettin Özdebir'in geçtiğimiz yıl yaptığı açıklama ise daha trajik:
"Staj ve eğitim projesi kapsamında 3 ay okula, 3 ay kursa gideceklerdi. 6 ay sonra iş garantisi vardı. Bu proje 18-35 yaş arası meslek sahibi olmak isteyen herkese açıktı. Proje kapsamında bin tane stajyer talep ettik. Ancak sadece 83 kişi kursa başladı. Adam 'Seni ayda 2 bin lira maaşla CNC operatörü olarak yetiştireceğim' diyor. Ama kimse gelmiyor. Herkes şef olursa kim Kızılderili olacak?"
Kimse 4+4+4'ün Türk insanını meslek sahibi yapma ve geleceğini kurtarma potansiyelinden bahsetmiyor
Çocuklara dini eğitim verilmesine takılmışız gidiyoruz. 4+4+4 insanları zorlamıyor ki. İster dini eğitim al, ister alma. Ayrıca artık Aleviler, Yahudiler ve Hıristiyanlar da rahatça diledikleri dini eğitimi alacaklar. Ne var bunda? İşte aradığımız demokrasi!
ÜNİVERSİTE ÇÖZÜM DEĞİL
Şu anki mevcut eğitim sistemi ne üretiyor peki? Düz lise mezunu cahiller ordusu... Her yıl 40 bini aşkın insan üniversite sınavından sıfır çeker! Bari bu sıfır çekenler meslek sahibi olsun!
Üniversiteye girmek de çözüm değil ülkedeki gençlerin yarısı işletme, iktisat mezunu işsizler! Ama eve çağırdığın elektrikçi, muslukçu iki vida sıkıp 100 lira alınca isyan edersin!
4+4+4'ün asıl farkı mesleki eğitimi tekrar canlandıracak olmasıdır! Boş boş tartışacağımıza önce meslek lisesinden mezun olmanın aşağılanacak bir durum olmadığını insanlarımıza aşılayalım.
Bugün yurt dışından gelip Türkiye'de çalışan işçi sayısı kaç biliyor musunuz?
500 bini geçiyor. Ama biz 2 bin liraya çalışacak CNC operatörü bulamıyoruz.
Türkiye'deki işsizliğin kaynağı mesleksizliktir.