KDK'de düzenlenen 2021 değerlendirme toplantısında konuşan Malkoç, kurumun 2013'ten bu yana faaliyetlerini sürdürdüğünü hatırlatırken , Ombudsmanlığın görevinin idarenin eylem ve işlemlerini denetlemek, hukukun üstünlüğünü temin etmek, insan hakları konusunda kamuoyunu duyarlı hale getirmek olduğunu ifade etti.
Malkoç, Kamu hizmetlerinin kalitesinin arttırılması, hak arama kültürünün yaygınlaştırılması ve hesap verebilir, insan odaklı idarenin oluşmasını temin etmenin de kurumun görevleri arasında olduğunu , verdikleri kararlarla halkın avukatlığını yürüttüklerini bildirdi.
YARGININ YÜKÜNÜ HAFİFLETİYORUZ
2013'ten bu yana 189 bin 595 şikayet başvurusu alındığını açıklayan Malkoç, "2021 yılında 18 bin 843 başvuru aldık, 19 bin 740 karar verdik. Bu aradaki fark bir önceki yıldan yani 2020 yılından devreden dosya sayısıyla alakalıdır. Bu yazılı şikayet ve yazılı karar vermenin yanı sıra 125 bin kişi telefonla, maille veya yüz yüze gelerek veya diğer araçlarla kurumumuza gelerek bizden yardım ve destek istemiştir. Bu 125 bin kişiye yol gösterdik, onlara yardımcı olmaya çalıştık, hukuki yardımda bulunduk, sıkıntılarını gidermeye çalıştık. Bütün bu çabaların neticesinde kanaatimizce on binlerce dosyanın yargıya, adliyelere intikal etmesinin önüne geçtik, bir yönüyle de yargının yükünü hafiflettik.İnsanların derdine derman olmaya calışıyoruz." şeklinde konuştu.
KALİTELİ BAŞVURU ALAMIYORUZ
"Kamu Denetçiliği Kurumu olarak en büyük sıkıntımız nitelikli başvuru alamamak." Diyen Malkoç, aynı durumun Anayasa mahkemesie başvuruları için de geçerli olduğuna dikkat çekti.
Bu sorunun dünyadaki bütün benzer kurumların sorunu olduğunu aktaran Malkoç, "Kamu Denetçiliği Kurumu yargıya intikal etmeden çözüm yolu üreten bir kurum. 2021'de 1201 tavsiye kararı, 403 de kısmı tavsiye kararı verdik. En az bunlar kadar önemli olan diğer bir hususun ise dostane çözüm kararı. 2021 yılında 3 bin 160 dostane çözüm kararı vermişiz, 1320 ret kararımız var" dedi. Malkoç sözlerini şöyle sürdürdü:
AVRUPA ORTALAMASINI YAKALADIK
"Tavsiye kararlarına uyma oranlarının Avrupa ortalamasını yakaladık. Verdiğimiz tavsiye kararlarına uyma oranları yüzde 20'lerden başladı, yüzde 60'lara geldi, 2021 yılında yüzde 79'a ulaştı. Avrupa'da bizim gibi kurumların geçmişi çok eski, Avrupa ortalaması yüzde 80. Daha kurumumuz 10 yıl olmamasına rağmen bu kararlara uyma oranını yüzde 79'lara çıkardık.
Malkoç, KDK'nin yurt dışında yaşayan vatandaşlar için de ilgili ülkelerdeki sivil toplum kuruluşlarıyla temasa geçerek faaliyetlerde bulunduk.Türkiye'de hak arama adına 15 kurum var.
VATANDAŞ HAKKINI ARIYOR
İçişleri Bakanlığı'nın açık masasına 1 milyon, CİMER'e 6.5 milyon başvuru oldu. KDK ile birlikte geçen yıl bu kurumlara yapılan başvuruların toplam sayısı 8 milyona ulaştı. Bu rakamlar vatandaşların haklarının peşine düştüğü ve sorunlarının çözümü için gayret gösterdiğini ortaya koyuyor. Devlet organları vatandaşın memnuniyeti için var. 2022'de de vatandaşlara en iyi hizmeti vermek için faaliyetlerini sürdüreceğiz. Türk milleti, bu halk her şeyin en iyisine layıktır. O açıdan iyi yönetim ilkelerini bu yıl özellikle daha da vurgulayacağız. İnsan hakları konusunda özellikle bizim gibi muadil kurumlarla daha yoğun çalışacağız. Çünkü Türkiye'nin 2023 yılı hedefleri ancak demokrasi, insan hakları, hukukun üstünlüğü ve adalet ilkelerinde yükseleceğine inanıyoruz."
ŞİKAYET SIRALAMASINDA İLK DÖRT KURUM
Malkoç, en çok şikayetin hangi konuda geldiğine ilişkin soru üzerine, 9 yılda en çok Sosyal Güvenlik Kurumu, eğitim, belediyeler ve cezaevlerine ilişkin şikayetlerle karşılaştıklarını, koronovirüs salgını nedeniyle geçen yıl ise kamu bankalarındaki taleplere ilişkin başvurularda artış yaşandığını sözlerine ekledi.
KARARLARA UYMAYANLARI TBMM'YE DAVET EDİYORUZ
Son dönemde yaşanan fiyat artışlarına ilişkin başvurulara yönelik devletin ilgili mekanizmalarını harekete geçirmek için gerekli görüşmeleri yaptıklarını söyleyen Malkoç, KDK kararlarına uyulmamasına ilişkin bir soru üzerine de bazı başvurular üzerine yasa değişikliği kararı verdiklerini, bunların zaman alan şeyler olduğunu ,kararlara uymayanlarla temas kurduklarını, uymamakta ısrar edildiği takdirde de ilgili kişiyi TBMM'ye davet ettiklerini belirtti.
Malkoç, vatandaşların yargı kurumlarına başvurmadan önce KDK'ye başvuru yapması gerektiğini de sözlerine ekledi.
YURTDIŞINDA 10 MİLYON TÜRK'E DE HİZMET VERİYOR
Avrupa'da ırkçılık ve İslamofobinin son dönemlerde yaygınlaştığına dikkat çeken Malkoç, Avrupa ülkelerinde yaşayan 10 milyona yakın Türk olduğunu hatırlatarak, "Bu insanlarımız mağdur oluyorlar. Oralara giderek, kendilerine yapılan haksızlık karşısında ne yapmaları gerektiğine yönelik bilgiler veriyoruz. Broşürler dağıtıyoruz. Diyanet İşleri Başkanlığı dahil ilgili kurumlarımızda yardımı oluyoruz" diye konuştu.
Örnek kararlar:
Depremde evi zarar gören vatandaşa tam teminat bedelinin ödenmesi sağlandı.
Engelli vatandaşın engelli durumuna uygun görevlendirme yapıldı.
Evine elektrik bağlanmayan vatandaşın sorunu çözüldü.
Öğrenciye yurt ücreti geri verilmesine öncülük edildi