Televizyon sektörü panikte... 'Yılın bombası' olarak ilan edilen pek çok iddialı dizi, yapanın ve yayınlayanın elinde patladı!
Huzur Sokağı, Karadayı, Benim İçin Üzülme ve biraz da Kayıp Şehir ile Şubat dışında izleyicinin ilgilendiği yeni sezon dizisi yok!
atv dışında sezondan memnun kalan kanal da yok. Seyirci, yukarıda saydığım diziler dışında, geçen sezonlardan bakiye kalan Muhteşem Yüzyıl, Öyle Bir Geçer Zaman ki, Kurtlar Vadisi Pusu, Arka Sokaklar vs. ile oyalanıyor.
Tüm dizilerin genel reytingi ise düştükçe düşüyor.
Peki, diziler neden izlenmiyor? İşte, bana göre bu keskin düşüşün nedenleri:
METAL YORGUNLUĞU
1- Seyircide 'metal yorgunluğu' gibi artık 'drama yorgunluğu' baş gösterdi. Yılda 100 dizi arasında seçim yapmaktan seyircinin başı döndü. Dizi enflasyonu, gelip en sonunda dizi sektörünü vurdu. (Bir kez daha 'Ben demiştim' demek istemiyorum ama dedim işte!)
2- Seyirci, bir diziyi izlemeye başlıyor. Üç bölüm sonra reyting alamadığı için yayından kalkıyor. Bu 'güvensizlik' duygusu izleyiciyi dizilerden soğuttu.
3- Oyuncular yüzlerini eskitiyor. Bir dizinin orta yerinde ayrılıp diğer dizide rol kesmeye başlayanlara artık seyirci inanmıyor. İzleyici, 'Kes yapıştır' tarzı bu özensizliğe artık tepki veriyor.
ÖZGÜN SENARYO SIKINTISI
4- Senaryolar tıkandı. Artık yaratıcı ve özgün senaryo çıkmıyor. Yapımcılar, eski filmlere ve çok satan romanlara panik halinde saldırdıkça, durum daha da ters tepiyor. Olan, o film ve romanların orijinallerine oluyor. Unutulan ise roman yazma tekniğinin ayrı, sinema filminin ayrı, televizyon dizisinin ise ayrı bir ruha sahip olduğu...
5- Yapımcıların 'Star dizisi' çekme yanlışı, onların sonunu getirdi. Neredeyse tüm bütçeyi 'star' oyunculara ayırıp ışıktan, kostümden, montajdan kırptıkça; kendi sonlarını hazırladılar. Gazinoların da, eski Yeşilçam'ın da sonunu getiren aynı aymazlık değil miydi?
6- Diziler, 'reklam kuşağı açma zorunluluğundan' dolayı 100 dakikaya uzadı. Bir de önüne özet bölümü gelince, dizi izlemenin zaman olarak faturası dört saate ulaştı. Bir dizi için dört saat ekran başında kalmak izleyiciyi yordu.
REKLAMLAR USANDIRDI
7- Yoğun reklam bombardımanı arasında dizi izlemek başlı başına bir 'sinir testi' haline geldi. Bunun adını altın yumurtlayan tavuğu kesmek mi koyarsınız, yoksa diş macununu ortasından sıkmak mı; o sizin bileceğiniz iş.
8- Yeni ölçüm sisteminde denek profilinin A'dan C'ye doğru değişmesiyle 'üstün zevklere hitap eden kaliteli dizilerin' iş yapmadığı yolunda iddialar var ama bunlar şimdilik iddiadan öteye gitmiyor. Zaten bir ölçüm sisteminin tüm sektörü mutlu ettiği görülmemiştir. İzlenmeyen, mutlaka itiraz edecektir.
9- İnternet ortamı, dizi izleyicilerine farklı alternatifler sunuyor. Dizileri televizyon yerine bilgisayardan izleyenlerin sayısı hızla artıyor. Ayrıca internet ortamı, 'drama severlere' dünyanın en seçkin örneklerini izleme ve bizimkilerle karşılaştırma fırsatı da sunuyor. Dizilerin genel reytinglerinin düşmesinde bu globalleşmenin de etkisi var.