Türkiye'de son yıllarda yıldızı en çok yükselen mesleklerin başında pilotluk geliyor. Türk Hava Yolları ve özel havayolu şirketlerinde uçak sayısı giderek artarken, tecrübeli pilotlar da âdeta karaborsaya düşmüş durumda.
Türkiye Gazetesi'nden Ercan Seki'nin haberine göre bu durum en çok da Türk Hava Kuvvetleri'ni sıkıntıya soktu. Çünkü sivil havacılıktan çok cazip teklifler alan deneyimli savaş pilotları, mecburi hizmetlerini doldurur doldurmaz istifa edip Silahlı Kuvvetlerden ayrılmaya başladı.
10 YIL SÜRPRİZİ
Milli Savunma Bakanı İsmet Yılmaz, geçtiğimiz günlerde Türk Silahlı Kuvvetleri'ndeki mecburi hizmet süresinin 15 yıldan 10 yıla indirileceğini açıkladı. MSB tarafından hazırlanan ve önümüzdeki süreçte meclise sevk edilmesi beklenen tasarıya göre, subay ve astsubaylar için şimdiye kadar 15 yıl olarak uygulanan mecburi hizmet süresi 10 yıla düşürülecek. Bu durumda, Türk Silahlı Kuvvetleri bünyesindeki tecrübeli pilot sayısının 'tehlike arz edecek düzeye' inmesinden endişe ediliyor.
Hava Kuvvetlerinden her yıl yaklaşık 100 pilot emeklilik ya da istifa ederek ayrılıyor. Ancak hazırlanan kanun teklifi, her üç pilottan birine istifa yolunu açacak.
500 PİLOTA PİYANGO
Hava Kuvvetlerinde halen yaklaşık 1700 pilot bulunuyor. Bunlardan hizmet süresi 10 yıl ve üzerinde olanların sayısı ise 500 civarında. Yani, Milli Savunma Bakanlığı'nın mecburi hizmet süresini 10 yıla indiren tasarısı kanunlaştığında, 500 pilota birden istifa yolu açılacak. Bir başka deyişle, Hava Kuvvetlerindeki her üç pilottan biri (tabii ki isterlerse) hemen ordudan ayrılabilecek. Bu durumda da Türk Hava Kuvvetleri'nde büyük bir sıkıntı yaşanacak. Belki de savaş uçakları tarihte ilk defa pilotsuz kalacak.
Türk Hava Kuvvetlerinin deneyimli pilotları yıllardır mecburi hizmet süresini doldurur doldurmaz, hatta kimileri bir yolunu bularak bu süreyi doldurmadan Hava Kuvvetleri'nden ayrılıp, çok daha yüksek ücretlerle sivil havayolu şirketlerine geçiyorlar.
SİVİLDE SÜPER MAAŞ
Türk Hava Kuvvetlerinde pilotlar rütbelerine göre 2.500 ile 4000 lira arasında maaş alıyor. Zorunlu hizmetin ardından istifa edip, özel havayolu şirketlerine geçenler ise, ikinci pilot olarak işbaşı yapıp kısa bir süre sonra da, 15-20 bin lira arasında maaşa kavuşuyorlar. Yani attıkları bir imza ile askerken aldıklarından 3-4 kat daha fazla para kazanmaya başlıyorlar.
İSTİFA YASAĞI GELEBİLİR
Türk Hava Kuvvetleri'nde istifa oranı ortalama yüzde 10 düzeyinde. Ancak zorunlu hizmet süresinin 10 yıla indirilmesinin ardından, özellikle hava kuvvetlerinde bu sayının çok üzerinde personelin ayrılabileceği konuşuluyor. Bu durumda Türk Silahlı Kuvvetleri, yetiştirilmesi için büyük para ve emek harcadığı savaş pilotlarını, tecrübelerini genç nesillere aktaramadan kaybetmiş olacak.
İşte bu yüzden Türk Hava Kuvvetleri bünyesindeki savaş pilotlarının bu yasanın kapsamı dışında kalabileceği belirtiliyor. Benzer bir durum 2005 yılında da yaşanmıştı. 15 yıllık zorunlu hizmet süresini tamamlayan çok sayıda savaş pilotu, emeklilik başvurusunda bulunmuştu. Ancak Hava Kuvvetleri Komutanlığı, pilot sıkıntısının hava savunmasında zaafiyete sebep olabileceğine dikkat çekerek 'askeri' gerekçelerle ayrılmak isteyen pilotlara izin vermemişti.