Pandemi dönemi nedeniyle eğitimlerine uzaktan devam eden öğrenciler, yaz tatilinin sona ermesiyle birlikte yeni eğitim dönemine yine uzaktan eğitimle döndü. Uzmanlar, salgın yüzünden aylardır uzaktan eğitim alan çocukların adaptasyon sorununu aşmak için, ders ortamının yeniden düzenlenmesi gerektiğini vurguluyor. Klinik Psikolog Duygu Barlas, ebeveynlere ders ortamıyla ilgili tavsiyelerini şöyle sıralıyor:
■ Dersin yapılacağı odanın mutlaka yüksek seslerden, aşırı görsellikten arındırılmış olması gerekmektedir.
MUTLAKA OTURMALI
■ Odanın mümkünse kapısının ve pencerelerinin ders süresince kapalı veya aralık olarak kalması sağlanmalıdır.
■ Molalarda oda havalandırılmalıdır.
■ Çocuk dersi hangi elektronik cihaz ile dinlerse dinlesin mutlaka oturur pozisyonda olmalıdır.
■ Çocuk dersine yatak kıyafetleri ile değil, gündelik ev içi kıyafetleri ile hazırlanmalıdır. Programlarının günlük bir rutine oturtulması sağlanmalıdır.
■ Masanın üzerinde ders materyalleri haricinde malzeme bulundurulmaması gerekmektedir.
UYARANLAR AZALTILMALI
■ Çocuğun dikkatinin dağıldığını fark eden yetişkin, çocuğun 1 ya da 2 dakikalığına ayağa kalkmasına, çeşitli beden egzersizleri yaparak tekrardan derse dönmesine izin vermelidir.
■ Uygun bir oda olmadığında, bulunulan yerin yine yüksek seslerden arındırılmış bir yer olmasına özen gösterilmelidir.
■ Çocuğun dikkatini bozabilecek uyaranlardan mümkün olduğunca uzak bir ortam organize edilmelidir.
İLK HAFTALARDA EBEVEYNLER DERSE EŞLİK EDEBİLİR
UZAKTAN eğitimin herkese aynı oranda etki edemeyeceğini belirten Barlas, bu etkinliği artırmanın velilerin elinde olduğunu söyledi: "Anne, baba veya bakım veren, ilk birkaç hafta derse müdahale etmeden çocuklarına eşlik edebilir. Çocuğa eşlik eden yetişkin, çocuğa büyük bir saat üzerinden dersin ne zaman sonlanacağını anlatabilir, ona zaman zaman ne kadar süre kaldığını hatırlatabilir. Her ders sonunda çocuğa dersi dinlediği için olumlu geri bildirim verilmesi de faydalı olacaktır."
PSİKOLOJİK DESTEKLE SORUNLAR AŞILABİLİR
PSIKOLOJI uzmanlarının değerlendirme ve destek yardımı ile eğitim zorluğu yaşayan öğrencilerin sorunlarını aşmasına yardımcı olabileceğini belirten Uzman Klinik Psikolog Duygu Barlas, şunları söyledi: "Ciddi uyum sorunu yaşayan ya da daha öncesinde akademik alanda ruh sağlığı uzmanından yardım alan çocuklara, ders süreçlerinde ailelerin ne kadar eşlik edecekleri bir uzman tarafından belirlenmelidir."
MOLALARDA GERİ BİLDİRİM ALIN
UZAKTAN eğitim süresince kendi kendine ders dinleyebilen, ödev sorumluluğunu yerine getirebilen çocukların yanında ders süresince kalınmasına gerek olmadığını ifade eden Psikolog Barlas, ancak molalarda çocuk ile ders sürecinin nasıl sürdüğü hakkında geri bildirim alınmasının faydalı olacağını kaydetti. Barlas, "Daha küçük yaşlardaki çocuklara biraz daha fazla eşlik edilebilir" dedi.