Genelkurmay Başkanlığı, son dönemde F-4 uçaklarının kaza sonucu düşmesinin ardından gazeteciler için Eskişehir'deki 1'inci Hava İkmal Bakım Merkezi'ne basın turu düzenledi. Muharip Hava Kuvveti ve Füze Savunma Komutanı Org. Abidin Ünal F-4'lerle şu bilgileri verdi:
RF-4E'LERE VEDA EDECEĞİZ: RF-4E'leri, 2015 sonunu beklemeden, F-16 uçaklarına kazandırıyor olduğumuz yeni keşif kodlarının harbe hazır olmasıyla bugün hazır olduğunda emekli edecek şekilde çalışma içerisindeydik. Dün itibarıyla son testleri tamamladık. Bunun üzerine yarın (bugün) RF-4E uçaklarının uçuşunu durduruyoruz. Hava Kuvvetleri Komutanımız ve ben, bir RF-4E uçağıyla uçacağız ve kapanış seremonisi yaparak bu uçaklarımızı tarihe ve Hava Kuvvetlerimizin şanlı tarihine mal edeceğiz.
F-4E 2020'LER UÇMAYA DEVAM EDECEK: F-4E 2020'ler ise, 2003 ve 2005 yenilenmiş 9 aviyonik sistemi değişmiş, 10 ilave aviyonik sistem ilave edilmiş, elektronik harp kodu takılmış, silahlar takılmış olarak modernize edildi. F-4E 2020'ler, 2020'ye kadar uçabilmesinden dolayı bu adı almıştır. F-16'lar tek uçaklı, tek motorludur. F-4'ler ise çift motor ve çift pilotludur ve bu her zaman avantajlıdır.
ABD'DE 353, BİZDE 60 KAZA OLDU: F-4 Türk Hava Kuvvetleri'ne 1970 yılından itibaren birçok kazanım sağlamıştır. Şu an hiçbir uçağımızda bundaki kabiliyetler yok. 41 yılda 60 uçağımız kaza kırıma uğradı. Şu anda kullanılan RF-4E 8 tane, 2020 ise 47 tane. ABD'de 353 kaza oldu, bizde 60 kaza oldu.
MALATYA'DAKİ KAZA: Hava şartlarının hiçbir etkisi yoktur. İnişe geçerken alçalarak geliyorlar ancak alçalmaya devam ettikleri nokta 6 bin feetin altında olmamaları gereken bir nokta ve 5 bin feete iniyorlar. Aşağısı da diyor ki "alçalıyorlar, herhalde görüyorlar ve görerek iniyorlar". Tamamen iletişim hatası. Yakın kolda geldikleri için süzülürken tepeye sürtüyorlar ve sizlere ömür. Atlama durumu olmadığını ve uçaklarda arıza olmadığını belirtmek istiyorum.
UZAKTAN DÜŞÜRME İHTİMALİ YOK: F-4E 2020 uçağının tamamı, F-16'ların da bir kısmında yazılım bizdedir. F-4'ler için söylüyorum, biri karıştırıp düşürmüş olamaz.
KONYA'DAKİ KAZA: SAM atıldığı zaman uçağın üzerindeki tehdit algılayıcı bunu algılar. O andan itibaren manevra yapar. Burada uçağı fazlaca kurtarma çabasına girdiler. Baktılar kurtulamayacaklar, önce arka sandalye fırlamış ama ön sandalye yere çarpmış. Eğer 2 saniye önce çekseydi bugün bu arkadaşlarımız bizimleydi. Sandalyelerimiz orijinal. Yerdeyken bile 300 feet yüksekliğe çıkaran bir sandalye.
BERABER YARGILANIRIZ: (F-4E'lere yeni sandalye takılıp takılmadığı sorusu üzerine Org. Ünal bu konuda bilgi sahibi olan Kurmay Başkanı Tümgeneral Ateş Mehmet İrez'i kürsüye çağırdı. Ünal esprili bir şekilde, "Gel buraya. Yarın öbür gün yargılanırken beraber yargılanırız" dedi. Öte yandan Hava Kuvvetleri kaynaklarından edinilen bilgilere göre düşen 6 F4 uçağından 4'ünün modernizasyonunu İsrail, 2'sini Türkiye yaptı.
ZAFİYET ELEŞTİRİLERİNE YANIT: HİÇBİR VERİYE DAYANMIYOR
Org
. Ünal, hava Kuvvetleri'nin ayrılan pilotlar nedeniyle zafiyete uğradığı yönündeki eleştirileri şöyle yanıtladı:
AYRILAN PİLOT SAYISI 567: Hava kuvvetleri eğitimsiz, tecrübesiz lidersiz kaldı gibi çok yorumlar duyduk. Hiçbir veriye dayanmadan bunları söylemeleri bizi de üzüyor. Son 5 yılda bizden ayrılan pilot sayısı toplam 567. Öyle 800-900-1000 değil. Bunların 193'ü zaten emekli durumuna gelmişti. Ayrılmalar neticesinde bin 280 olan rakam, bugün bin 300 civarında. Yani bizim pilot eğitim sistemimiz bunu doldurdu. Bizim pilotlarımızın yüzde 80 i öğretmendir.
HAVA KUVVETLERİ YETERLİ GÜÇTE: (Hava Kuvvetleri yeterli mi?) Ben yeterli olduğuna inanıyorum. Şehitlerimizin cenaze törenini Eskişehir'de yaparken, tam o saatte Karadeniz'de Rus uçaklarına karşı scramble (önleme görevi için en kısa sürede kalkış) kaldırmıştık. Cenaze töreni Ankara'da devam ederken Ege'de 6 defa scramble görevi yaptık. Acıyla görevimizi karıştırmayız.