Başkan Recep Tayyip Erdoğan'ın, 'Hayalim' dediği asrın projesi Kanal İstanbul'da tarihi bir gün yaşandı. Başkan Recep Tayyip Erdoğan'ın katılımıyla gerçekleşen törende ilk köprünün temeli atıldı. Başkan Erdoğan, törende önemli açıklamalarda bulundu. Erdoğan, "Kanal İstanbul'a İstanbul'un geleceğini kurtarma projesi olarak bakıyoruz" dedi. CHP'nin projeyi engelleme çalışmasına ateş püsküren Erdoğan, "Bize sorulmadı diyorlar. Projenin tamamı bilime uygun yapıldı. Bize sorulmadı diyenlere buradan sesleniyorum. Kime sorulması gerektiyse ona soruldu. Yahu bu ülkede dikili ağacınız yok. Yavuz Sultan Selim Köprüsü'nü yaparken bugün nasıl çıldırıyorsanız, öyle çıldırdınız. Marmaray'da önümüzü kesmeye çalıştınız, çıldırdınız ama yaptık. Osman Gazi'yi, Avrasya Tüneli'ni yaptık, önünü kesmeye çalıştınız. Sizi dinlesek bunlar yapılamayacaktı." ifadelerini kullandı.
SON DAKİKA: Cumhurbaşkanı Erdoğan Kanal İstanbul'da ilk köprünün temelini attı
15.35 - TARİHİ ANLAR! TEMEL ATILDI
Diyanet İşleri Başkanı Ali Erbaş dua gerçekleştirdi. Duanın ardından Başkan Recep Tayyip Erdoğan ve protokol önlerindeki butona basarak Sazlıdere Köprüsü'nün ilk temelini attı.
SAAT 14.57 - BAŞKAN RECEP TAYYİP ERDOĞAN ÇILGIN PROJENİN TARİHİ GÜNÜNDE FLAŞ AÇIKLAMALAR
Başkan Erdoğan'ın törendeki konuşması şöyle:
Ülkemizin gelişmesi yolunda atılan adımlara bir yenisini ekliyoruz. Bugün Türkiye'nin kalkınmasında yeni bir dönem başlatıyoruz. Bugün Kanal İstanbul projesinin ilk köprüsünün temelini atıyoruz. Ülkemize, milletimize, İstanbul'umuza hayırlı olmasını diliyorum.
İstanbul'dan günümüzde 45 bin gemi Boğaz'dan geçiyor. Şehir içinde sadece 54 iskelede 500 binlik insan trafiği sözkonusudur. Her sınıftan ve kapasiteden çok yoğun bir gemi trafiği yaşanıyor. Boğaz'dan geçen gemilerin boyları 50 metreden 350 metreye kadar yükseldi. Bu şehir için ciddi bir risk anlamına geliyor. Çok farklı yükler taşıyan gemilerin kaza yapmaları durumunda denizimizdeki doğal canlıların da yaşamları çok büyük yıkım yaşıyor.
"KANAL İSTANBUL'A İSTANBUL'UN GELECEĞİNİ KURTARMA PROJESİ OLARAK BAKIYORUZ"
Yaşı ilerlemiş İstanbulluların Boğaz'da haftalarca yanan gemi hafızalarındadır. Buradan Z kuşağına sesleniyoırum. Bu olan bitenler 19-20 yıldır olan bizler neleri gerçekleştirdik, hangi adımları attık, bunları bilmeniz gerekiyor. Kabataş'ta dev bir svaş gemisinin karaya sürüklenmesinin yarattığı endişeyi unutmadık. Büyük gemilerin geçişi için Boğaz'ın kapatılmak zorunda olması ciddi soruna yol açıyor. Yapılan projeksiyonlar, 2023'te buradan geçecek gemi sayısının 78 bine ulaşacağını gösteriyor. İstanbul'dan güvenli geçiş sayısı 25 bindir. Ev ve sanayi atıklarının kirlettiği İstanbul Boğazı alarm zillerini çalmaya başlayalı çok oldu. Marmara'daki müsilaj sorunu... Nedir, bu durum diye, yandık diyoruz.
Kanal İstanbul projesi ile amacımız İstanbul'un can ve mal güvenliğini sağlamaktır. Boğaz'daki sıkıntıların kaldırılması da bir başka amaç... Kanal İstanbul'a İstanbul'un geleceğini kurtarma projesi olarak bakıyoruz.
"SİZİ DİNLESEYDİK BUNLARIN HİÇBİRİ YAPILAMAYACAKTI"
Bize sorulmadı diyorlar. Projenin tamamı bilime uygun yapıldı. Bize sorulmadı diyenlere buradan sesleniyorum. Kime sorulması gerektiyse ona soruldu. Yahu bu ülkede dikili ağacınız yok. Yavuz Sultan Selim Köprüsü'nü yaparken bugün nasıl çıldırıyorsanız, öyle çıldırdınız. Marmaray'da önümüzü kesmeye çalıştınız, çıldırdınız ama yaptık. Osman Gazi'yi, Avrasya Tüneli'ni yaptık, önünü kesmeye çalıştınız. Sizi dinlesek bunlar yapılamayacaktı. Bizden önceki büyüklerimiz, 1.Köprü'yü yaptı, karşı çıktınız, FSM yapıldı karşı çıktınız. Sizi dinlemiş olsalardı bugün ne 15 Temmuz Şehitler Köprüsü olacaktı ne Fatih Sultan Mehmet Köprüsü olacaktı. Modelleme çalışmalarında 35 ayrı ülkeden 3500 kişi görev aldı Bay Kemal. Biz neyi, nerede, kiminle yapacağımızı çok iyi biliriz. Bu, bir çeşme musluk takma töreni değil.
"İSTANBUL'DAN KAZASIZ BELASIZ GEMİ GEÇİRMEK KOLAY DEĞİL, HER AN, HER RİSKİ TAŞIYORUZ"
Kanal'ın uzunluğu tüm sevgili vatandaşlarıma sesleniyorum, 45 metre, taban genişliği minimum 275 metre. Derinliği küsüratı söylemiyorum 21 metre olarak belirlendi. Bu tankerleri İstanbul'dan kazasız belasız geçirmek öyle kolay değil. Her an, her riski taşıyoruz. Geçişler 13 kat daha güvenli gerçekleşecek. Kanal üzerinde 6 köprü inşa edilecek. Birincisinin temelini bugün atıyoruz. Kanal'ın üzerinden köprü ile geçiş öngörlüyor. Doğal gazdan elektriğe kadar pek çok tesisin altyapısı hazırlandı.
"DÜNYANIN EN ÇEVRECİ PROJESİ OLACAK"
Kanal İstanbul, dünyanın en çevreci projesi olarak hayata geçirilecektir. ÇED raporlarını Çevre ve Şehircilik Bakanlığı verebilir. Bunu da öğreneceksiniz.
"CHP HER ADIMIN ÖNÜNÜ KESTİ"
Kanal İstanbul'u 15 milyar dolarlık maliyet ile 6 yılda tamamlamayı planlıyoruz. Kanal İstanbul kendisini rahatlıkla finanse edecek. Türkiye'ye katkısı maliyeti ile kıyaslanamaz.
Ülkemizin kalkınma hamleleri varlığını hala sürdüren zihniyet tarafından engellenmeye çalışıldı. CHP her adımın önünü kesti. Bugün de bunun için çalışıyorlar.
"GENÇ KUŞAK BUNLARI BİLMİYOR"
6 bin kilometreden alınan yollar, 27 bin kilometreye geldi. Ama genç kuşak bunları bilmiyor. CHP'nin engelleme projelerinin başlangıcı demir yolları oldu.
KILIÇDAROĞLU'NA TEPKİ: ÖDEME YAPMAZMIŞ, DEVLETTE DEVAMLILIK ESASTIR
İktidara gelirseler ödemeye yapmayaaklarmış. Devlet adabını hiçe sayarak ağızlarına ne geliyorsa söylüyorlar. Yatırımcıları tehdit ediyorlar. Devlette devamlılık esastır. Söke söke uluslararası mahkemeler ile bu paraları alırlar. Ödeme yapmazmış, bankalara ödeme yapmazmış. Bunlar tam anlamıyla çaylak ya... Bu halk kimin hizmet etmek istediğini biliyor. Biz ülkemize eser kazandırmayı sürdüreceğiz.
Türkiye'yi dünyanın en büyük 10 ekonomisi arasına sokmak için gece gündüz çalışmaya devam edeceğiz. Potansiyelimizi son hız hayata geçirerek hareket edeceğiz.
SAAT 14.47 - AK PARTİ GENEL BAŞKANVEKİLİ BİNALİ YILDIRIM: İSTANBUL'UN DEĞİL, BÖLGENİN PROJESİDİR
AK Parti Genel Başkanvekili Binali Yıldırım, Bakan Karaismaioğlu'ndan sonra kürsüye çıktı. Yıldırım, "Kanal İstanbul üzerinden kamuoyunda olumsuz algı oluşturmak isteyenler oldu. Biz bunları biliyoruz. Dünyanın en büyük havalimanını yaparken de aynıydı. Yavuz Sultan Selim Köprüsü'nü, Havalimanını yapmayın diye bize kafa tutmaya çalışmışlardı. Dünyanın en büyük havalimanı buna rağmen yapıldı, ama en çok onlar kullanıyor. Yapılana kadar böyle oluyor, yapılınca da ilk onlar kullanırlar." dedi.
Yıldırım sözlerini şöyle sürdürdü:
Bu sadece İstanbul'un değil, bölgenin projesidir. İstanbul Boğazı'nı korumaya alacak bir projedir. Bugün Boğaz'dan 40 binden fazla gemi geçiyor. Taşınan malların çoğu patlayıcı, her biri bir bomba. Biz diyoruz ki, emniyetli bir su yolu yapalım, tarih ve kültür şehrinin Boğaz'ı İstanbul'a kalsın. Bu proje bu kadar hayati öneme sahip. Gelecek 5 yılda dahi 5 milyar tonluk yük artışı söz konusu. Boğaz'ın boyunu büyütemeyeceğimize göre; boğazların kaza riskini ben kamuoyuna bırakıyorum. Her yönü ile çok önemli bir projedir.
SAAT 14.43 - ULAŞTIRMA BAKANI ADİL KARAİSMAİLOĞLU: SEYİR GÜVENLİĞİ BOĞAZ'DAN 13 KAT DAHA GÜVENLİ
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu törendeki konuşmasını gerçekleştirdi. Karaismailoğlu, "Boğaz'ın çevresindeki vatandaşlarımızın can ve mal güvenliğini sağlayacak. Kanal İstanbul seyir güvenliği açısından Boğaz'dan 13 kat daha güvenli olacak. Ülkemiz küresel ticaretten daha çok pay alacak. Kanal İstanbul, dünyayı Türkiye'ye bağlayacak. Köprümüz 45 kilometrelik Başakşehir-Bahçeşehir-Hadımköy yolunun bir parçası olmakla birlikte Kanal İstanbul'un Sazlıdere kesiminin de geçişini sağlayacaktır" dedi.
SAAT 14.34 - TÖREN BAŞLADI
Kanal İstanbul tören alanında İstiklal Marşı hep birlikte okundu. Tören resmen başladı.
SAAT 14.25 - BAŞKAN ERDOĞAN SALONA GİRİŞ YAPTI
Kanal İstanbul için atılan ilk adım olan Sazlıdere Köprüsü temel atma töreninin gerçekleşeceği salona Başkan Recep Tayyip Erdoğan giriş yaptı. Erdoğan, salondakileri selamladıktan sonra protokoldeki yerine oturdu. Erdoğan'a Cumhurbaşkanı Yardımcısı Fuat Oktay, TBMM Başkanı Mustafa Şentop, AK Parti Genel Başkanvekili Binali Yıldırım, Aile Bakanı Derya Yanık ve birçok siyasi eşlik etti.
SAAT 14.20 - VATANDAŞLARDAN SEVGİ SELİ
Başkan Recep Tayyip Erdoğan, yanındaki heyeti ile helikopterden indi. Erdoğan, tören alanına giderken vatandaşların sevgi seli ile karşılaştı. Erdoğan, vatandaşların sevgisine karşılık verirken, kısa süreli sohbetler gerçekleştirdi.
SON DAKİKA: Cumhurbaşkanı Erdoğan'a vatandaşlardan sevgi seli...
SAAT 14.14 - ERDOĞAN' HELİKOPTER İLE ALANA GELDİ
Başkan Recep Tayyip Erdoğan, Kanal İstanbul'un temelinin atılacağı alana helikopter ile geldi. Erdoğan, 14.14 itibarıyla iniş yaptı.
75 MİLYAR TL'LİK DEV YATIRIM
İstanbul Boğazı'nı tehditlerden koruyacak ve Türkiye'yi deniz taşımacılığında devler ligine çıkaracak Kanal İstanbul 75 milyar TL'lik yatırımla hayate geçecek.
7 YILDA TAMAMLANACAK
Asrın projesinde 26 Haziran 2021 ilk kazmanın vurulduğu gün olarak tarihe geçecek. Kanal İstanbul her şeyin planlandığı gibi gitmesi durumunda 7 yılda tamamlanacak.
KANAL İSTANBUL'UN AMACI
İstanbul Boğazı'nın tarihsel dokusunun korunması ve güvenliğinin sağlanması,
İstanbul Boğazı'nın trafik yükünün hafifletilmesi
İstanbul Boğazı'nın trafik güvenliğinin sağlanması,
Seyir emniyetinin sağlanması
Yeni bir uluslararası su yolu ve yatay mimariye dayalı modern bir yerleşim alanı oluşturulması
KANAL İSTANBUL PROJESİNİN GÜZERGAHI NASIL BELİRLENDİ?
Kanal İstanbul'un güzergâhının belirlenmesi için 5 ayrı alternatif koridor üzerinde çalışıldı. Alternatif güzergâhların çevresel etkileri ve yerüstü su ve toprak kaynaklarına, yeraltı su kaynaklarına, ulaştırma ağlarına, kültür ve tabiat varlıklarına etkileri incelendi. Ayrıca, inşaat maliyeti ve süreleri kıyaslandı. Dünya denizlerinde dolaşan en büyük tanker boyutları baz alınarak, koridorlar mukayese edilmiş ve Küçükçekmece Gölü - Sazlıdere Barajı - Terkos doğusunu takip eden güzergâh en uygun koridor olarak belirlendi.