Cumhur İttifakı'nın İstanbul Büyükşehir Belediye Başkan Adayı Murat Kurum ulaşım projelerini açıkladı. Mevcut yönetimin İstanbul'da 5 yılda tek bir metro ihalesi bile yapmadığını söyleyen Kurum, "2029'a kadar metro hattı uzunluğunu 650 kilometreye çıkaracağız. 2034'e geldiğimizde bin 4 kilometre metro hattını İstanbul'un her ilçesine ulaştıracağız" dedi.
Cumhur İttifakı'nın İstanbul Büyükşehir Belediye Başkan Adayı Murat Kurum, "Çilesiz İstanbul Tanıtım Toplantısı"nda ulaşım projelerini açıkladı.
"İSTANBUL'UMUZ SON 5 YILDIR TÜRKİYE YÜZYILI HEDEFİNDEN SAPMIŞTIR"
İstanbul'da en büyük sorunların başında trafik çilesinin geldiğini belirten Kurum, "Hedefimiz 5 yıl boyunca İstanbulluların omuzlarına ağır bir yük gibi çöken bu trafik çilesini bitirmek. İstanbulluların yaşlısı genci herkes bu çileden bıkmıştır. İnsanımız artık durakta kuyruk beklemekten dolayı adeta canından bezmiştir. 21 yüzyıl İstanbul'unda, metro duraklarında İstanbulluların beklediği, yürüyen merdivenlerin çalışmadığı, selde metro tünellerinin su bastığı, bir gün otobüs yanar, bir gün otobüs arızalanır. Gerçekten üzüldüğümüz bir durumla karşı karşıyayız. Hal böyle iken İstanbul'u yönetenlere baktığınızda insanımızın çektiği bu eziyetlerden dolayı bir an bile rahatsız olmadıklarını görüyoruz. Çözüm için en ufak bir irade ortaya koymadılar. İstanbul'umuz son 5 yıldır Türkiye Yüzyılı hedefinden sapmıştır. Ülkemizin lokomotifi olan İstanbul her açıdan geride kalmıştır. İBB insan odaklı belediyecilikte sınıfta kalmıştır" ifadelerini kullandı.
Murat Kurum'dan İstanbullulara denizin altından yeni tünel müjdesi | Video
"5 YILDA BU ŞEHRİN GELECEĞİ İÇİN YENİ TEK BİR METRO İHALESİ YAPMADILAR"
İBB Başkanı İmamoğlu'nun ulaşım konusunda 35 vaadinin bulunduğunu ancak bunlardan sadece 4'ünü gerçekleştirebildiğini vurgulayan Kurum, "Yüzde 89 oranında başarısız oldular. Bu başarısızlık artık İstanbulluların ömründen ömür alan ve İstanbul'a bedel ödeten hale geldi. Her birimiz trafikte bir yılda 288 saat kaybediyoruz. Her İstanbullunun ömründe tam 3 yıl trafik nedeniyle çalınıyor. Her bin kişiye 209 araç düşüyor. Her geçen gün Avrupa ortalaması olan 582 araç sayısına yaklaşıyoruz.
984 yeni araç her gün İstanbul'da trafiğe çıkıyor. Geçtiğimiz yıl 5 milyon araç sayısı ile kapattık. Bu yıl sonu 5.4 milyon araç sayısına çıkacağını veriler gösteriyor. 2029'da 6,8 milyon araç olacak. Bu şehirde 2014'te her birimiz ortalama yolculuk süresi 49 dakikayla evlerimize ulaşıyorduk. 2019'a geldiğimizde araç ve nüfus sayısı artmasına rağmen biz o 49 dakikayı 45 dakikaya düşürdük. Nüfus arttı İstanbul büyüdü ama yatırım yaptık. Ulaşım süresini düşürdük. Ama mevcut İBB yönetimi ne yapıp etti 5 yılda bu süreyi tam 64 dakikaya çıkardı. Bunların 2019'da devraldığı o aziz İstanbul'umuzda ortalama trafik hızımın 60 km iken bugün 42 km'ye düştü. Yani hızımız da yavaşladı. Trafik yoğunluğu 2019 yılında yüzde 47 iken, 2024'te yüzde 64'lere ulaştı. Yoğun zamanlarda yüzde 90'lara ulaşıyor. '5 yılda 230 kilometre metro yapacağız' dediler, sözlerini tutmadılar. 2019 öncesinde bizim başlattığımız 10 metro hattının 3'ünün yapımını durdurdular. Bırakın verilen sözleri tutmayı, 'biz açtık' dedikleri 47.3 kilometrelik metro hattının sadece 8 kilometresini yaptılar. İptal etmeleri yetmiyormuş gibi metro inşaatına hafriyat doldurdular. 5 yılda bu şehrin geleceği için yeni tek bir metro ihalesi yapmadılar" şeklinde konuştu.
"2034 yılında toplu ulaşımda karayolu ve raylı sistemin payını eşitleyeceğiz"
İstanbul'da toplu ulaşımda karayolu, denizyolu ve raylı sistemin paylarını açıklayan Kurum, "Şu an karayolunun payı yüzde 72, raylı sistem yüzde 26, deniz yolu ise yüzde 2. Bizim 2029 planımız kara yolu payını yüzde 60'a düşürmek, raylı sistem payını ise yüzde 37'e çıkarmak. Deniz yolunu yüzde 3'e yükselteceğiz. 2034 yılında ise karayolu yüzde 48, raylı sistem yüzde 48, deniz yolunun ise yüzde 4 çıktığı dönemi birlikte inşallah yaşayacağız. Yerin üstünde kentsel dönüşüm yaparken, diğer taraftan yerin altında ulaşım projelerinde çalışacağız" dedi.
"Metro hattı uzunluğunu 5 yılda 650 kilometreye çıkaracağız"
İstanbul'da yapacakları metro hatlarını açıklayan Murat Kurum şunları söyledi:
"İstanbul'da şu an metro hatları uzunluğu 340,5 kilometre. 2029'a kadar metro hattı uzunluğunu 650 kilometreye çıkaracağız. 2034'e geldiğimizde bin 4 kilometre metro hattını İstanbul'un her ilçesine ulaştıracağız. İlk etapta metro hatlarımızı 465 kilometreye ulaştıracağız. 14.2 kilometrelik Yenikapı-İncirli-Sefaköy metro hattımız ilk yapacağımız işlerden biri. Oradaki trafik yoğunluğunu giderecek adımları atacağız. İkinci hattımız 18 kilometrelik Sefaköy-Avcılar-Beylikdüzü-Tüyap metro hattımız. Bu da çok önemsediğimiz proje. Metrobüs çilesini çözecek en önemli projelerden bir tanesi. Beylikdüzü'nden Bakırköy'e yolculuk süresi 39 dakika olacak. Yine denizin altından İstanbul'un iki yakasını bir kez daha bağlıyoruz. Hem metrobüs yoğunluğunu düşürecek hem de iki yakayı birbirine kesintisiz biçimde bağlayacağımız 28 kilometrelik İncirli-Gayrettepe-Söğütlüçeşme metro hattı. 17.4 kilometrelik Vezneciler-Sultangazi metro hattımızı yapacağız. Bu hat tam 4 ilçemizi birbirine bağlıyor. Mevcut yönetimin üstüne hafriyat dökerek iptal ettiği, bizim yeniden hayat vereceğimiz 6.9 kilometrelik Sancaktepe Şehir Hastanesi-Sarıgazi-Taşdelen-Yenidoğan metro hattımız. Bu hattımız yeniden doğacak. Onlar hafriyat döksünler, biz milletimizle el ele vereceğiz beklediği işleri yapmaya devam edeceğiz. Bir diğer hattımız 5.4 kilometre Sultanbeyli-Kurtköy metro hattımız. Diğer önemli hatlarımızdan biri 6 kilometrelik Sabiha Gökçen, Kurtköy metro hattımız. 21.3 kilometrelik Üsküdar- Kadıköy- Maltepe-Kartal tramvay hattımız. Sahil trafiğine alternatif olacak. Minibüs caddemize inşallah nefes aldıracak proje olacak. 3.1 kilometrelik Eyüpsultan-Bayrampaşa tramvay hattımız.
62,4 kilometrelik iki havalimanını birbirine bağlayan Samandıra-İstanbul Havalimanı raylı sistem hattımızı yapacağız. Yavuz Sultan Selim köprüsünden geçerek hem yolcu hem yük taşıyacak. Kuracağımız 6 lojistik merkezini birbirine ağlayarak Marmaray yükünü de hafifletmiş olacak. 2 kilometrelik Eyüpsultan-Pierreloti-Minatürk teleferik hattımız. Haliç'in iki yakasını birbirine bağlayacağız. Toplamda 185 km yeni hattı 2029 yılına kadar İstanbullu hemşehrilerimizin hizmetine sunacağız. İstanbul'u 5 yıl içinde 650 km raylı sisteme kavuşturacağız. Evinden çıkan bir vatandaşımız en fazla 10 dakika yürüyerek raylı sisteme ulaşacak"
Metro A.Ş., Aselsan, Tübitak işbirliği ile metroların sinyalizasyon sistemlerinden, ulaşım yazılımlarına kadar birçok alanda hizmet verecek yen bir tesis kuracaklarını vurgulayan Murat Kurum, İstanbul'un ulaşım teknolojilerinde de dünyanın lider şehirlerinden biri olacağını belirtti.
"METROBÜS HATTINI SİLİVRİ'YE KADAR UZATIYORUZ"
İstanbulluların metrobüs duraklarında adeta can çekiştiğini söyleyen Kurum, "Metrobüs hattımızı ulaşım talepleri doğrultusunda Silivri'ye kadar uzatıyoruz. Biz inşallah E5 Karayolunun Büyükçekmece-Kınalı kesiminde ana yolları ve yan yolları düzenleyerek bu projemizi otonom ve yeni sürücüsüz metrobüs hattımızı Tüyap - Silivri arasında hizmete sokacağız. Her yıl filolarımıza 100 yeni elektrikli metrobüs ve 200 yeni elektrikli otobüs ekleyeceğiz" açıklamalarında bulundu.
"DENİZ ALTINDA İSTANBUL'UN İKİ YAKASINI BİR KEZ DAHA BAĞLAYACAĞIZ"
1- ULAŞIM ANA PLANI
Sürekli canlı verilerle beslenen, her an güncel olan 'ulaşım talep tahmin modeli' hazırlanacak.
Yük ve yolcu taşımacılığında geleceğe yönelik talep tahminleri hazırlanacak.
Sürdürülebilir ulaşım altyapısı hazırlanacak.
Kısa, orta ve uzun vadeli projeler belirlenecek.
2- YÜKSEK KAPASİTELİ TOPLU TAŞIMA SİSTEMİ
Raylı sistemler ilk 5 yılda 2 katına, 2034'te 1004 kilometreye çıkarılacak.
- 18 km'lik Sefaköy-Avcılar-Beylikdüzü-TÜYAP metro hattı
- 28 km'lik İncirli-Gayrettepe-Söğütlüçeşme metro hattı
- 17,4 km'lik Vezneciler-Sultangazi metro hattı
- 6,9 km'lik Şehir Hastanesi-Sarıgazi-Taşdelen-Yenidoğan metro hattı
- 5,4 km'lik Sultanbeyli-Kurtköy metro hattı tamamlanacak
- 6 km'lik Sabiha Gökçen-Kurtköy metro hattı
- 21,3 km'lik Üsküdar-Kadıköy-Maltepe-Kartal tramvay hattı
- 3,1 km'lik Eyüpsultan-Bayrampaşa tramvay hattı
- 62,4 km'lik Samandıra-İstanbul Havalimanı raylı sistem hattı
- 2 km'lik Eyüpsultan-Pierre Loti-Miniatürk teleferik hattı
METROBÜS HATTI UZATILACAK
Metrobüse yeni hatlar eklenecek. TÜYAP-Silivri metrobüs hattına kadar uzatılacak. 18 dakika kazanç sağlanırken, karbon emisyonu 202 ton azalacak
Her yıl 100 metrobüs ve 250 otobüs ulaşım filosuna kazandırılacak.
DENİZ ULAŞIMINDA 'ÜCRETSİZ AKTARMA' DÖNEMİ
İstanbul trafiğini rahatlatmak için deniz ulaşımının payı 2 kat artırılacak.
3 yeni hat;
- İstinye-Yenikapı arabalı vapuru
- Çubuklu-Yenikapı arabalı vapuru
- Çengelköy-Yenikapı arabalı vapuru projeleriyle karayoluna alternatif ulaşım imkanları eklenecek.
Deniz ulaşımında aktarma ücretsiz olacak.
MOTOSİKLET YOLLARI GELİYOR
İstanbul'da motosiklet kullanımı 2018 yılından 2023 yılına kadar %119 oranında artış gösterdi. Motosiklet kullanıcılarına özel motosiklet yolları kurulacak.
Moto kurye park alanları hizmete alınacak.
BİSİKLET YOLU UZUNLUĞU İKİ KATINA ÇIKARTILACAK
Yeni nesil mobilite ve akıllı ulaşımı teşvik etmek için; bisiklet cazip ulaşım aracı haline getirilecek.
Bisiklet yolu uzunluğu 2029 yılına kadar iki katına çıkartılıp 1000 kilometreye, 2034 yılına kadar ise 1500 kilometreye ulaştırılacak.
Yeni ve kullanışlı scooter park alanları kurulacak, paylaşımlı bisiklet yaygınlaştırılarak kullanımını teşvik edecek adımlar atılacak.
Yaya dostu şehir için 'Millet Yolları' yapılacak.
TAKSİ SORUNU ÇÖZÜLECEK
Bilimsel verilerle gerçek taksi sayısı ihtiyacı belirlenecek.
Dijital taksi uygulamaları tek merkezde toplanacak.
Taksicilere yönelik eğitim, denetim, ödül ve ceza uygulamaları işler hâle getirilecek.
TOPLU ULAŞIMDA TEŞVİK EDİCİ UYGULAMALAR HAYATA GEÇİRİLECEK
Aile Kart ile 0-6 yaş arası çocuk ve ebeveynlere ücretsiz ulaşım sağlanacak.
İlköğretim öğrencilerine toplu ulaşım ücretsiz olacak.
Toplu ulaşımda öğrencilere %40 indirim sağlanacak.
3- KARAYOLU ULAŞIM ALTYAPILARI
İki yakaya iki büyük tünel inşa edilecek. Avrupa'da 88.2 kilometre, Anadolu'da 34 kilometre olmak üzere toplam 122,2 kilometre yeni tünel hizmete alınmış olacak.
- İlk 5 yılda toplam 47,5 kilometre tünel inşa edilecek;
25,7 kilometrelik Çayırbaşı-Ayazağa-Levazım-Dolmabahçe tüneli ile 15 dakikalık kazanç sağlanacak, karbon emisyon 156 ton azalacak.
11,6 kilometrelik Kağıthane-Bayrampaşa (Hal) tüneli ile 10 dakikalık kazanç sağlanacak, karbon emisyonu 73 ton azalacak.
10,2 kilometrelik Yenisahra-Bostancı tüneli ile, 10 dakika kazanılacak ve karbon emisyonu yılda 62 ton azalacak.
- 2034 yılında toplam 74,7 kilometre tünel inşa edilecek;
50,9 kilometrelik Bayrampaşa (Hal)-Büyükçekmece karayolu tüneli tamamlanacak. Araç başına 45 dakika kazanılırken, 280 ton karbon emisyon azalımı sağlanacak.
23,8 kilometrelik Harem-Çengelköy-Kavacık karayolu bağlantısı yapılarak sahil yoluna alternatif güzergâh sunulacak. Araç başına 20 dakika kazanılırken, karbon salınımı 141 ton azalacak.
KAVŞAK VE YOL DÜZENLEMELERİ
Trafik sıkışıklığının yaşandığı 151 kavşak düzenlemeye tabi tutulacak.
Trafik yoğunluğu üst seviyelerde olan TEM, E-5 ve birbirine bağlayan yan yollar düzenlenecek
ŞEHİR TRAFİĞİNİ RAHATLATACAK 2 BÜYÜK HAMLE
Esenler otogarı ve Harem otogarı şehrin dışına taşınacak. Avrupa Otogarı inşa edilecek.
Asya ve Avrupa Yakası'na 6 yeni lojistik merkezi ve Kuzey Limanı kurulacak. Bu projelerle şehir merkezine ağır vasıtaların girişi yeniden düzenlenerek trafik yükü azalacak.
OTOPARK SORUNU ÇÖZÜLECEK
'Yol Üstü Otopark Yönetim Sistemi' hayata geçirilecek.
5 yılda 250 bin araçlık otopark inşa edilecek. Bu alanların üstü park, altı otopark olarak hizmet verecek.
İSPARK ücretlerinde %25 indirim yapılacak.
4- AKILLI ULAŞIM
Akıllı Ulaşım Sistemleri, EDS Kontrol Merkezi, Tünel İşletim Merkezi, Toplu Ulaşım Hizmetleri Yönetim Merkezi, İETT Filo Yönetim Merkezi, Metro Hat Kontrol Merkezi, Lojistik Yönetim Merkezi, Dış Birimler hayata geçirilecek.
Dijİstanbul projesi ile şehre ait her veri tek merkezden ölçüp yönetilecek.
- Parket uygulaması ile İstanbul'un tüm otoparkları tek uygulamada elinizin altında olacak.
- Yol-açık uygulaması ile tüm ulaşım araçlarına cepten ulaşılacak. Bulunulan konumdan gidilmek istenen konuma kadar en verimli ulaşım araçları anlık olarak takip edilebilecek.
5- ULAŞIM AKADEMİSİ
Ulaşım Akademisi ile sürücü, yolcu ve yayalarda eğitim bilinci sağlanacak.
Mesleki teorik eğitim merkezinde; İstanbul'un trafiğinde direksiyon sallayan herkese özel eğitimler verilecek.
Uygulama eğitim merkezinde; kurulacak parkur ve simülasyonlarla şoförlere pratik öğrenme imkanları sunulacak.
Psikoteknik test ve ruh sağlığı merkeziyle; psikolojik destek imkanları sunulacak.
Ölçme değerlendirme ve sertifikasyon sistemiyle; uluslararası geçerliliği olan lisanslara dair hizmetlerden faydalandırılacak.
Stratejik planlama ile tüm İstanbullular ulaşımdaki iyileşmeyi gün be gün hissedecek, her anlamda tasarrufa şahit olacak.
Ulaşımda yapılacak yatırımlarla 64 dakika olan ortalama yolculuk süresi 2029 yılında 48 dakikaya, 2034 yılında ise 39 dakikaya düşürülecek.
Ulaştıran İstanbul Strateji Planı ile 3 milyon ton karbon emisyon azalımı ve 450 bin yetişkin ağaç kazanımı sağlanacak.