Ağrı ile Van arasında inşa edilen toplamda 79 kilometre uzunluğundaki Ağrı-Hamur-Tutak Devlet Yolu'nun 70 kilometresi tamamlanarak hizmete açıldı. Perşembe günü Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan'ın video konferans bağlantısı ile katılım sağladığı açılış töreninde Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaimsmailoğlu'da hazır bulundu. 'Tarihi İpek Yolu' vurgusu yapan Erdoğan, 'ihya edeceğiz' dediği güzergah, daha önce sıkça ölümlü kazalarla gündeme geliyordu. Özellikle otobüs trafiğinin çok yoğun olduğu ve arazi yapısı nedeniyle yer yer tek şerit olarak devam eden eski yol da en son 7 Kasım'da bir yolcu otobüsü ve iki TIR'ın karıştığı kazada 8 vatandaş yanarak hayatını kaybetmişti. Hamur-Tutak-Patnos yol güzergahında son 6 ayda 13 vatandaş, trafik kazasında hayatını kaybetmiş 40 vatandaş ise yaralı olarak kurtulmuştu. Kış aylarında yol güzergâhında ise yolun kapanması ve açılış çalışmaları çok zorlu bir şekilde yürütülebiliyordu.
TIR'LAR DAHA KONFORLU, DAHA GÜVENLİ
Bölgede TIR şoförlüğü yapan 28 yaşındaki Harun Erginoğuz; "Bölgede yollar gayet iyiydi. Bir tek bu yol sorunluydu. Dere içinden giden yol, özellikle büyük araçlar için tehlike oluşturuyordu. Kış aylarında çok defa kapanma yaşanıyordu. Özellikle ve Van'dan batı illerine giden bu yolda gerçekleşen çalışma bizleri çok rahatlattı. Tüm TIR şoförü arkadaşımız yoldan çok memnun. Hem yakıt tasarrufu oluyor hem araçlarımız fiziki olarak sorun yaşamıyor hem de en önemlisi trafik güvenliğini hat safhaya çıkarıyor. Yolun durumundan dolayı kullanmayan şoförlerinde olduğunu biliyoruz. Artık herkes bu yolu kullanır. Emeği geçenlerden Allah razı olsun" dedi.
TURİZMDE YENİ ROTA OLUŞTURULACAK
Açılışı gerçekleşen yolun trafiğe açılması ile birlikte Doğu Anadolu Bölgesi ile Güneydoğu Anadolu Bölgesi arasındaki turizm güzergahında da yeni bir sistem getirildi. Bölgede turistlik seyahatlere çıkan turistlerin Van Gölü ve Ağrı Dağı arasındaki turizm faaliyetlerinin de artması bekleniyor. Konuya ilişkin SABAH'a konuşan Türkiye Seyahat Acentaları Birliği Kuzey Doğu Anadolu Bölge Başkanı Nuh Şenol, tüm yolların bölgedeki turizme katkı sağlayacağını ve sivil toplum kuruluşlarının bu yollara göre planlamalar yapması gerektiğini söyledi. Şenol; "Turizm sektöründe en önemli unsurlardan biri ulaşımdır. Doğu ve Güneydoğu Bölgeleri, ülkemizin en önemli tarihi ve doğa turizminin önemli bölgeleridir. Büyük bir potansiyel olduğunu biliyoruz. İnsanlar, Van'da bir çok yeri ziyaret ediyorlar ardından Ağrı Dağı'nı, İshak Paşa Sarayını, Kars Ani Harabelerini, Erzurum'un Çifte Minareli Medreselerini birlikte gezmek dolaşmak istiyor. Bu yol bunun için çok önemli. Aradaki mesafelerin kaliteli yollarla konforlu hale gelmesi, bölgenin turizminde de önemli katkıları olacağına inancımız tam. Sivil toplum kuruluşlarının da bu yönde planlamalar yapması gerekiyor" diye konuştu.
SÜRE AZALDI, GÜVENLİK ARTIRILDI
Yeni devlet yolunun maliyeti 2.5 milyar lira oldu. Tutak'ta inşa edilen 335 metre uzunluğundaki viyadük ile Murat-1 ve Murat-2 Köprüleri ile yolda ulaşım kesintisiz hale getirildi. Yol yapımında, kaza noktaları ise tek tek tespit edilerek 22 kavşak ile güvenlik hat safhaya çıkarıldı. 109 menfez ile desteklenen yol, 1 saatlik mesafeyi ortalama hızla giden bir araç için 35 dakikaya düşerdi. Yıllık 110 milyon lira ülke ekonomisine katkı sağlaması beklenen devlet yolunun tamamlanmayan 9 kilometrelik kısmı ise önümüzdeki sezonda tamamlanarak hizmete girmesi planlanıyor.