Ilısu Barajı için ilk etütler Devlet Su İşleri (DSİ) tarafından 1954'te yapıldı. Barajla ilgili ön fizibilite çalışmaları 1971'de tamamlandı, planlar da 1982'de onaylandı. Henüz 12 Eylül askeri yönetiminin işbaşında olduğu Türkiye'nin içeride terörle mücadele ve dış ülkelerle de sıkıntılı ilişkiler sebebiyle zorluklar yaşadığı bir dönem oldu. Barajın 1976'da Güneydoğu Anadolu Projesinin (GAP) temeli atıldığında, o günkü hesaplarla bedeli 40 milyar dolar olarak açıklanmıştı. 13 üç ayrı ana projeden oluşan ve toplamda 22 baraj ile 19 Enerji santralini ihtiva eden dev proje ile daha sonra GAP'ın bir parçası haline döndü. Türkiye su kaynaklarını değerlendirip kalkınmasını tamamlamak için harekete geçtiğinde, bu kez bölgesel ve küresel odaklar tarafından binbir türlü engel ve zorluklar çıkarıldı. 1960'lardan itibaren Keban ve daha sonra Karakaya ve Atatürk Barajı'nın inşası sırasında, ideolojik ve siyasi sebeplerle Türkiye'nin karşısına çıkarılan ekonomik engeller, bütün bu dev projenin gecikmesine yol açtı. Türkiye'nin kalkınmasını ve güçlenmesini hazmedemeyen çevreler, akla hayale gelmeyen engeller çıkardı. NGO denilen yabancı hükûmet dışı sivil organizasyonların da iş birliğiyle, giriştikleri yoğun propaganda ve etkinliklere, kredi engellemelerine rağmen proje kararlılıkla tamamlandı.
765 BİN DEKARA SU BEREKETİ
6 türbin (Her türbin 1 milyon nüfuslu bir kentin bir yıllık elektrik ihtiyacını karşılayabilecek.)
2.8 milyar lira yıllık ekonomiye katkı.
687 milyon KWH (İlk türbinin yıllık üretim kapasitesi)
135 metre yükseklik.
24 milyon metreküp dolgu hacmi.
52 km baraj inşaatı kapsamında yapılan yol uzunluğu.
237 KM proje kapsamında yapılan köy yolu uzunluğu.
765 bin dekar Nusaybin, Cizre, İdil, Silopi ovalarında sulanacak alan.